Under de senaste åren har tv och streaming-branschen blivit en allt större maskin, som ständigt tycks pumpa ut nya tv-serier av högst varierande kvalitet. Netflix, HBO, Amazon, Disney (lanserar Disney+ här i sommar), Apple, Quibi, Viaplay, C More, Dplay och SVT Play är bara några av distributörerna som gör nya tv-serier tillgängliga här i Sverige.
Medan framför allt Netflix och HBO släpper en rad påkostade serier varje månad så kämpar den lilla kvalitetskanalen FX vidare med ett tiotal nya serier varje år, som trots det alltid lyckas svepa nästan lika många Emmynomineringar som konkurrenterna trots sina avsevärt färre projekt. Det beror sannolikt på att man hos FX låter några av film och tv-världens främsta auteurer komma och skapa sina serier hos dem, vilket har givit oss serier som "Atlanta", "Fargo", "American Crime Story", "Justified", "Terriers", "Legion", "The Shield", "Louie", "Baskets", "Mr Inbetween", "Devs", "Fosse/Verdon", "Feud" och många fler.
Sedan 2016 har vi genom tv-serien "Better Things" även fått följa den ensamstående mamman och skådespelerskan Sam Fox och hennes tre döttrars liv i Kalifornien. Serien är skapad av Pamela Adlon, som har arbetat inom film och tv-världen i hela sitt liv, och liknar egentligen ingen annan aktiv serie just nu. Det är inför varje nytt "Better Things"-avsnitt praktiskt taget omöjligt att veta vad som kommer att hända och även om jag personligen inte gillar alla avsnitt, så har det alltid funnits ett gäng avsnitt i varje säsong som jag fullständigt älskat.
När chansen för ett lite längre samtal med Pamela dök upp så var det snarare tv-nörden än skribenten i mig som nöjt hoppade till. Jag är ett sant fan av Pamelas sätt att skapa tv-underhållning och istället för en helt vanlig intervju där jag lite svepande hade kunnat ställa frågor kring karaktären Sam Fox, fokuserar vi istället vårt samtal på Pamela Adlon och tv-skapandet i stort... samt hur viktig tv-distributören FX är för branschen just nu.
Pamela Adlon som Sam Fox i "Better Things".
Du är seriens skapare, manusförfattare, showrunner, regissör, producent och spelar huvudrollen. Få personer i branschen har en lika stor möjlighet att påverka varje del av en tv-serie på det sätt som du har. Hur går det till när du väl får en idé och sedan förverkligar den? Blir det någonsin rörigt att sitta på så många stolar i produktionen?
- Jag växte upp med en pappa som var både manusförfattare och producent och jag bara älskade den här kreativa världen redan från en väldigt ung ålder. Jag började skådespela som barn och sög i mig all kunskap jag kunde redan då, jag brukade fråga allt möjligt folk i olika produktioner om deras jobb och vad dem gjorde och varför... och folk svarade mig eftersom jag var ett barn. Nu när jag är vuxen och arbetar proffesionellt på alla dem där positionerna som du radade upp, så är det helt enkelt på det här sättet jag tycker det känns lättast att arbeta på. Det är så jag har växt upp, mitt i smeten.
- Exempelvis nu när jag skrev manuset till den fjärde säsongen av "Better Things", så kunde jag visuellt föreställa mig precis hur jag i rollen som regissör skulle kunna spela in varje scen - och hur jag som producent kunde motivera en viss kostnad eller hålla en annan nere. Det är helt enkelt det sätt som passar mig allra bäst att arbeta på, även om det kan låta superrörigt när man radar upp alla olika specifika rollerna sådär.
Genom mitt arbete så ser jag drygt 150 tv-säsonger om året, och jag tror inte att det finns en enda tv-serie som jag verkligen kan jämföra med vad du gör med "Better Things" just nu. Det skulle väl möjligtvis vara Donald Glovers "Atlanta", eftersom det är två av extremt få serier där jag aldrig vet vad ett avsnitt kommer att handla om när jag sätter igång det. Så, stort tack för det!
- Jag älskar verkligen allt du precis sade, tack för att du berättade det! Vilken fantastisk beröm, jag är så glad att jag har kunnat ge dig det. Det är precis så jag vill att man ska känna inför ett nytt avsnitt.
Pamela Adlon som Sam Fox i avsnittet "New Orleans".
Något som jag uppskattar med "Better Things" är också hur avsnitten ofta känns fristående, till och med olika segment i ett och samma avsnitt ibland, men där en viss person från en liten del av ett avsnitt helt plötsligt kan få ett helt avsnitt centrerat kring sig en säsong senare. Vilket exempelvis är precis vad som hände med New Orleans-avsnittet och bröllopet - hur viktigt är det för dig att knyta ihop avsnitten med den typen av väldigt specifika detaljer, som många tittare nog riskerar att missa?
- Jag är så glad att du nämnde det! Varje säsong är det alltid något eller någon som får mig att inspireras till ett nytt avsnitt och New Orleans-avsnittet var definitivt ett sådant. När jag väl hade bestämt mig för att vi skulle spela in ett bröllopsavsnitt där, med en karaktär vi bara sett i ett avsnitt tidigare, så var nästa steg att försöka klura ut hur man kunde göra det så detaljrikt och givande som möjligt. Jag älskar att du noterade dem små detaljerna i det avsnittet!
