Fansen lär inte ha missat att Walt Disney Studios fyller 100 år i år. Det är hundra år av mysiga och varma historier om drömmar som slår in, om prinsessor och magi, med fina budskap och banbrytande animation. Lagom till jubileet kommer filmen "Önskan" som samlat ihop alla ingredienser som brukar gå hem, och skapat en ny saga - modern men välbekant. Läs MovieZines recension av "Önskan" här...
I centrum står flickan Asha, som lever i ett kungarike där alla får lämna in sina största drömmar till kungen, som har makten att förverkliga några av dem. Men när Asha söker jobb som kungens assistent inser hon att planen har vissa sprickor. Kanske är den populära och charmiga Kung Magnifico inte alls så schyst som han har fått alla att tro?
Inför premiären fick jag en pratstund med "Frost"-regissören Jennifer Lee, som leder Walt Disney Animation Studios. På "Önskan" står hon med både som manusförfattare och producent, och vi pratade om att hedra studions långa historia och mängden påskägg som döljer sig i filmen.
Ser något bekant ut? Äpplet hos Kung Magnifico är ett av filmens många referenser till Disneys historia.
Det märks att filmen vill kombinera allt det som vi älskar med Disneys klassiska filmer och de sagor vi alla växte upp med. Passande, eftersom Disney firar 100 år i år. Kan du berätta om hur idén uppstod?
- Jag tror att firande är nyckeln till hur det hela började. För ungefär fem år sedan började Chris Buck och jag prata om att Disney ska fylla 100. Många av våra filmer tar ju fem år att göra, så vi kände att "det är dags att komma igång med något".
- Vi ville skapa en historia som hyllar Disneys legat, konstnärskapet, och allt det vi har upplevt som en del av Disney. Vi ville göra en riktig homage till de klassiska sagorna genom en ny saga. En musikal, som bjuder in nästa generation av låtskrivare. Vi ville hylla de underbara vattenfärgerna och konstnärerna från förr som hade inspirerat oss, men göra det med hjälp av den mest moderna tekniken.
- Så vi började med alla de idéerna. Men vad skulle bli den roligaste historien att berätta? Något som skulle knyta samman hela Disneys historia och idén om önskningar. Önskningar är något så enkelt men så komplext och betydelsefullt för oss alla. Det är vad som driver oss. Alla storslagna frasteg som vi människor har gjort kommer ur det. När vi väl hittade vårt koncept om att utforska hur mäktiga och komplexa önskningar kan vara, då blev jag riktigt pepp!
Filmen gömmer många sköna påskägg och överraskningar. Det kommer bli kul för fansen. Lyckades du få in ett påskägg för var och en av de tidigare, animerade filmerna?
- Mitt enkla svar är: jag vet inte! Vi hittar fortfarande påskägg. När vi gjorde filmen gjorde vi den helt och hållet fristående. Längs resan lägger man på nya lager, och man adderar något rekvisita eller en replik som blinkar mot en tidigare film. Folk kan smyga in saker... Och om vi inte fångade upp det så finns det fortfarande kvar där. Det vore kul att se om fans kan ta reda på, finns det något där för varje film?
- Jag har fått höra att det finns över hundra påskägg som hittills har blivit hittade.
"Vi ville hedra de gamla Disney-konstnärerna"
Den animerade stilen i "Önskan" känns ovanlig, men ändå bekant. Det är en blandning av datoranimerat och handmålat från förr. Jennifer Lee och hennes team ville jobba så som bland andra svenske Gustaf Tenggren gjorde på "Snövit", Disneys allra första animerade långfilm, och danske Kay Nielsen vars skisser användes för "Fantasia" och "Den lilla sjöjungfrun".
- Vi pratade tidigt om hur vi ville hedra konstnärerna bakom de absolut tidigaste filmerna. Gustaf Tenggren var en av dem, och senare också Kay Nielsen.
- Vi ville också hedra en sak som alltid varit viktig för Walt: att vi ska sträva framåt med historieberättandet och med teknologin. För Disneys konstnärer ska det inte finnas någon gräns mellan deras penseldrag och den mest moderna teknologin. Vi kan idag göra mycket mer med kameran, med miljöerna och hur tittaren omfamnas av historien.
- Tanken på att överbrygga dåtid och framtid var viktig för oss. Det känns spännande för mig, för det finns inga hinder för var vi kan gå härnäst. Det viktigaste för mig är att bygga fantastiska världar som samtidigt känns realistiska. Det är kul att jobba på ett så konstnärligt drivet projekt?
Vi fick toppennyheter nyligen om att "Frost 4" är på gång. Hur hinner du? Jobbar du parallellt med del 3 och 4?
- Det underbara är att vi har ett fantastiskt kreativt team på "Frost"-filmerna. Jag är en del av filmerna men jag jobbar inte ensam. Det enda jag kan säga är... Jag kan inte avslöja något, men nu har Bob (Iger, Disneys VD) berättat det för världen. Vi har en historia som känns väldigt spännande. Historien är så stor och episk och kul, att vi tyckte den var värdig två filmer.
Disney fyller som sagt 100 år i år. Vad önskar du dig inför de kommande 100 åren av animerade filmer?
- Jag hoppas att alla de grundstenar som jag fick lära mig om blir kvar hos Disney. Att varje generation lär upp nästa. Att man vågar ta risker med historierna. Och att man ger världen historier som handlar om hopp, och om att vara ett ljus i världen.
Disneys "Önskan" får svensk premiär på fredag 8 december.