Det var fullsatt när första avsnittet av ”Fallout” premiärvisades i Palais des festivals i veckan under pågående tv-seriefestivalen Canneseries.
I kölvattnet av ”Assassin's Creed” (Netflix) och succén ”The Last of Us” (HBO Max) med bland annat Pedro Pascal och Bella Ramsey i rollerna, var det dags för nästa serie med ursprung i spelvärlden. På Hotel Majestic trängdes pressen för intervjuer med stjärnorna medan solen sken utanför fönstren på palmerna längs Croisetten.
Läs också: De 25 bästa tv-serierna på Prime Video 2024
MovieZines Ninna Bengtsson möter Jonathan Nolan och Todd Howard i Cannes.
Regissören Jonathan Nolan är själv ett spelfan och berättar att spelet gjorde att han blev försenad med manuset till ”The Dark Knight Rises”.
– Jag är en gamer och har varit det hela mitt liv. Mellan olika filmprojekt brukar jag ta några dagar ledigt och spela genom något spel jag gillar. Jag har barn nuförtiden så nu är det länge sedan sist. Men det fanns ett ögonblick mellan ”The Dark Knight” och ”The Dark Knight Rises” då jag letade efter något annorlunda.
- Jag började spela ”Fallout 3” och kände inte till något om det innan, men jag tror det var en av orsakerna till att jag tyckte det var så fantastiskt. Tonaliteteten, hela världen och själva spelet är otroligt, säger han till MovieZine.
Ella Purnell: "Man behöver inte ha spelat spelen för att uppskatta serien"
”Fallout” utspelar sig 219 år efter ett förödande kärnvapenkrig på 1950-talet som ödelade civilisationen och tvingade de överlevande att fly till bunkrar där man byggt upp livet på nytt. Lucy MacLean (Ella Purnell) ska gifta sig med vad hon tror är en man från en annan bunker. Men allt går fruktansvärt fel på bröllopsnatten när det visar sig att gästerna är plundrare från ytan och hennes far Hank (Kyle MacLachlan) rövas bort. Lucy ger sig iväg ut från bunkern till ett ödelagt LA och laglöst land för att söka reda på honom.
– Lucy är väldigt oskuldsfull och naiv. Hon har en idé om att det är hennes plikt att gå upp till ytan en dag, vara med om att befolka och återuppbygga Amerika, säger Ella Purnell och tillägger:
– Jag började gilla henne när hon blir mer medveten. Det finns en scen där Lucy pratar med en av dem som bor på ytan och upplevt stora umbäranden. Jonah (Jonathan Nolan, reds anm.) sade ”när du pratar, titta runt omkring dig, på ödemarken, på den du pratar med, på dina händer”. Jag tror det är i det ögonblicket som Lucy verkligen blir medveten om sina privilegier och börjar fundera över om allt hon fått höra under uppväxten verkligen är sant. Det är en stark scen.
Det första spelet i den kultförklarade spelserien kom redan för 25 år sedan. Ella Purnell berättar att hon inte hade testat att spela före inspelningen.
– Vi fick höra att vi inte behövde göra det och jag tror inte det krävs att man känner till spelet för att uppskatta serien. Men när jag fick rollen prövade jag spela i alla fall och är glad att jag testade. Jag fick en större uppskattning för scenografin och kostymerna. Det är en ära att få vara en del av en franchise som funnits så länge och är så uppskattad.
Aaron Moten: "Sci-fi är en genre som transporterar dig till nya platser"
Lucy är en av huvudpersonerna jämte Maximus (Aaron Moten), som är medlem av den mystiska sekten Brotherhood of Steel, och The Ghoul (Walter Goggins), en muterad varelse som levt ända sedan kriget.
– Alla tre huvudkaraktärerna kommer från väldigt olika världar. Maximus är uppvuxen i en värld som är ödelagd. Det är allt han har känt till i hela sitt liv. Jag tror att det pågår lite av ett krig inom honom, eftersom han har en moralisk kompass, trots de otroligt hårda villkoren. I hans värld är överlevnad det viktigaste, säger Aaron Moten:
– Sci-fi är en genre som transporterar dig någon annanstans, till en annan plats. Det är alltid speciellt när någonting gör att du känner det som om du befinner dig i en bok. Känslan av att du har förflyttats till en annan värld är svår att åstadkomma.
Spelets skapare "sa nej till alla filmplaner i tio års tid"
Den stundtals ödesmättade och mörka dystopin lättas upp av en hel del humor. Omgivningarna med sina futuristiska inslag och 50-talsretro är också en del av spelets originalitet som överförts till vita duken.
