Vi ringde upp regissören Simon Klose för att prata om nerladdning, hans beslut att släppa sin film gratis på nätet, och vad de stora filmbolagen gör för fel.
Stort grattis till en miljon tittare på Youtube! Kunde du ana att ni skulle nå dit efter bara en helg?
- Tack så mycket. Ja, man har blivit van vid den här lyxen att saker som handlar om Pirate Bay får väldigt mycket trafik. Vi fick också två mljoner tittare på trailern på två veckor. Jag var inte superförvånad men samtidigt får man gåshud när det väl händer. Jag önskar att alla filmare hade samma privilegier.
Ni har fått grymt bra mottagande på nätet. Men vad säger folk på filmfestivalen i Berlin, där du är just nu?
- Här i Berlin är alla väldigt positiva. Den tyska pressen verkar nästan gilla den mer än den svenska. Det är väldigt stort här, det kanske har att göra med att det är en stor och aktiv debatt som rasar här i Tyskland just nu.
Peter Sunde har bloggat om att han är misnsöjd med hur vissa saker framställdes. Kan du förstå honom? Hur valde du vad som skulle in i filmen?
- Absolut, det är klart jag förstår Peter. Vi har varit med om jättemycket saker tillsammans under de fyra år som jag har följt hans privatliv. Men jag har valt att bygga ett drama. I den processen, att berätta min historia så starkt som möjligt, så har jag klippt bort en del grejer som han känner är en viktig del av hans historia också. All den lekfullhet, glädje och det stora stöd som Pirate Bay har ute i världen. Det har jag klippt bort för att fokusera på en liten, smal pusselbit i den här historien, som är ganska mörk. Jag förstår att Peter tycker man kunde berätta en bredare, annorlunda historia. Men så är det när man ska klippa ner fyra år till 85 minuter.
Det är, precis som du nämner, en mörk film. Ni har kallat den för en thriller, vilka filmer har inspirerat din visuella stil?
- Jag har inga sådär klockrena svar på det... Vi hade mer ledord, som "Kafka" och "spion".. En dag kom jag hem till min klippare i Köpenhamn, och hade just varit och tagit lite miljöbilder i Stockholm. Min klippare blev helt rasande och skällde ut mig för att det var soligt ute! Jag fick flyga tillbaka till Stockholm när det var mulet och regnigt istället.
Hur kom du i kontakt med de här grabbarna, och när kom du på att du ville göra filmen?
- Det var 2008 när FRA-debatten stormade. Jag och mina polare tyckte att det var en helt sjuk lagstiftning, och att den kom till genom så brutalt skumma förhållanden. Med någon slags antidemokratisk omröstning mitt under fotbolls-EM. Vi bestämde oss för att demonstrera emot det, och i samband med en demonstration i Malmö sprang jag på Peter Sunde. Jag fick höra hans historia om Pirate Bay för första gången, och blev helt sjukt fascinerad. Någonstans i mitt huvud går jag alltid och letar efter personer att göra film om. Så blev jag lite smått besatt av att berätta Peters historia.
De var okej med att låta dig följa dem så länge?
- Jag träffade Peter först, och Fredrik och Gottfrid lite senare. Det tar ett tag, det är en lång process att komma nära människor. Men anledningen av att de släppte in mig, tror jag, är att jag sympatiserar med dem. Att jag tror på att fildelning behövs för att skapa kultur. Fildelning kan samexistera med en blomstrande digital ekonomi, det tror jag på.
Är du själv en flitig användare av Pirate Bay?
- Pirate Bay hade inte så mycket jag själv var ute efter. Jag har fildelat länge, men när jag letade efter smal film, gammal europeisk film, afrikansk musik och gammal smal musik, kunde jag inte hitta något. Jag har aldrig tyckt att Pirate Bay var så bra, för mig iallafall. Svårt att hitta smala grejer.
Som sagt har en miljon sett "TPB AFK" hittills, men knappt 3000 av dem har valt att betala för filmen. Nu är just din film kanske inte gjord för att tjäna pengar, men tror du att den här modellen kan passa andra?
- Det tror jag. Det är en modell som inte nödvändigtvis passar alla filmare, men många filmer kan tjäna på att man ger bort den gratis och säljer den också. Framför allt när man gör smala dokumentärfilmer så som många av mina kollegor gör. Då kan det vara svårt att hitta en publik och nå ut med filmen. Det kan finnas fördelar med att ge bort den och sedan försöka få in en donation. Men det här experimentet behöver inte vara framtiden för alla filmer, varje film får ha sin individuella strategi.
Om vi istället pratar om Hollywoodjättarna, som Warner Bros och Disney. Hur vill du att de sprider sina filmer i framtiden, har du några råd till dem?
- Ni kan ju börja med att sälja era produkter på ett sätt som vi konsumenter vill konsumera dem, via stream eller download. Det är steg ett. Det går inte att se en Hollywoodfilm på internet, därför är det självklart att de piratas. Filmbolagen håller sig kvar i gamla affärsmodeller och de har fortfarande inte lyckats anpassa sig.
Men du kan förstå att de vill få upp till exempel en "Avengers" på stor bioduk först?
- Det förstår jag absolut. Men jag är inte säker på att det är den enda modellen i framtiden, att filmen måste gå på bio innan den går på nätet. Jag tror inte att en bioupplevelse är ett substitut till en hemma-i-soffan-upplevelse. Jag tror att man väljer att gå på bio för att man vill gå med en god vän, och se en film på skärm med fet bild och fett ljud i ett rum med främlingar. Det är en maxad upplevelse som jag inte tror att en nedladdad AVI från Pirate Bay hemma i ett studentrum kan konkurrera med.
Berätta om webbsajten som du arbetar på nu.
- Mitt nästa projekt är Linklib.org, en tjänst som gör att filmare som jag, eller filmfans som du, kan fylla sina favoritfilmer med länkar. Det kan vara extramaterial om filmen eller personerna i den, som sedan skickas till en telefon eller surfplatta. För att man enkelt ska kunna få mer information utan att förstöra fullscreenen. Du kanske googlar filmen som du kollar på: vem är skådisen? Vad är det för soundtrack? Det här är ett sätt för oss, eller för Scorsese eller Wes Anderson, att fylla sina filmer med mer information och samtidigt bibehålla filmupplevelsen. Det håller jag på att bygga nu och det ska vi släppa om en dryg månad, när den amerikanska premiären kommer.
Då får man se om "TPB AFK" igen alltså. Och vad blir nästa film från dig?
- Jag håller på med en historia om en hemlös japansk man i en park i Tokyo. Vi får se lite vad som händer, det är mer ett 2014-projekt. Närmast väntar den amerikanska premiären av "The Pirate Bay Away From Keyboard" på SXSW, det ska bli spännande.
Se och diskutera "TPB AFK" här på MovieZine »
Läs Jake Bolins recension av "TPB AFK - The Pirate Bay Away From Keyboard" »