Vad händer om du filmar en brutal Texas-massaker genom en 70-talslins med stjärnor från "Scream", "The Ring" och "Nymphomaniac"? Svaret är "X", en av senaste årens bästa och mest innovativa skräckfilmer, om man ska tro kritikernas hyllningar (toppbetyg på MovieZine!).
Handlingen kretsar kring tre unga porrstjärnor och ett litet filmteam som hyr en stuga för att spela in vuxenfilm i lugn och ro. Men vi vet ju dessvärre att sex i skräckfilm är en synd som snabbt straffar sig, och snart får gänget kämpa för sina liv...
Med utgångspunkt i välbekanta klyschor skapar regissören Ti West en underhållande genremix som borde tillfredsställa även de mest kräsna slasherälskare. Det saknas bara en rostig motorsåg, för inledningsvis känns mycket igen - men det är också poängen, berättar West för MovieZine under ett exklusivt samtal inför premiären.
Delar av filmen känns välbekanta. Inledningen doftar "Motorsågsmassakern". Är det medvetet?
- När man gör en genrefilm, en skräckfilm som "X", så finns det alltid filmer som kommit tidigare och anses vara de stora. Filmer som "Motorsågsmassakern" vars skugga hänger över en. Den här filmen är egentligen inte så lik "Motorsågsmassakern" i slutändan, men jag förstod att folk skulle tro det, så låt dem tro det. Den börjar som en väldigt traditionell slasher. Man tänker: "okej, jag vet vart det hela är på väg". Men efter 15-20 minuter inser man att det kanske är något helt annorlunda. Och ju längre filmen går, desto mer överraskad blir man. Och förhoppningsvis känner man att man är på helt ny mark.
"X" utspelar sig på 1970-talet och följer en porrinspelning. Det är väldigt specifika val du har gjort - varför?
- Jag ville göra en film om filmskapande. Men jag ville inte göra en film om Hollywood eller studiosystemet. Jag kan ingenting om det där. Och jag ville inte heller göra en film om skräckfilm, det vore för meta för min smak. Men 70-talet specifikt präglades av ett symbiosförhållande mellan skräck och vuxenfilm. Båda gjordes utanför studiosystemet, man kunde producera dem och distribuera dem helt independent. De var outsider-genrer som många såg ner på.
- När man spelade in en porrfilm på 70-talet var man ändå tvungen att spela in resten av filmen, inte bara porrdelen. Så det här var mitt sätt att visa för publiken hur det är att göra film. Jag ville bjuda in publiken till att tänka på filmskapande. Och samtidigt kan de förhoppningsvis vara lite mer uppmärksamma på filmen jag gör, och uppskatta det. Jag vill att man ska lämna bion och ha haft kul, man ska tycka det var en skoj slasher, men man ska också tycka att "film är coolt"! Man ska uppskatta hantverket. Det var därför jag ville göra film om folk som gör film. Det är häftigt att människor ägnar sig åt de här galna sakerna som filmskapande är.
Vad står X:et för?
- X är en åldersgräns för vuxenfilmer, speciellt på 1970-talet. Så visste man att det var en pornografisk film.
Att göra monstren mänskliga var ett av Ti Wests mål.
Jag är osäker på hur mycket du vill avslöja för publiken på förhand... men kan vi prata om skurkarna?
- Jag är bra på att undvika spoilers, så det är lugnt. Det jag kan säga om Howard och Pearl är att jag ville hantera dem lite som monster i en monsterfilm. Men också att de skulle få vara vanliga människor, inte bara monster. Det handlade om att ge dem en bakgrundshistoria, rotad i något mer mänskligt än vad folk skulle förvänta sig av en sådan film. Jag ville att man skulle kunna relatera till dem, trots deras kanske tvivelaktiga val under filmens gång...
- Alla har en rädsla för att bli äldre. Jag ville förmedla den rädslan i filmen. Jag ville också visa på en kontrast mellan vad man erbjuds som ung och vad man erbjuds som gammal. Det är två olika saker. Jag har alltid fascinerats av folk som säger "om jag bara hade det och det, skulle jag vara lycklig". Det är en intressant idé att bygga en skräckfilm på, något som jag inte har sett tidigare.
