Aeon Flux 2005
Synopsis
Info
Senaste om filmen
Girl power-äventyret blir ett stylat magplask
”Aeon Flux” är baserad på en tecknade serie som visades på MTV under mitten av 90-talet. Aeon är en kylig rebell, smidig som en lindansös och dödlig som en giftorm - en tonårings våta dröm inlindad i en svart kroppsstrumpa. Med stor domedagskänsla tillkännages att år 2011 utplånas 99% av den mänskliga befolkningen av ett virus, och de få som överlevt lever nu 400 år senare i människornas sista stad Bregna. Här styr den s.k. "Goodwill-regimen" där ett råd bestående av vetenskapsmän med doktor Trevor Goodwill, som en gång uppfann ett vaccin mot sjukdomen, i centrum bestämmer stadens öde. Människorna hålls i säkerhetssyfte inspärrade bakom höga betongmurar som är förbjudna att överträda. Inom dessa murar finns inget värdigt liv kvar, inte heller någon trygghet då vem som helst kan kidnappas och användas i illegala experiment utan att det ifrågasätts. Detta är något rebellorganisationen Monican tänker sätta stopp för. De har skickat sin skickligaste torped Aeon Flux (Charlize Theron) för att mörda Goodwill och störta regimen. Under uppdragets gång upptäcker Aeon att den information hon fått ta del av är felaktig och att Goodwill förts bakom ljuset av sina egna. Hon tar därför Trevor i sitt beskydd för att tillsammans finna den skyldige. "Aeon Flux" är regisserad av Karyn Kusama som gav oss den kritikerhyllade "Girl Fight" med Michelle Rodriguez i huvudrollen (som även i tidigt skede var påtänkt för titelrollen som Aeon). Efter att en saftig budget pumpats in behövdes dock lite star quality i form av Oscarbelönade skönheten Charlize Theron (”Monster”), som nu riskerar att sänka sin egen båt och gå upp i det anonyma intet med detta spektakel som sågats av biopubliken och redan nu utsetts till en av årets stora floppar. Det är knappast Theron som bör bära hundhuvudet då Kusamas klumpiga berättarteknik flera gånger tar kål på den vackra vision som håller på att byggas upp. "Aeon Flux" är utan tvivel en vacker yta men sterila grå byggnader känns oundvikligt tråkigt. Tydligen har bara filmskapare en färg att ta till då en kall framtidsvision är på tapeten - allting måste vara grått och för att det inte ska bli för uppenbart och en brödsmula originellt klär man upp skådespelarna i överdrivna modekreationer och överstylade frisyrer. Jag har inte sett den tecknade serien och kan inte göra några jämförelser över hur trogen serien denna actionthriller är. En sak som är säker är att "Cubic" från 2002 med Christian Bale i hjälterollen varit en stor inspirationskälla. Här finns de små rädda människorna isolerade bakom höga betongmurar och en maktgalen översittare som ständigt iakttar. Järnladyn Aeon svingar sig likt en akrobatisk gudinna mellan eldsprutande växter flitigt påhejad av Kusama som vill göra en äkta girlpower-film. Tanken är god men hennes sökande i detaljer för att visa att det här är framtiden blir filmens magplask från tiometerssvikten. Kanske hade lite goda nyheter varit på sin plats nu men man kan dessvärre inte hålla sig borta ifrån en ruggande gravkall kärlekshistoria mellan doktor Goodwill och Aeon som går över 400 år tillbaka i tiden. Det enda jag förbluffas över i denna framtidsvärld är avsaknaden på fordon men i övrigt håller sig Kusama till ritningen och har på så vis gjort årets stora stereotyp. Att Frances McDormand har gått ett hårt öde till mötes sedan hon knaprade på guldstatyetten får vi svart på vitt då hon efter en futtig biroll i "Something´s Gotta Give" tvingas spela rollen som Aeons uttryckslösa uppdragsgivare, som Aeon har hemliga möten med långt ner i magsäcken. Fråga mig inte hur det går till. "Aeon Flux" lämnar mig med en bitter eftersmak. Vad som kunde blivit en av årets mest intressanta filmer är enbart en massaker i dålig berättarteknik. Kusama har tagit sig vatten över huvudet och jag är beredd att dränka "Aeon Flux" med en etta i betyg.