I samband med världspremiären av ”Framåt” i London fick MovieZine tillfälle att intervjua filmens regissör Dan Scanlon och producent Kori Rae. Förutom att berätta om filmen avslöjar en och annan detalj som klipptes bort, Pixars framtid och hur de egentligen känner kring uppföljare.
Vad var det som inspirerade filmens två centrala grundpelare, den ena historien med pappan och den andra att det skulle utspelas i den här moderna fantasy-världen?
Dan Scanlon: Historien om pappan kommer direkt från mitt liv. Precis som bröderna förlorade jag min pappa som väldigt ung, jag och min bror har inga minnen av honom från när vi växte upp. Jag kommer ihåg att vi ofta tänkte på vem han var, hur han var och om vi var som honom. Vi letade ganska mycket efter sådana saker för att skapa en slags koppling till honom. En slags mall för vilken slags vuxen kommer jag bli?
- Det ledde till de här tankarna kring vad vi skulle säga till honom om vi fick chansen att möta honom och speciellt hur ett sådant möte skulle se ut när vi var i tonåren, och därefter ledde det till – hur kan vi göra det i en film? Då började vi leka med tankar på hur man skulle kunna möta en person för bara en dag. Under processens gång skrotades flera idéer, bland annat om det var en maskin som kunde ta tillbaka honom, ett kort tag var bröderna även vetenskapsmän! Men allting kändes lite kallt och inte alls lika roligt som den romantiserade idén av magi och att just det skulle vara vad det som fick honom tillbaka.
- Då fick vi också den roliga magiska världen på köpet. Att just fantasy är med i mixen beror på att vi inte ville att den skulle utspela sig långt bak i tiden där vi blev tvungna att ha massa karaktärer i gamla trollkarsrockar som springer runt. Jag tycker att vi landade på något som blev en bra mix, som leder både till humor och en unik film.
Det är många som av en eller annan anledning växt upp med att sakna en förälder och filmen innehåller scener som spelar på det emotionella där tårar är nära till hands. Vilket får mig att tänka på att det måste ha varit en emotionell upplevelse för er att göra filmen. Höll ni er från tårar under processens gång?
Det är många som av en eller annan anledning växt upp med att sakna en förälder och filmen innehåller scener som spelar på det emotionella där tårar är nära till hands. Vilket får mig att tänka på att det måste ha varit en emotionell upplevelse för er att göra filmen. Höll ni er från tårar under processens gång?
Dan Scanlon: Jag tror att vi lyckades ganska bra med det eftersom vi arbetade tillsammans som ett team. Vi hade så många animatörer, manusförfattare och alla möjliga människor på plats som alla delade med sig av sina historier till den här filmen och hjälpte till med att bygga upp den här världen. Det känns mycket mer emotionellt nu när filmen finns ute och att min bror och mamma har sett den. Det är först nu när filmen är ute i världen och tillhör tittarna som jag känner mig som ett emotionellt vrak.
Vad jag älskar med Pixar är att varenda film för mig att känna mig som ett barn på nytt, vilket jag tror människor i alla åldrar känner. Det finns alltid något som man kan relatera till, vem man än är. Vad älskar ni med Pixar?
Kori Rae: Det är samma anledning. Jag tänker att animation verkligen hjälper till med att berätta riktigt emotionella berättelser, eftersom man har sin gard nere. Man tittar på den där galna världen, där en råtta lagar mat i ett kök, eller en mans hus flyger med hjälp av ballonger. Så när man tittar på filmduken blir man indragen i berättelsen vilket gör att man låter känslorna släppas fram. Jag tror att det låter oss att skapa högt emotionella berättelser lite enklare till en bredare publik, vilket är det som jag älskar med det.
Dan Scanlon: Jag håller helt med. Det jag älskar med att arbeta på Pixar, är att de har mycket tilltro och ger en tid, och det är två saker som är riktigt viktiga för att filmskapare ska våga ta risker. De är även väldigt uppmuntrande varje gång något galet kommer på tal, som en halv pappa till exempel.
- När något är lite sådär på gränsen, skrämmande eller konstigt som känns som att publiken inte kommer gilla, så blir de bara mer taggade. Rent generellt så gillar Pixar att ta den vägen ingen annan tar.
Du har arbetat på Pixar i snart 20 år och har fått följa med och se den utveckling som skett, hur har det utvecklats under åren?
Dan Scanlon: Haha, jag har faktiskt bara varit där i 18 år, vilket ju inte alls ens kan vara nära 20 år. Åh nej, du har ju rätt! Kori kan nog svara bättre än mig, hon har varit där i 27 år.
