Science fiction-skräckisen ”It Came from the Desert” bygger på ett populärt TV-spel av Cinemaware från 1989 och är kanske världens första finska monsterfilm om jättemyror. Filmens regissör och en av manusförfattarna, Marko Mäkilaakso, samt en av producenterna, Teemu Virta, besökte Monsters of Film-festivalen där den visades tidigare i höst.
Vi tog ett snack med dem om kärleken och inspirationen från B-filmer, den galna inspelningen samt den filmhistoriska inspelningsplatsen.
Varifrån fick ni idén till filmen?
M: Vi kom på den cirka tre år sedan när vi var på Berlins filmfestival och försökte finansierade en annan film som aldrig blev av. Så jag sa att jag har en annan idé. ”Jag vill att den utspelar sig i öknen, det ska vara motorcykel-action, och jättespindlar, och den ska heta "It Came from the Desert", för jag antog att vi aldrig skulle får rättigheterna till spelet på något sätt. Vår producent Tero Kaukomaa, som gjorde ”Iron Sky”, sade bara ”visst, vi kör på det”. Sen pratade vi med Cinemaware, och de sa bara ”det är väl bara att ni gör den jäkla filmen, baserat på spelet?”. Vi svarade ”eeeh… okej”.
T: Vi letade efter finansiering och det var faktiskt rätt enkelt att hitta partners för filmen var en slags kombination av motocross-actionfilm och jättemyror. Det var tillräckligt galet.
M: De sa ”visst, ni ser tillräckligt dumma ut”.
T: ”Gör en film bara.”
M: Vi kom på den cirka tre år sedan när vi var på Berlins filmfestival och försökte finansierade en annan film som aldrig blev av. Så jag sa att jag har en annan idé. ”Jag vill att den utspelar sig i öknen, det ska vara motorcykel-action, och jättespindlar, och den ska heta "It Came from the Desert", för jag antog att vi aldrig skulle får rättigheterna till spelet på något sätt. Vår producent Tero Kaukomaa, som gjorde ”Iron Sky”, sade bara ”visst, vi kör på det”. Sen pratade vi med Cinemaware, och de sa bara ”det är väl bara att ni gör den jäkla filmen, baserat på spelet?”. Vi svarade ”eeeh… okej”.
T: Vi letade efter finansiering och det var faktiskt rätt enkelt att hitta partners för filmen var en slags kombination av motocross-actionfilm och jättemyror. Det var tillräckligt galet.
M: De sa ”visst, ni ser tillräckligt dumma ut”.
T: ”Gör en film bara.”
Filmens tonåriga huvudpersoner älskar ju B-film och TV-spel. Är det något ni kan relatera till?
M: Oh ja. Det här är mitt kärleksbrev till dåliga B-filmer som jag såg och fortfarande ser, och älskar. Jag ville ha den stämningen. En hyllning till monsterfilmer från 50- och 60-talet, och även kompiskomedier från 80- och 90-talet, och dumma filmer generellt. Jag älskar sådant, det är kul. Jag hoppas att vår film är tillräckligt underhållande för det.
T: Jag tror vi båda spelade mycket TV- och videospel som unga, och gör det fortfarande.
M: Oh ja. Det här är mitt kärleksbrev till dåliga B-filmer som jag såg och fortfarande ser, och älskar. Jag ville ha den stämningen. En hyllning till monsterfilmer från 50- och 60-talet, och även kompiskomedier från 80- och 90-talet, och dumma filmer generellt. Jag älskar sådant, det är kul. Jag hoppas att vår film är tillräckligt underhållande för det.
T: Jag tror vi båda spelade mycket TV- och videospel som unga, och gör det fortfarande.
Ni har samarbetat förut på en finsk barnfilm. Hur var det att göra denna i jämförelse?
M: För det första så var jag barnet i den här filmen. I barnfilmen så var det massor av barn att regissera så det var roligt och ett helt annat sätt att arbeta på. Men den här filmen… om man får budget till att göra den här typen av film, som antagligen bara jag gillar, då är jag den bästa regissören i min värld. Vi var lyckliga nog att få lite pengar till att göra den även om den fortfarande är en film med extremt låg budget. Men det som är bra är att eftersom det är en B-film så får man mycket på köpet med låg budget.