- Jag var själv i New Orleans på en väns bröllop för ett år sedan och blev väldigt inspirerad av hela den resan, vilket fick mig att öppna datorn och börja fila på ett manus för första gången sedan jag skrev den tredje säsongen. När FX sedan hörde av sig och sade att dem ville beställa en fjärde säsong av "Better Things" så var dem första orden som kom ur min mun "Jag ska till New Orleans den här säsongen, vi måste göra ett avsnitt där!!".
Jag har en egen regel, som tv-kritiker, att alltid ge alla tv-serier som FX gör minst två avsnitt, eftersom det allra mesta som släpps där är av allra högsta kvalitet. Så, när du säger till dem att du vill sticka till New Orleans, kan du berätta lite om vilket typ av stöd du som tv-skapare får av FX då - och tror du att du hade fått göra "Better Things" på samma sätt hos någon annan distributör i världen just nu?
- Jag tror inte att det finns någon som helst chans att jag hade fått göra "Better Things", åtminstone inte på det sätt som jag hade velat, någon annanstans än just hos FX. De ger mig ett otroligt starkt stöd och rör inte själva produktionen över huvud taget, utan låter mig ha full kontroll av själva skapandet av serien. Jag vet att det gäller för många andra FX-produktioner med, vilket såklart är varför FX lyckas locka till sig tv-skapare med väldigt höga och specifika ambitioner.
- Den fjärde säsongen var en aning annorlunda nu på grund av sammanslagningen mellan Fox [där tv-kanalen FX ingår] och Disney, så jag var tvungen att vara lite extra försiktig med budgeten... men FX är alltid oerhört duktiga på att stötta sina tv-skapare. Jag är så glad över att det finns en sådan tillåtande och stöttande distributör fortfarande.
Du är själv mamma och bygger mycket i serien på dina egna erfarenheter. Din karaktär har tre döttrar i serien, Max, Frankie och Duke, hur har det varit att se både skådespelerskorna och deras karaktärer växa upp under dem här åren sedan ni började med den första säsongen?
- Vi spenderar så mycket tid ihop att jag märker nästan inte av att dem växer upp mitt framför ögonen på mig. Precis som med mina egna barn. Skillnaderna är så små från dag till dag. Men jag satt faktiskt på ett flygplan som hade några avsnitt ur den första säsongen tillgängliga - och jag blev helt chockad över hur mycket tjejerna har förändrats sedan dess. Alldeles golvad. Jag är så glad över att ha fått lära känna dem.
- Till en början var många av scenerna jag skrivit för dem, precis som du sade, inspirerade av händelser ur mitt egna liv med mina egna barn. Men under åren så har jag ju lärt känna dem här otroligt duktiga skådespelerskorna allt bättre - och börjat skriva scener eller små egenheter eller intressen till deras karaktärer som jag vet passar dem själva i en allt större utsträckning också. Exempelvis nu under den här säsongen med Frankies clown-fas, som kommer att utveckla sig mer under säsongens gång. Den finns där bara för att jag visste att det skulle passa henne som skådespelerska och jag ville låta henne få utlopp för det i serien.
Oliva Edward som Duke och Hannah Alligood som Frankie i "Better Things".
Då måste jag passa på att fråga om var idéen kring Dukes förmåga att se spöken kommer ifrån? Jag älskar hur udda men fint du har använt det till hennes karaktär.
- Vad kul! Jag vet inte om jag borde erkänna det, men den delen kommer helt och hållet från mig. Jag brukade nämligen berätta spökhistorier för mina barn när dem var små. Varje gång vi åkte för att hälsa på någon släkting och skulle sova över på ett nytt ställe, så brukade jag kolla upp och köpa lokala spökhistorier-böcker och läsa för dem.
- Haha, jag tror knappast att det är ett rekommenderat tips för andra föräldrar att använda sig av... det gjorde troligtvis större skada än nytta ["I problably fucked them up"], men det var något vi brukade göra bara. Så den här idéen med att Frankie ibland kan se spöken ["spirits"] föddes definitivt ur det. Hela min familj gillar och är fascinerad av sådant, så jag ville ha med det i serien på något sätt också.
Vi befinner oss i en väldigt annorlunda värld för tillfället, hur spenderar du dina dagar i karantän just nu? Som manusförfattare gissar jag att delar av ditt arbete fortfarande går att utföra.
- Absolut! Men ja, dagarna är väldigt annorlunda. Vissa dagar spenderar vi här hemma åt att bara laga mat och försöka hitta på roliga saker för att få tiden att gå, men jag har också lyckats få en hel del jobb gjort. Jag har en stor whiteboard här hemma där jag hade skrivit upp en massa idéer och saker kring den fjärde säsongen av "Better Things", nu är den tömd och fylld med massa idéer och andra saker kring en långfilm som jag har börjat skriva på.
- Men man får helt enkelt ta en dag i taget och lita på att det finns ett någorlunda vanligt liv som väntar på oss bakom hörnet, vi måste bara ta oss fram dit på ett så säkert sätt som möjligt - innan vi kan börja leva som vanligt igen!
Den fjärde (och de tre tidigare) säsongen av "Better Things" finns tillgänglig att se på HBO Nordic, det sista avsnittet för säsongen släpps den 1 maj.
Läs också: De 10 bästa tv-serierna som du troligtvis har missat på HBO Nordic
Har du givit "Better Things" en chans ännu - vad tycker du om Pamela Adlons tv-skapande? Kommentera gärna nedan!