Kori: Jajamen! Jag var en del i gänget redan innan "Toy Story", när vi brukade göra kortfilmer och reklamer. Sedan dess ha vi ju växt enormt om man tänker på hur vi kan berätta historier. Rent tekniskt kan man nu göra vad som helst och jag tror att vårt jobb är att alltid vara fokuserade på just historien, och därefter får det driva vilken slags teknik vi använder och för vad.
- Jag skulle säga att alla filmer vi gör är unika och ser annorlunda ut. Animationerna blir bättre och bättre för varje film. Jag tror att människor kommer till Pixar och stannar för att man lär så mycket, inte minst teamwork. Vi har sådant fantastiskt samarbete! Det har minst sagt varit en rolig åktur.
Och åkturen är långt ifrån över. Förutom “Framåt” som släpps nu och “Själen” lite senare under året så vet man ju att Pixar alltid arbetar långsiktigt och har planerade släpp långt fram i tiden. Skulle man kunna få lite förhandsskvaller på vad som kommer härnäst? Jag har hört att ni inte planerar några uppföljare?
Och åkturen är långt ifrån över. Förutom “Framåt” som släpps nu och “Själen” lite senare under året så vet man ju att Pixar alltid arbetar långsiktigt och har planerade släpp långt fram i tiden. Skulle man kunna få lite förhandsskvaller på vad som kommer härnäst? Jag har hört att ni inte planerar några uppföljare?
Dan Scanlon: Vi har nog inte sagt det officiellt. Men det stämmer gällande i alla fall den närmsta tiden, där vi bara har massa originalfilmer som kommer. Vilket jag är riktigt glad för, det är spännande att se nya unika saker, även om uppföljare fortfarande är en del av Pixar. Vi kommer ju göra nya, när en bra idé som gör oss exalterade i att öppna upp en värld på nytt dyker upp. Det är oftast så de blivit till.
Kori Rae: Det har nog bara råkat bli så, att alla de historier som vi har i pipeline - alla är originalfilmer som kommer stå redo för världen de kommande åren, alla de här olika världarna att utforska, vilket är fantastiskt!
Dan Scanlon: Precis som Kori sa innan, så kan vi ju få filmerna att se bra ut, vad som är mer intressant med det är att vi verkar komma till en punkt där saker inte behöver se mer och mer realistiska ut. Det ger oss utrymme att fortsätta finna nya roliga sätt att animera filmerna på, för att göra de unikam.
- Det är riktigt häftigt också att så många nya röster är på ingång. Så vi kommer få se mycket nytt, vilket inte bara gäller animationsstilar, utan även regissörer och de historier som berättas.
Den här filmen har en lite annorlunda animationsstil än vad jag hade förväntat mig. Hur landade ni i just den stilen?
Dan Scanlon: Jag ville att det skulle vara något som var roligt att animera, som animatörerna skulle kunna ha kul med. Det är oftast något som är lite mer tecknat, vilket även är det som jag tror tittarna gillar framför något som är superrealistiskt.
- Vi gick varken så brett eller långt som vi tänkte från början, för vi ville att de moderna aspekterna av karaktärerna skulle lysa igenom. Om man stiliserar en centaur för mycket börjar man förlora den extra humorn i att den bär en polisuniform.
Angående uppföljare, så verkar ju Disney just nu vara besatta av att göra live-action filmer baserade på sina klassiker, ni har inte blivit lite sugna på att hänga på den trenden?
Angående uppföljare, så verkar ju Disney just nu vara besatta av att göra live-action filmer baserade på sina klassiker, ni har inte blivit lite sugna på att hänga på den trenden?
Dan Scanlon: Haha, nej. Vi har nog aldrig ens tänkt tanken.
Kori: Vi började som en animationsstudio och det är animation som är det mediet som vi konstant älskar. Tror det bäst om vi håller oss till det.
Din första film för Pixar var en uppföljare ("Monsters University") och den senaste en originalfilm, vad slår ditt hjärta för mest?
Din första film för Pixar var en uppföljare ("Monsters University") och den senaste en originalfilm, vad slår ditt hjärta för mest?
Dan Scanlon: Åh, båda är unika utmaningar. Jag har under min karriär arbetat på många uppföljare och gillar verkligen det. Jag menar, det är tufft. Man behöver ta karaktärer som människor älskar och ge dem ett nytt äventyr och en ny spinn. Och när jag ser en bra uppföljare, blir jag superimponerad, för det är riktigt svårt att göra. Men att göra en originalfilm har varit en fantastisk upplevelse!
Kori Rae: Det är en annan sorts utmaning. Jag menar, man skapar allting från ingenting. Å ena sidan så kommer en uppföljare med mallar och ramar medan en originalfilm är ett blankt blad, de båda känns som lika stora utmaningar. Ingen är svårare än den andra, det är bara annorlunda förutom att man i den senare får vara med i den roliga processen att skapa en helt ny stad, en helt ny värld.