T: Jag var producent för den barnfilmen och båda är ju äventyr på sina sätt. Barnen har sitt äventyr, B-filmen har sitt. Så det finns ju klara likheter.
M: Ja, det är väldigt sant. Det är praktiskt taget hela min barndom. ”Vad är det? Kom, vi går och undersöker!” Jag tror alla hade det så, eller är det bara jag? Man gör dumma saker. ”Nej, vi borde inte klättra över det förbjudna staketet och palla äpplen från någon annans träd…” Men så gör man det, och så kommer någon arg man och jagar bort en. Det är ju ett äventyr och det är lite samma stämning.
M: För det första så var jag barnet i den här filmen. I barnfilmen så var det massor av barn att regissera så det var roligt och ett helt annat sätt att arbeta på. Men den här filmen… om man får budget till att göra den här typen av film, som antagligen bara jag gillar, då är jag den bästa regissören i min värld. Vi var lyckliga nog att få lite pengar till att göra den även om den fortfarande är en film med extremt låg budget. Men det som är bra är att eftersom det är en B-film så får man mycket på köpet med låg budget.
T: Jag var producent för den barnfilmen och båda är ju äventyr på sina sätt. Barnen har sitt äventyr, B-filmen har sitt. Så det finns ju klara likheter.
M: Ja, det är väldigt sant. Det är praktiskt taget hela min barndom. ”Vad är det? Kom, vi går och undersöker!” Jag tror alla hade det så, eller är det bara jag? Man gör dumma saker. ”Nej, vi borde inte klättra över det förbjudna staketet och palla äpplen från någon annans träd…” Men så gör man det, och så kommer någon arg man och jagar bort en. Det är ju ett äventyr och det är lite samma stämning.
Var filmade ni? Hur mycket var på plats och hur mycket i studio?
M: Studio? Hade vi haft pengar hade vi filmat allt i studio… Nej, men vi filmade i Spanien, och inomhusscenerna i Finland. Vi spelade in i Almería, Spanien där ”Indiana Jones och det sista korståget”, ”Game of Thrones” och massa annat filmats. Scenen där jättemyran ramlar ner från en klippa, den platsen är där pansarvagnen i ”Indiana Jones” faller. För alla andra var det bara massa sand och skit men för mig var det fantastiskt. ”Det är här pansarvagnen ramlar! Vi måste filma här… även om man ser vägen i bakgrunden så vi får radera det i post-produktionen…”. Så jag älskade det, det var otroligt. Vi filmade i slutet av 2016 och i Finland är det ju väldigt kallt, så för skådespelarna att åka från varma Spanien till Skandinavien. Man ser det inte i filmen men de andas ju kall luft. Det var tortyr för dem, och jag älskade det!
T: Det var faktiskt ett år sedan idag som vi hade vår fjärde inspelningsdag i Spanien. Och tre år sedan så åkte vi till Almería för att kolla på miljön och vi älskade verkligen scenerierna och allt där. Vi kände att här vill vi filma. Vi ville hålla det i Europa eftersom det blivit så mycket dyrare att åka någon annanstans.
M: Och jag såg på Facebook idag att det är ett år sedan jag såg Terence Hill i Spanien, och det var grymt! Han spelade in en film där och jag sa ”idag avslutar vi inspelningen tidigt”. Så när vi blev klara, satte vi oss i bilen och åkte direkt dit. Och jag sa bara ”jag älskar dig! jag älskar dig!” Så ja, en fin upplevelse.
