En kväll i februari 1964 möts fyra vänner i Miami för att fira. Vännerna är inte vilka som helst: de är sångaren Sam Cooke, medborgarrättskämpen Malcolm X, sportstjärnan Jim Brown och boxaren Cassius Clay - senare mer känd under namnet Muhammad Ali.
Filmen "One Night in Miami" är en fiktiv berättelse om denna verkliga kväll. Ett anspråkslöst drama som till största delen utspelar sig i ett enda hotellrum, men där orden och dialogen speglar afroamerikanska mäns tankar och känslor än idag. Pjäsförfattaren Kemp Powers och regidebutanten Regina King har kapslat in ett historiskt ögonblick i vad som blivit en av Toronto-festivalens stora snackisar.
Under en digital presskonferens berättar King om vad som lockade henne till att berätta de här männens historier.
- Allt fanns i Kemps manus. När jag läste kunde jag inte tro att det ens var en pjäs, för det kändes aldrig så. Ännu viktigare - jag har inte sett den här typen av samtal på skärmen eller vita duken förut. Att lyssna på dessa legendariska mäns röster var som att lyssna på svarta män som talade om alla svartas upplevelser och erfarenheter. Det ville jag vara med på!
Filmen "One Night in Miami" är en fiktiv berättelse om denna verkliga kväll. Ett anspråkslöst drama som till största delen utspelar sig i ett enda hotellrum, men där orden och dialogen speglar afroamerikanska mäns tankar och känslor än idag. Pjäsförfattaren Kemp Powers och regidebutanten Regina King har kapslat in ett historiskt ögonblick i vad som blivit en av Toronto-festivalens stora snackisar.
Under en digital presskonferens berättar King om vad som lockade henne till att berätta de här männens historier.
- Allt fanns i Kemps manus. När jag läste kunde jag inte tro att det ens var en pjäs, för det kändes aldrig så. Ännu viktigare - jag har inte sett den här typen av samtal på skärmen eller vita duken förut. Att lyssna på dessa legendariska mäns röster var som att lyssna på svarta män som talade om alla svartas upplevelser och erfarenheter. Det ville jag vara med på!
"En kärlekshistoria med historisk bakgrund"
Regina King - mer känd som skådespelare i projekt som "If Beale Street Could Talk" och "Watchmen" - hade letat efter ett eget regiprojekt när hon snubblade över det här manuset.
- Jag visste att jag ville regissera en slags kärlekshistoria med en historisk bakgrund. Min agent kom med "One Night in Miami" och det var precis vad jag hade föreeställt mig! Jag var ändå tvungen att sälja in mig och träffa producenterna och presentera min pitch.
Kemp Powers skrev pjäsen som sattes upp år 2013, och står även bakom filmens manus. Han förklarar under presskonferensen att han ville fånga det mänskliga i historien, och fokusera på vänskapen.
- Manuset bygger på en riktig kväll, men deras samtal är såna vi haft med mina vänner på college. Det är samtal som folk har än idag. Svarta män har drömmar, de vill nå framgång, men när man når dit så kommer det med en asterisk. Man frågar sig: "hur mycket måste jag offra av mig själv för att lyckas i denna värld som ibland kan vara så fientlig?" De här killarna kan verka osårbara, men jag ville visa att de också kan vara sårbara... och att det inte behöver vara något dåligt.
I motellrummet under den där Miami-kvällen får publiken möta fyra otroliga skådespelare: Kingsley Ben-Adir ("The OA"), Aldis Hodge ("The Invisible Man"), Leslie Odom Jr. ("Hamilton") och Eli Goree ("Riverdale") tar sig an de ikoniska rollerna.
Starkast lyser Ben-Adir som fångar Malcolm X passion och övertygelse med en kraftfull prestation. Den muslimske aktivisten försöker övertala sina vänner att använda sin röst och plattform för en god sak. Samtidigt är det en hårt pressad man vi möter, under en tid av mycket spänningar och utmattning.
- Vi hade inte så mycket tid för förberedelser, så det handlade om att använda tiden klokt. För det mesta såg jag på utvalda intervjuer med Malcolm, och jag tänkte mycket på honom. Han var under stor stress. Det gällde att förbereda sig, repetera och lyssna på sin inre röst. Och att lita på Regina som guidade oss. När man vet att man är i goda händer kan man slappna av, säger skådespelaren.
- Jag visste att jag ville regissera en slags kärlekshistoria med en historisk bakgrund. Min agent kom med "One Night in Miami" och det var precis vad jag hade föreeställt mig! Jag var ändå tvungen att sälja in mig och träffa producenterna och presentera min pitch.