– Det är framtiden som de tänkte sig den. Det har funnits postapokalyptisk underhållning och genrer under många årtionden. ”Fallout” är unik eftersom den handlar om världen som existerade före. Den ödelagda världen är den här annorlunda framtiden som de föreställde sig på 1950–60-talet, säger Todd Howard, skaparen bakom spelet för Bethesda Game Studios.
Hur startade det här projektet från början?
– Jag sade nej till alla under tio år. Det var producenter och andra som gjort imponerande saker som kontaktade mig och ville göra filmversioner men jag tyckte aldrig att det kändes rätt. Jag är ett stort fan av Jonathans filmer och tv-serier, jag älskade ”Westworld”. I ett par intervjuer har han nämnt spel och jag tänkte, om Jonathan Nolan säger att han vill göra en version av ”Fallout”, så kommer jag överväga det. Jag bad någon ta första kontakten och när vi träffades kändes det rätt direkt, typ ”vi ska göra det här”, berättar Todd Howard.
Jonathan Nolan menar att det finns stora skillnader mellan att göra film och tv som baseras på böcker kontra spel.
– Det är väldigt annorlunda. Till skillnad från en bok förlorar du lite av den psykologiska intimiteten med figurerna, men du lägger i stället till bilder och en känsla för världen, ljud och musik som finns i ett dataspel, säger Nolan.
- Ett av kännetecknen för Todds spel är att de är så vackra och episka. Du har möjlighet att titta åt olika håll, gå var du vill, utforska skilda miljöer i all oändlighet. Men du förlorar en hel del av detta i en tv-serie, interaktiviteten och möjligheten att bestämma själv över den person du är. Hur karaktären ser ut och dess moraliska kompass, är det en ond eller god person? Det finns alla dessa val i spelet som inte finns i serien.
Var du orolig för vad fansen skulle tycka?
– Det här är inte min första rodeo. Batman hade sina passionerade fans. Jag tror att jag lärde mig tidigt ”the hard way” att du inte kan hålla på att oroa dig för vad fansen ska tycka, speciellt när det är en sådan stor franchise. Jag tror att du måste skapa något, inte för fansen, men som ett fan. Jag har varit så lyckligt lottad i min karriär att jag jobbat med sådant jag älskar och är passionerad över. Det här var ett exempel. Om du använder den passionen och kärleken och låter den guida dig så kommer förhoppningsvis publiken också känna av det.
TV-serien utspelar sig i en annan tid än spelet, varför gjorde ni så?
– Eftersom allas upplevelse av spelet är olika. Vi visste att vi inte skulle kunna överföra något av spelen exakt till tv, eftersom de är så öppna och varierar så mycket. Både jag och Todd var överens om att vi skulle, likt för varje spel som kommit ut, berätta en historia i en värld som har en ny bakgrund och nya karaktärer.
Todd Howard tillägger:
– Vi ville behandla det lite som nästa spel. Hur skulle en ny story se ut som också för tidslinjen framåt till skillnad mot att strikt berätta en historia vid en viss tidpunkt. En lyckad sak vi gör är att serien går tillbaka i tiden, det ser vi i öppningsscenen, liksom i andra bilder från det förflutna. Det hade vi inte möjlighet att göra i spelet.
”Fallout” skildrar en värld som ödelagts efter ett kärnvapenkrig. Det känns skrämmande aktuellt med tanke på det nuvarande världsläget med krig och konflikter...
– Det såg inte riktigt så ut när vi inledde projektet för fem år sedan. Tyvärr har det blivit mer och mer relevant. Vanligtvis så hoppas du att ett projekt fortfarande ska vara aktuellt när det är klart, i det här fallet hade jag gärna sett att det inte var så. Den här oron kändes 2019, nästan lite gammaldags som att kanske att vår generation var den sista att behöva oroa sig, men varken vapnen eller mardrömmen har försvunnit. Tyvärr är vi tillbaka där igen.
Den visuella aspekten var viktig för Jonathan Nolan. En minnesvärd scen filmades på ett övergivet skepp mitt i sanden vid kusten i Namibia. Det tog åtta timmar med två helikoptrar att flyga fram och tillbaka till platsen, berättar Ella Purnell.
– Det kändes som en saga. Den här nästan öde platsen på Skelettkusten, helt orörd med ett ilandflutet fartyg, halvt begravt i sanden. Ingen hade varit där på hundratals år, förutom hyenor och schakaler.
- De ville ha en scen där Lucy går upp till skeppet och sedan därifrån och det är bara hennes fotspår i sanden som syns. Vi var tvungna att göra det på en enda tagning. Så jag börjar gå och plötsligt säger en av killarna i filmteamet ”se upp för hyenorna, jag skrämmer iväg dem med ljudet från kameran”. Det var en annorlunda upplevelse.