M: Studio? Hade vi haft pengar hade vi filmat allt i studio… Nej, men vi filmade i Spanien, och inomhusscenerna i Finland. Vi spelade in i Almería, Spanien där ”Indiana Jones och det sista korståget”, ”Game of Thrones” och massa annat filmats. Scenen där jättemyran ramlar ner från en klippa, den platsen är där pansarvagnen i ”Indiana Jones” faller. För alla andra var det bara massa sand och skit men för mig var det fantastiskt. ”Det är här pansarvagnen ramlar! Vi måste filma här… även om man ser vägen i bakgrunden så vi får radera det i post-produktionen…”. Så jag älskade det, det var otroligt. Vi filmade i slutet av 2016 och i Finland är det ju väldigt kallt, så för skådespelarna att åka från varma Spanien till Skandinavien. Man ser det inte i filmen men de andas ju kall luft. Det var tortyr för dem, och jag älskade det!
T: Det var faktiskt ett år sedan idag som vi hade vår fjärde inspelningsdag i Spanien. Och tre år sedan så åkte vi till Almería för att kolla på miljön och vi älskade verkligen scenerierna och allt där. Vi kände att här vill vi filma. Vi ville hålla det i Europa eftersom det blivit så mycket dyrare att åka någon annanstans.
M: Och jag såg på Facebook idag att det är ett år sedan jag såg Terence Hill i Spanien, och det var grymt! Han spelade in en film där och jag sa ”idag avslutar vi inspelningen tidigt”. Så när vi blev klara, satte vi oss i bilen och åkte direkt dit. Och jag sa bara ”jag älskar dig! jag älskar dig!” Så ja, en fin upplevelse.
Några kul minnen från inspelningen?
M: Det var väldigt kul, alla var som barn. Och ja, vi drack mycket. När jag brukar berätta för filmkritiker att det var kul att spela in så brukar de kontra med att jag inte är en riktig filmskapare. Varför kan jag inte ha kul när jag gör filmer som jag själv uppskattar? Teemu minns inget av det.
T: Nej, jag var full. Men det var väldigt kul. 60 inspelningsdagar, 40 i Spanien. Vi bodde alla tillsammans som ett community på en campingplats.
M: Alla låg med alla…
M: Det var väldigt kul, alla var som barn. Och ja, vi drack mycket. När jag brukar berätta för filmkritiker att det var kul att spela in så brukar de kontra med att jag inte är en riktig filmskapare. Varför kan jag inte ha kul när jag gör filmer som jag själv uppskattar? Teemu minns inget av det.
T: Nej, jag var full. Men det var väldigt kul. 60 inspelningsdagar, 40 i Spanien. Vi bodde alla tillsammans som ett community på en campingplats.
M: Alla låg med alla…
Var bolaget som gjorde spelet inblandade på något sätt?
M: De läste manuset och sa ”det låter bra, kör”. Sedan kom de med egna idéer när vi börjat filma men då var det för sent. Men de var nöjda och glada. När jag träffade dem i Frankfurt nyligen så gav de mig en alldeles för stor t-shirt så jag antar att det var deras sätt att säga ”det är bra nog, du får en t-shirt”.
M: De läste manuset och sa ”det låter bra, kör”. Sedan kom de med egna idéer när vi börjat filma men då var det för sent. Men de var nöjda och glada. När jag träffade dem i Frankfurt nyligen så gav de mig en alldeles för stor t-shirt så jag antar att det var deras sätt att säga ”det är bra nog, du får en t-shirt”.
Vad är era egna favoriter inom genren?
M: Oj, det finns så många. Jag älskar ”Eight Legged Freaks”, den är liknande. Jag undrar varför… Det finns så många bra monsterfilmer. Jag älskar Jack Arnolds filmer från 50-talet till allt Roger Corman gjorde på 80-talet. Jag älskar ju sådant här! Jag kan inte välja en… eller okej, ”Piraya” då. Den är bra. ”Gremlins” är genialisk, speciellt tvåan.
M: Oj, det finns så många. Jag älskar ”Eight Legged Freaks”, den är liknande. Jag undrar varför… Det finns så många bra monsterfilmer. Jag älskar Jack Arnolds filmer från 50-talet till allt Roger Corman gjorde på 80-talet. Jag älskar ju sådant här! Jag kan inte välja en… eller okej, ”Piraya” då. Den är bra. ”Gremlins” är genialisk, speciellt tvåan.