Kemp Powers skrev pjäsen som sattes upp år 2013, och står även bakom filmens manus. Han förklarar under presskonferensen att han ville fånga det mänskliga i historien, och fokusera på vänskapen.
- Manuset bygger på en riktig kväll, men deras samtal är såna vi haft med mina vänner på college. Det är samtal som folk har än idag. Svarta män har drömmar, de vill nå framgång, men när man når dit så kommer det med en asterisk. Man frågar sig: "hur mycket måste jag offra av mig själv för att lyckas i denna värld som ibland kan vara så fientlig?" De här killarna kan verka osårbara, men jag ville visa att de också kan vara sårbara... och att det inte behöver vara något dåligt.
I motellrummet under den där Miami-kvällen får publiken möta fyra otroliga skådespelare: Kingsley Ben-Adir ("The OA"), Aldis Hodge ("The Invisible Man"), Leslie Odom Jr. ("Hamilton") och Eli Goree ("Riverdale") tar sig an de ikoniska rollerna.
Starkast lyser Ben-Adir som fångar Malcolm X passion och övertygelse med en kraftfull prestation. Den muslimske aktivisten försöker övertala sina vänner att använda sin röst och plattform för en god sak. Samtidigt är det en hårt pressad man vi möter, under en tid av mycket spänningar och utmattning.
- Vi hade inte så mycket tid för förberedelser, så det handlade om att använda tiden klokt. För det mesta såg jag på utvalda intervjuer med Malcolm, och jag tänkte mycket på honom. Han var under stor stress. Det gällde att förbereda sig, repetera och lyssna på sin inre röst. Och att lita på Regina som guidade oss. När man vet att man är i goda händer kan man slappna av, säger skådespelaren.
Filmens samtal kretsar mycket kring vad det innebär att vara en framgångsrik svart man, och att ge tillbaka till samhället. Budskapet är att debattera konstruktivt och bidra till positiva framsteg, något som resonerar med världen speciellt i Black Lives Matter-tider.
Regina King berättar att det kändes viktigt att få ut filmen nu, även fast coronapandemin hindrade inspelningarna:
- De saker som diskuteras i filmen är lika relevanta idag som för 60 år sedan. Vi saknade två-tre scener, och vi visste inte när filminspelningen kunde få fortsätta. Jag kunde lyckligtvis klippa filmen medan vi väntade på att se hur världen skulle se ut. Sedan inträffade George Floyd, och Breonna Taylor, och folk exploderade. Jag pratade med Kemp och producenterna om att nu är det rätt tid för att få ut filmen.
"One Night in Miami" har just visats på filmfestivalerna i Venedig och i Toronto. Det snackas redan om Oscarsnomineringar, där Regina King skulle kunna bli den första svarta kvinnliga regissören att nomineras. Hon får frågan om hon känner pressen:
- Ja, det är intressant för att jag försöker räkna ut vad jag känner. Stämmer det att jag år 2020 är den första svarta kvinnliga regissören med en film i Venedig? Det har ju funnits så många före mig, jag bara antog att de har visats i Venedig. Jag känner förstås ett ansvar. Och viss besvikelse också. Men jag inser pressen som ligger på de som kommer först. Hur det går för nummer 2, 3, 4 och 5 och så vidare hänger på hur den första tas emot.
Regina King berättar att det kändes viktigt att få ut filmen nu, även fast coronapandemin hindrade inspelningarna:
- De saker som diskuteras i filmen är lika relevanta idag som för 60 år sedan. Vi saknade två-tre scener, och vi visste inte när filminspelningen kunde få fortsätta. Jag kunde lyckligtvis klippa filmen medan vi väntade på att se hur världen skulle se ut. Sedan inträffade George Floyd, och Breonna Taylor, och folk exploderade. Jag pratade med Kemp och producenterna om att nu är det rätt tid för att få ut filmen.
"One Night in Miami" har just visats på filmfestivalerna i Venedig och i Toronto. Det snackas redan om Oscarsnomineringar, där Regina King skulle kunna bli den första svarta kvinnliga regissören att nomineras. Hon får frågan om hon känner pressen:
- Ja, det är intressant för att jag försöker räkna ut vad jag känner. Stämmer det att jag år 2020 är den första svarta kvinnliga regissören med en film i Venedig? Det har ju funnits så många före mig, jag bara antog att de har visats i Venedig. Jag känner förstås ett ansvar. Och viss besvikelse också. Men jag inser pressen som ligger på de som kommer först. Hur det går för nummer 2, 3, 4 och 5 och så vidare hänger på hur den första tas emot.
"One Night in Miami" har än så länge inget svenskt premiärdatum.