360 2011
Synopsis
Info
Senaste om filmen
Smygtittar i livsöden världen runt
Filmen bygger löst på Arthur Schnitzlers klassiker "Ringlek" och tar avstamp i Wien där en ung, tjeckisk kvinna (Lucia Siposová) anlitas av en eskortfirma för att pigga upp utländska affärsmän på hotell. En av männen är en osäker britt (Jude Law) och snabbt övergår filmen till hans historia om ett krisande äktenskap med Rachel Weisz som i sin tur är otrogen med en ung fotograf.
Och redan där får filmen problem. Den tjeckiska kvinnan, och hennes syster som snällt väntar utanför under hennes uppdrag, befinner sig i en betydligt mer intressant situation än Law och Weisz. Vi återkommer självfallet till kvinnan men först efter att ha betat av en rad olika karaktärer, livsöden och städer världen över. Sökandet efter kärlek, förändring och en mening med livet är det genomgående temat.
Som vanligt med filmer av denna typ som försöker återskapa den framgångsrika tonen från "Short Cuts", "Traffic", "Crash" och "Babel" så finns det både bra och mindre lyckade delar. Den mäktiga rollistan består både av kända stjärnor och mer internationella talanger och alla drar sitt strå till stacken - även om både Law, Weisz och självaste Sir Anthony Hopkins (som verkar ha svårt att hitta tillbaka till sin forna stjärnglans) har förvånansvärt lite att göra.
Det finns flera spännande historier och rollfigurer som både berör och engagerar, exempelvis en algerisk tandläkare (franska stjärnan Jamel Debbouze) som slits mellan sin religion och åtrån till sin gifta assistent eller den nyutsläppta våldtäktsmannen (Ben Foster, alltid övertygande) som kämpar mot återfall. Flera får för lite utrymme och hinner aldrig utvecklas. Tanken verkar vara att få en glimt i dessa människors liv men det känns mer som smygtittar och filmen liknar ibland en lång, dramatisk trailer.
När filmen i finalen förvandlas till en inte fullt logisk thriller är det svårt att riktigt bli berörd när dramatiken ersätts av visserligen effektiv . Ett samarbete mellan "Guds stad"-regissören Fernando Meirelles, manusförfattaren Peter Morgan ("The Queen", "Frost/Nixon") och detta gäng skådespelare höjer självfallet förväntningarna. Inte den Oscarsfilm den gärna vill vara men absolut välspelad, medryckande och sevärd.