5 miljoner Netflix-prenumeranter såg Josephine Bornebuschs nya film "Släpp taget" under premiärveckan. Förra veckan växte siffran med ytterligare 16 miljoner tittare. Det svenska dramat om en helt vanlig familj i kris är en av mest streamade filmerna i världen just nu.
Vi hörde av oss till Josephine Bornebusch för att gratulera, och höra mer om hur den starka familjehistorien blev till.
Tack för ännu en väldigt fin film! Och grattis till fantastiska siffror, över 21 miljoner har nu sett "Släpp taget" världen över. Hade du väntat dig så stark global respons?
- Tack! Nästan alltid när ett projekt ska släppas har man väldigt svårt att gissa sig till hur det ska tas emot. Det är klart att jag har hoppats att många ska hitta filmen, men jag vågade inte drömma om att 5 miljoner människor skulle se filmen första helgen är ju helt klart överväldigande.
Det är mycket igenkänning i alla dina filmer och serier. Så även här. Vad var inspirationen bakom "Släpp taget"? Hur mycket kommer från dig själv och ditt liv?
- Fröet till idén för den här filmen kom när jag var i England och jobbade. Min man var hemma med barnen och jag ringde hem på mornarna för att kolla att barnen hade gympapåsar eller vad det nu var, och då var det en morgon min man sa ”släpp taget”. Då fick jag en tankeställare, och där tog fantasin vid och jag började skriva på det som blev till den här filmen. Karaktärerna och historien är ju fiktion, men inspiration tagit från det ögonblicket helt enkelt.
Josephine Bornebusch och Pål Sverre Hagen spelar föräldrar som glidit ifrån varann. Foto: Netflix
Nu är filmen ute och vi kan förhoppningsvis också prata lite spoilers. Halvvägs i filmen står det klart att Stella lider av cancer och inte kommer finnas där för sina barn länge till. Där blir filmen mer än "bara" ett skilsmässodrama. Mer står på spel. Varför valde du att lägga in den "twisten"?
- När jag utforskade temat att ”släppa taget” så funderade jag på olika situationer där man behöver göra det, och då är ju detta på något sätt det yttersta läget. Så det kändes som att historien pekade mig i den riktningen.
Det sägs att skilsmässorna i Sverige ökade efter Bergmans "Scener ur ett äktenskap". Om du får drömma fritt - vad vill du att din film ska ha för påverkan på tittarna?
- Kanske motsatsen då? Att man ser varandra mer. Och pratar med varandra. Innan det är för sent.
Dina filmer och serier pratar om mänskliga känslor som vi alla upplevt och känner igen oss i. Ändå berör dina verk oss på ett sätt som andra filmskapare bara kan drömma om. Många av våra läsare berättar om hur de gråtit till filmen. Vad är hemligheten, tror du?
- Nämen, tack! Så fint att höra! Det är ju svårt för mig att svara själv på kanske. Men det är klart att man alltid vill gå åt känslor oavsett vilken genre det är. Man vill ju att publiken ska känna. Det är väl alla kreatörers mål.
Bornebusch regisserar Sigrid Johnson i "Släpp taget". Foto: Netflix
På tal om Netflix-favoriter som berör. Du regisserade flera avsnitt av "Baby Reindeer". Hur var den erfarenheten jämfört med att regissera något du skrivit själv?
- Det är klart att när jag regisserar något jag skrivit själv så finns ju historien inom mig på ett annat sätt än när det är någon annans text jag ska berätta. Både "Baby Reindeer" och "Bad Sisters" var väldigt lärorika processer – just som du säger att igen regissera något som någon annan skrivit, men också att då blir det att jag också gör genrer och scener jag kanske inte hade skrivit själv och det är väldigt utvecklande för mig som manusförfattare och regissör, så det har varit en häftig erfarenhet att ha med sig!
Slutligen: vad gör du härnäst?
- Jag kan ännu inte riktigt prata så mycket om mitt nya projekt. Men jag är igång med en ny film, så mycket kan jag säga.