Filmens regissör Dan Scanlon och producent Kori Rae.
Slutet i “Framåt”, kändes utan att spoila något för våra läsare, på något vis mer moget än vanligt. Hur långt in i processen visste ni hur filmen skulle sluta?
Dan Scanlon: Vi visste nog redan från start hur slutet skulle vara. Vi visste vad vi ville säga och slutet är en stor del av vad som sägs genom filmens gång och det är en riktigt bra utgångspunkt i filmskapande när man vet sitt slut direkt.
Kori Rae: Ja, för då kan man spendera de nästkommande sex åren med att förtjäna sitt slut.
Dan Scanlon: Det är under den resans gång som vi kom in på hela grejen med rollspel och ”quests”. Hela den grejen med att man ska ta den vanliga vägen, fel väg eller den vägen ingen annan tar.
Sex år är egentligen inte många år för en animerad film, men mycket hinner hända under en sådan lång period. Var det något som fanns med i filmen som ni var tvungna att ta bort?
Dan Scanlon: Massor! Det fanns så många saker som vi tyckte var kul som skulle varit med som skulle varit med lite vid sidan av, som små skämt. En av dessa som vi verkligen gillade var att bröderna skulle leta efter en förtrollad skog och när de väl hittar den så är det en stor parkeringsplats och det enda som finns kvar av skogen är några små stackars pratande träd som blivit omplanterade som dekoration, vilket ju är supersorgligt.
Kori Rae: Men också superroligt!
Tom Holland och Chris Pratt på världspremiären av "Framåt".
Något annat som är superroligt är att det är Tom Holland och Chris Pratt som gör rösterna i filmen, två skådisar som ju kommer från Marvels universum. Tänkte passa på att pitcha en idé till er här, ni har inte tänkt på en cross-over?
Kori Rae: Haha, det har vi faktiskt inte! Det råkade bara bli så att Tom och Chris förverkligade de här karaktärerna. Vi hittade Tom först eftersom vi visste att vi behövde utgå från huvudkaraktären. Han har ett naturligt sätt att visa den där blyga lite ängsliga sidan, med mycket charm. Vi har verkligen haft tur med att få med de båda i den här filmen.
Ett annat team vi gillar är mamman i filmen och Mantikoran som har sin egen lilla sidohistoria, två roller som under filmens gång visar sig inte vara de vanliga stereotypa kvinnorollerna. Jag skulle vilja höra lite mer om hur ni tänkte kring dessa, för i vanliga Disneyfilmer så tenderar mammorna dra det kortare strået och här får de verkligen visa vad de går för.
Dan Scanlon: Precis som min gjorde. Jag menar min mamma uppfostrade mig och min bror helt själv, hon är vår hjälte, vår krigare och vår inspiration. Även om filmen handlar om att träffa sin pappa, så är det inget de har saknat rent föräldra-mässigt. Det är den poängen som vi ville få fram och det var alltid vi tre mot världen, så det kändes så bra att få mammans roll så inkluderad i filmen.
Den här filmen inkluderar ju även Pixars första HBTQ-karaktär, vad fick er att äntligen våga?
Dan Scanlon: Vi gick långt för att göra en realistisk film som känns verklig, och representerar vår värld. Vi ville se mångfald och fyllde den med människor som finns i vår värld, det kändes viktigt.
I Pixar-filmer är det ofta något litet frö av anti-kapitalism som skiner igenom, som i denna film att teknologi är något som mördat magi. Många av filmerna har en sida som är lite mer vuxen och mörk, hur har ni tänkt i arbetet med ”Framåt”?
I Pixar-filmer är det ofta något litet frö av anti-kapitalism som skiner igenom, som i denna film att teknologi är något som mördat magi. Många av filmerna har en sida som är lite mer vuxen och mörk, hur har ni tänkt i arbetet med ”Framåt”?
Kori Rae: För just den här filmen, visst har vi lämnat lite små insikter och meddelanden i den, men vi hade inte som plan att göra en ”anti-teknik”-film. Vi älskar teknik, det är hur vi skapar våra filmer och det är ju magi i sig självt. Men filmen handlar om potential och i filmen så är det just potential som representerar magi.
- Att vi ska vara vaksamma och ha koll på att vi inte förlorar den delen av livet som handlar om att ta risker. För att det är så vi utvecklas, vilket är lätt att tappa när allt ska vara så enkelt hela tiden.
Dan Scanlon: Det är ur den vinkeln, där vi säger att man inte alltid behöver ta den enkla vägen utan att den som ingen annat tar kan ge mycket mer, som världen möter Ian. Man behöver inte göra det alltid, men i alla fall då och då, bara för att se efter vad man egentligen är kapabel till.
Pixars "Framåt" går nu på bio.