Abigail 2024

Skräck Thriller
USA
109 MIN
Engelska
Abigail poster

Synopsis

Några kriminella kidnappar en ung ballerina och håller henne gisslan i ett stort hus. Men snart upptäcker de att flickan inte är så oskyldig som hon ser ut - hon är nämligen en blodtörstig vampyr.
Ditt betyg
3.3 av 27 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Recensent

Andreas Samuelson

15 april 2024 | 18:00

Blodet sprutar när vampyr-ballerina löper amok i fartfylld skräckis

RECENSION. En vampyr som inte liknar något du tidigare sett. En blodsugande ballerina är titelkaraktären i ”Abigail”, en skamlöst underhållande och blodig skräckfilm.
Med skräckmästare som Wes Craven och Tobe Hooper i graven, och John Carpenter i pension från filmskapandet, så är det betryggande att ha aktiva regissörer i genren som Matt Bettinelli-Olpin och Tyler Gillett. Duon som slog igenom med utmärkta ”Ready or Not” (2019) och sedan blåste liv i just Cravens slasher-franchise ”Scream” med del 5 och 6.
 
Nu tar de sig an vampyrgenren med en (påstådd) ”reimagining” av klassiska ”Draculas dotter” (1936). Det är dock knappt värt att nämna då likheterna är knappt existerande och det är istället väldigt befriande att återigen se en originaltitel som inte åker snålskjuts på en ikonisk klassiker eller utländsk framgång.
 
Filmen inleds som en kuppthriller där en grupp utvalda kriminella kidnappar den unga, balettdansande dottern (Alisha Weir) till en förmögen man. Ovetande om identiteterna till varandra eller offret så samlas kidnapparna i ett stort, isolerat hus för att invänta lösensumman. Men kidnappningsoffret är inte vem hon verkar vara - och inte heller huset de befinner sig i.
 
Bettinelli-Olpin och Gillett har i sina tidigare filmer visat att de är skickliga på att bygga upp spänning stegvis med etablering och karaktärer för att sedan vräka på med våldsam action dekorerad med svart humor. Detta är inget undantag och det är blodig underhållning med glimten i ögat som står på menyn.
 
Att det tar lite tid innan det börjar hända grejer gör inte så mycket när det är en tacksam ensemble som utgör gruppen av kidnappare. Dan Stevens fortsätter att överraska, här som gruppens otrevliga ledare. Kathryn Newton (sevärd även i årets ”Lisa Frankenstein”) och actionveteranen Kevin Durand är särskilt fina som tonårshackern respektive dumma, vänliga jätten som bildar en oväntad vänskap.
 
Tyvärr är Melissa Barrera aningen svag och malplacerad som filmens hjältinna. Barrera var en tuff final girl i de två senaste ”Scream”-filmerna men bleknar här i jämförelse med sina motspelare, vilket inte minst gäller den fruktade titelkaraktären.
 
För unga Weir är suverän som den sluga, blodtörstiga Abigail och får Linda Blairs prestation i ”Exorcisten” att likna en Disney-prinsessa. Det är särskilt kul att man utnyttjat premissen ”vampyr-ballerina” genom att Abigail dansar fram i jakten på sina offer utan att det blir tröttsamt eller skrattretande. Det är nästan omöjligt att minnas Weir som den söta huvudpersonen i ”Matilda the Musical”.
 
Det rullar på bra med gott om fartfylld action, några skönt skruvade idéer och lagom oväntade twistar. Mot slutet slår filmen knut lite på sig själv genom en inte helt tillfredställande överraskning som avtar lite från resten av effekten. Tråkigt är det fortfarande inte men en del där framför allt manuset hade kunnat finputsats lite.
 
Men det är detaljer som går att bortse från när vi vampyrfans så sällan får ha så här kul på bio. Bettinelli-Olpin och Gillett fortsätter att etablera sig som pålitliga namn inom skräckfilm med en tillräckligt originell, skamlöst underhållande bidrag till genrens alltför tunna utbud av originaltitlar.
| 15 april 2024 18:00 |
Skriv din recension
Vad tyckte du?
Användarrecensioner (1)
4
Vilken skräckpärla! Snudd på full pott för Abigail. Spännande från början till slut och många vändningar och överraskningar. Vampyrgengren har inte varit såhär kul på väldigt väldigt länge. Betyget blir en 4/5
Läs mer
Andra kritiker
Det finns inga andra kritiker ännu