Gissa min förvåning när jag googlade fram vem som spelar Pearl! Hur kommer det sig att du ville ha med Mia Goth i dubbla roller?
- Målet var alltid att den som spelade Maxine också skulle spela Pearl. Jag visste bara inte om vi skulle fixa det. Mia var den första personen jag träffade och hon förstod verkligen manuset. Vi delade uppfattningen om att Maxine och Pearl är två olika karaktärer, men på sätt och vis samma person. Hon fattade det. Då sa jag: "Det ideala vore om du kunde spela båda rollerna". Hon tog en lång paus och sa: "I could kill that!"
- Sen tog vi hjälp av WETA Workshop på Nya Zeeland, de är världsbäst på prostetik, och jag ville göra en skräckfilm med så mycket praktiska effekter som möjligt. De överträffade sig själva. Och Mia är otrolig. Det är en sanslös förvandling.
Twisten! Unga Maxine och gamla Pearl spelas båda av Mia Goth.
Du har fler filmer på gång i samma universum. Kommer de heta "Y" och "Z"?
- Haha, nej, det kan man tro. Men andra filmen heter "Pearl". Det är en prequel om vissa saker som hände Pearl när hon var yngre.
Och den är redan inspelad?
- Ja. Vi har inget premiärdatum än. Det blir officiellt snart. Vi har lyckats hålla filmen hemlig så länge, det var bara nyligen som vi avslöjade att den existerar. Jag fattar inte att vi lyckades. Så vi ska göra vårt bästa att hålla kvar vid de hemligheter vi har kvar.
Men visst är en tredje film på väg?
- Vi fortsätter att hålla på så många hemligheter som möjligt (skratt). Det är ovanligt idag att man får se en film som man inte vet något om. Men "X" är en sådan film som blir som bäst ju mindre du vet om den. Förhoppningsvis kommer folk gilla den och säga till sina vänner: "Du måste gå och se den, men jag kommer inte berätta nåt om den". Detsamma gäller för "Pearl", och hela det "universumet" om man vill kalla det så, den här franchisen. Ju mindre folk vet, desto bättre. Av samma anledningar.
Kan en skräckfilm få dig att reflektera över filmkonsten?
Din redigering är rätt kreativ och udda, hur resonerar du där?
- Det hör ihop med min ambition att lyfta fram hantverket. Vi får hänga med filmskapare och tänka på vad karaktären RJ berättar om avantgarde-film och redigering och annat. Det är sällan man ser en film och tänker på redigeringen. Man lägger såklart märke till dålig eller klumpig klippning, och jag hoppas det inte är fallet med den här filmen. Men klippningen bjuder in dig till att uppskatta vad DET gör med en film. Oftast tänker man inte på det för man är så inne i handlingen. Men jag hoppas folk kan tänka att klippning faktiskt är coolt.
- Vare sig det handlar om klippningen, kamerarörelser eller musiken, så ville jag få publiken att tänka på och uppskatta hantverket bakom en film och vad det adderar till en historia.
Vilka var några av filmerna du växte upp med, som fick dig förälskad i film?
- Den första filmen som verkligen fick mig att gilla film var "Jakten på den försvunna skatten". Då tänkte jag "wow... jag älskar det här!" Men den första filmen som fick mig att överväga filmskapande var Peter Jacksons "Bad Taste". I den filmen kunde jag se hur den var gjord. Jag förstod att det krävdes bara en kamera och lite kreativitet, och kunde pussla ihop hur man gjorde. "Evil Dead" hade en liknande effekt på mig. Jag kan väl också hitta en stuga? Jag hade ingen aning om hur "Indiana Jones" gjordes men jag kunde tänka mig hur Sam Raimi eller Peter Jackson gick tillväga, med sin ambition och sitt driv som sitt enda vapen. Och det var riktigt inspirerande!
Nu släpps "X" i Sverige. Vad hoppas du på för reaktioner av publiken?
- Jag hoppas bara att folk ska ha kul på bio. Det har varit två märkliga, inlåsta och tysta år. Om folk återvänder till biofilmen och har roligt så är det toppen. Jag älskar film och jag hoppas den här filmen ska få folk att känna likadant.
"X" går upp på bio över hela landet idag.