"The Darkness" är den flerfaldigt Oscarsnominerade och svenska regissören Lasse Hallströms ("Mitt liv som hund", "Ciderhusreglerna") första tv-serie. Han har tagit sig an alla sex avsnitten tillsammans med Lena Olin i huvudrollen som kriminalinspektör Hulda Hermannsdóttir. Handlingen följer en mordutredning och ett försvinnande parallellt, där Hulda är en av få som misstänker att det kan röra sig om samma förövare i båda utredningarna.
Utöver Olin i huvudrollen dyker även skådespelarna Tora Hallström, Jack Bannon, Douglas Henshall och Björn Hlynur upp framför kameran.
I samband med premiären fick MovieZine chansen att prata med Lena om den nya serien, men även om karriären i stort. Hon är ju en av få svenska skådespelerskor som både har arbetat med Ingmar Bergman och dessutom knipit en Oscarsnominering, för rollen som Masha i "Fiender - En berättelse om kärlek" (1989):
Lena Olin i första säsongen av "The Darkness".
Hur gick det till när du och Lasse fick upp ögonen för "The Darkness"?
- CBS kom till oss med projektet för Lasse att regissera och för mig att spela. Men jag var nog först med att läsa böckerna och blev så otroligt förälskad i Hulda. Så jag kände verkligen att det var något jag var tvungen att göra och något som Lasse borde göra med. Så gick det till!
Vad var det med Hulda som stack ut och lockade mest för dig?
- Det är hennes sätt att handskas med sitt trauma och det som är mörkt i henne. Hon fokuserar hela tiden på vad hon kan göra för andra, för det är så hon överlever själv. Om kan hjälpa någon. Hon har någon replik där i slutet när hon säger att "det spelar ingen roll hur jag känner, om vi kan rädda den här flickan så är det det enda som betyder något". Jag tycker så mycket om det och det sättet att handskas med sorg... eller smärta.
- Sedan att hon är så otroligt jobbig, som hon är. Och ändå tyckte jag så mycket om henne. Men hon är ju jättejobbig. Alltså. Om man arbetade på ett kontor och Hulda var där, så skulle man ju bara sucka och himla med ögonen åt henne. För hon är så intensiv och så kompromisslös. Och jag älskar det. Men jag kan ju förstå att kollegorna gärna vill ha iväg henne redan innan pensionen.
Det dyker ju till och med upp någon replik där under säsongen när någon säger något i stil med att "hon går väl i pension snart ändå?" och får till svar att "det här är bara dag 12 av 90" varpå den andra utbrister "herregud!".
- Haha, ja! Precis, för hon är ju som en blåslampa i rumpan på dem. Hela tiden. Hon lever ju för sitt jobb, det är det hon gör och det finns inget annat för henne. Och man tycker så mycket om henne för det, tycker jag.
"Tv har ju utvecklats väldigt mycket"
Jennifer Garner och Lena Olin i J.J. Abrams-serien "Alias".
Du är ju van vid tv-formatet och dykt upp i många serier genom åren. "Alias" är en personlig favorit, som jag tyckte var före sin tid från J.J. Abrams. Men hur tyckte du att det var att jobba tillsammans med Lasse på en serie, efter att ha gjort så många filmer tillsammans innan?
- Det var jättenytt ju, att det var jag som var den som erfarenheten av att hade gjort serier. Lasse har ju en otrolig erfarenhet men han har aldrig gjort det. Han började ju visserlgien på tv med sina rockvideos...
Allt med ABBA där ja.
- Ja! Men han hade ju aldrig gjort en hel tv-serie innan. Så där var det ju jag som frågade honom om han verkligen var säker på att han ville göra alla avsnitt. För ofta är det ju inte så. Men sedan bestämde vi att han skulle göra alla avsnitten, vilket var jättebra. För han har ju sin speciella stämning och sitt sätt med skådespelarna. Det hade nog blivit konstigt om någon annan hade kommit in.
- Sedan har ju tv utvecklats väldigt mycket. För jag kommer ihåg hur det var just med "Alias", som ju var min första tv-serie. Och när jag träffade J.J. Abrams så var det lite oklart för mig det här med tv-formatet, men det var så kul att få göra det med honom och den karaktären.
- Men då var det Ken Olin, som regisserade många av "Alias"-avsnitten, som sade att jag inte fick tänka att "det här bara är tv". För det var ju lite så då... och väldigt mycket snabba lösningar.
- Medan Lasse nu fick komma in som en filmskapare. För tv har ju utvecklats med en ambitionsnivå som blivit otroligt hög. Och det är väldigt kul! För det är ett så roligt sätt att berätta historier på. Sedan vill jag ju fortfarande att folk ska gå på bio också, naturligtvis. Det måste vi ju göra - för film måste få finnas.
- Men det är jättekul med serierna. Lasse jobbar ju verkligen som en filmskapare, ingenting får vara alldagligt och kamerainställningarna ska ge oss fina och vackra bilder. Med ambitiösa vinklar. Så det inte bara blir "äsch, sätt dig bredvid honom bara och säg det så får vi det i en bild". Det var ingenting sånt alls alltså.
- Det var jättenytt ju, att det var jag som var den som erfarenheten av att hade gjort serier. Lasse har ju en otrolig erfarenhet men han har aldrig gjort det. Han började ju visserlgien på tv med sina rockvideos...
Allt med ABBA där ja.
- Ja! Men han hade ju aldrig gjort en hel tv-serie innan. Så där var det ju jag som frågade honom om han verkligen var säker på att han ville göra alla avsnitt. För ofta är det ju inte så. Men sedan bestämde vi att han skulle göra alla avsnitten, vilket var jättebra. För han har ju sin speciella stämning och sitt sätt med skådespelarna. Det hade nog blivit konstigt om någon annan hade kommit in.
