Når MovieZine träffade nördige Blomkamp i Berlin tog det inte många sekunder innan han kom in på sitt favoritämne, "Alien". Men Blomkamp hann också att berätta om motion capture-arbetet i "Chappie", sin kärlek för science fiction och mycket mer.
Hur var det att jobba med motion capture?
- Jag är ganska van med CGI, men här blev det faktiskt den enklaste CGI:n, eftersom vi behandlade Sharlto precis som vanligt. Skillnaden var att han hade en miljongarderob som vi senare bytte vi ut i datorn mot roboten Chappie. Så det var ganska enkelt, hehe.
Vad är det som gör dig så fascinerad av science fiction?
- Jag älskar science fiction och det finns två anledningar till det. Först och främst för att man kan berätta om viktiga ämnen seriöst och göra det på ett annorlunda och underhållande sätt, såsom jag gjorde med "District 9". Fast när jag var ung var det explosioner, vapen, utomjordingar och slem som lockade mig, haha.
- Sedan kan man inte komma ifrån att filmregissörer lätt kategoriseras till en viss genre och jag vet inte varför det är så. För att ta ett exempel, Chris Foss som är min favoritillustratör har tecknat science fiction i 50 år. Men ingen frågar Foss varför det alltid är sci-fi. Men med film tror jag att många regissörer försöker övertyga folk att de kan hantera många olika genrer, men få av dem gör det tillräckligt bra. Kubrick är självklart det stora undantaget. Jag har inget intresse att försöka bevisa något, så gör det jag verkligen gillar. Jag är filmens Chris Foss.
Berätta om din unika visuella stil som är väldigt svår att ogilla.
- De science fiction-filmer jag har fastnat för är de som har känts verkliga. Känns det verkligt känns det också trovärdigt och det fångar mitt intresse. Min visuella stil är ett resultat av att jag försöker få det att kännas verkligt och trovärdigt, för det är ju det jag själv skulle vilja kolla på.
Det snackas i korridorerna om en borttagen ”Alien”-scen i ”Chappie”. Vilken var den?
- När Deon försöker övertala Michelle att få tillåtelse att installera programmet i Chappie fick han svaret: "No, no. I said no". När jag kollade på det efteråt insåg jag att det var precis som i "Alien", så då tog jag bort det, haha.
Ingen har knappast missat dina fantastiska konceptbilder. Vad är historien bakom dem?
- Det började när jag höll på med postproduktionen av ”Chappie”. Filmregissörer tänker alltid på vad de ska göra härnäst, eftersom det tar så lång tid att slutföra en film. Jag kunde inte bestämma mig vad jag skulle göra efter ”Chappie”. Jag visste att jag ville göra en ”Alien”, men jag var inte säker på om jag verkligen ville göra den, om du förstår vad jag menar? Istället för att gå till Fox och säga att jag vill göra en ”Alien”-film, så började jag göra den istället. Jag spenderade ett helt år på att göra konceptbilder, skriva manus, bara för att se om jag kunde hitta den där ”jag vill göra det här”-känslan. Bilderna var helt enkelt ett uttryck för min kärlek till ”Alien”.
Blev du överraskad av Alien-hysterin som konceptbilderna startade?
- Ja, lite överraskad blev jag. Men jag tror att många känner precis som jag, att det här är vad ”Alien” och ”Aliens” handlar om. De andra två filmerna handlar det inte så mycket om. Så denna hysteri beror nog på att väldigt många fans tänker som jag: ”Det är den här filmen jag vill se”. Jag vill se Ripley, jag vill se Xenomorph och i ett bildspråk som är ”Alien” och ”Aliens”.
Är allt klart för ”Alien” nu?
- Det verkar så. Så fort "Chappie" har nått biograferna börjar vi jobba med "Alien".
Hur känns det att få möjligheten att fortsätta jobba med din idol, Sigourney Weaver?
- Det första jag sa till henne var att jag hade spelat sönder VHS-banden med "Alien"-filmerna. Så du kan nog förstå hur stort detta var och kommer att bli för mig.
Jag och många andra kan knappt vänta tills vi får se din ”Alien”!
- Det är jätteroligt att höra!
"Chappie" har biopremiär idag.