- Sedan har ju tv utvecklats väldigt mycket. För jag kommer ihåg hur det var just med "Alias", som ju var min första tv-serie. Och när jag träffade J.J. Abrams så var det lite oklart för mig det här med tv-formatet, men det var så kul att få göra det med honom och den karaktären.
- Men då var det Ken Olin, som regisserade många av "Alias"-avsnitten, som sade att jag inte fick tänka att "det här bara är tv". För det var ju lite så då... och väldigt mycket snabba lösningar.
- Medan Lasse nu fick komma in som en filmskapare. För tv har ju utvecklats med en ambitionsnivå som blivit otroligt hög. Och det är väldigt kul! För det är ett så roligt sätt att berätta historier på. Sedan vill jag ju fortfarande att folk ska gå på bio också, naturligtvis. Det måste vi ju göra - för film måste få finnas.
- Men det är jättekul med serierna. Lasse jobbar ju verkligen som en filmskapare, ingenting får vara alldagligt och kamerainställningarna ska ge oss fina och vackra bilder. Med ambitiösa vinklar. Så det inte bara blir "äsch, sätt dig bredvid honom bara och säg det så får vi det i en bild". Det var ingenting sånt alls alltså.
Jag måste hålla med om att fotot ser riktigt snyggt ut i "The Darkness". Jag noterade faktiskt i din väldigt långa lista av produktioner att det här är ditt andra projekt med den titeln. Minns du något från inspelningarna av "Darkness" med Anna Paquin där i början av 00-talet?
- Ja! Det är lite konstigt. Hur många har gjort filmer eller serier som har samma titel egentligen? Det måste nog vara ganska ovanligt. Det var ju däremot något väldigt annorlunda i den filmen. I "The Darkness" som vi gjorde nu så är det ju relationer och karaktärerna som är den stora spänningen enligt mig.
- Sedan är det ju en jätteotäck historia i den också. Men det allra mest spännande är ju det som händer inom och mellan karaktärerna. Och så var det ju inte i Anna Paquin-filmen, utan där handlade ju allt om det där gamla huset vi flyttade in i.
"Nej, nu ska du för fan söka till scenskolan - förstår du?"
Erland Josephson och Lena Olin i Ingmar Bergmans "Efter repetitionen" (1984).
Om vi backar bandet ännu mer. Så har jag förstått att innan det ens blev scenskolan för din del, så var du på gång att bli läkare. Men att Ingmar Bergman bad dig söka in till scenskolan en gång till först. Har du funderat på hur annorlunda ditt liv hade kunnat se ut om du inte hade givit det ett tredje försök till där och då?
- Jag tror att jag någonstans inom mig visste att jag var tvungen att fortsätta med skådespeleriet. Men på den tiden var det ganska stigmatiserande att vara kändisbarn som jag var, för jag kom ju från en känd familj. Och var väldigt ung för att komma in på scenskolan, även när jag väl kom in... till slut.
- Men jag tror att jag någonstans visste det. Även fast det var så tråkigt att säga det då, att "det här är nog det enda jag kommer kunna göra". Nu är det ju superbra att ha gått på scenskolan, men på den tiden var det ju den enda vägen. För annars kunde man inte jobba som skådespelare.
- Och då var det ju Ingmar, som satte sig ansikte mot ansikte med mig och sade att "nej, nu ska du för fan söka till scenskolan - förstår du?". Så då gjorde jag ju det igen... och så kom jag in.
"Människor förvånar en ju hela tiden"
Lena Olin i första säsongen av "The Darkness".
Och tur var väl det! För att börja runda av lite här nu då. Det släpps mängder av nya tv-serier och filmer varje vecka nu för tiden. Varför ska tittarna ge just "The Darkness" en chans tycker du?
- Det är hemlighetsfullheten i det. Spänningen är mycket om hemligheter som människor bär på. Och chocken när dessa sedan avslöjas. Sedan är det allt det här som händer mellan folk och inom oss samt vad vi människor faktiskt är kapabla till. Och vad människor kan drivas till. Där dyker ju funderingar som "vad skulle jag kunna drivas till?" upp.
- Som skådespelare tänker man ju väldigt mycket på just det. Det måste man ju göra om man har det här jobbet. Om jag valt att hela tiden gå i någon annans skor, för det gör ju vi som skådespelare, så är det ett väldigt bra sätt att leva livet på. För det gör nog att man har förståelse för mycket och är beredd på så mycket mer.
- För människor förvånar en ju hela tiden. Jag blir förvånad av mig själv väldigt ofta... och av mina barn, jätteförvånad. Det är det som är så spännande! Därför tycker jag att det är något som kan locka en att se "The Darkness". För man kommer hela tiden att bli förbryllad, förvånad och chockad över vad människor gör.
På tal om dina barn så måste jag ju passa på att lyfta fram din dotter Tora Hallström som är duktig här i serien också.
- Det är så kul! Vi gjorde ju "Hilma" också, där hon var fantastisk som Hilma tycker jag. Men där spelade jag ju ingenting mot henne. Så när jag nu fick komma in och spela med henne så slet hon verkligen hjärtat ur kroppen på mig.
- För det kändes inte som att hon "spelade" något. Det var otroligt roligt att det var just hon som spelade den här kvinnan i serien, för Hulda ska ju bli så tagen av henne. Och det var ju verkligen inte svårt för mig att bli det. Hon är jättekul att spela med!
Här kan du även se hela vår intervju med Lena Olin:
Det första avsnittet av "The Darkness" finns nu tillgängligt hos SkyShowtime. Den första säsongen kommer att bestå av totalt sex avsnitt, med ett nytt avsnitt varje fredag.