All We Imagine as Light 2024

Romantik Drama
Indien
118 MIN
Hindi
All We Imagine as Light poster

Synopsis

Filmen skildrar lågmält och intimt en nära vänskap mellan två kvinnor som är sjuksystrar i Mumbai och deras relationer. Hur de försöker finna sig tillrätta och hitta ett sätt att få leva på sina egna villkor i den hetsiga storstaden Mumbai. En resa till en kustby ger de två kvinnorna andrum och en möjlighet att förverkliga sina önskningar i livet. Personer och miljöerna återges med sublimt foto i en blå färgskala under monsunens regnperiod och röda toner under torrperioden.
Ditt betyg
3.0 av 4 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Info

Originaltitel
All We Imagine as Light
Biopremiär
28 mars 2025
Språk
Hindi
Land
Indien
Distributör
Njutafilms
Längd

Recensent

Annika Andersson

29 januari 2025 | 06:00

En ljuvlig, mångfacetterad film om tre generationers kvinnor i Mumbai

RECENSION. Ömsint skildring av tre generationers indiska kvinnor som kämpar för ett bättre liv i Mumbai. Stillsamt berättat med dokumentärfilmskänsla. En riktigt vacker film.
Filmen följer tre generationers kvinnor som sökt sig till Mumbai för ett bättre liv. Introt i dokumentärfilmsstil låter olika berättarröster beskriva immigrantlivet, hur smutsigt och illaluktande första natten kändes, hur alla byar i hela landet har minst en person som flyttat dit.
 
Men storstadens dragning och besvikelser skulle kunna beskriva vilken metropol som helst. New York, till exempel, med samma glittrande ljus och hoppfulla framtid där olika religioner och etniciteter samsas på liten yta. Samma uppgångar och besvikelser; samma hårda arbete och dåliga villkor, samma byggherrar som slänger ut låginkomsttagare för att bygga skyskrapor.
 
Men filmens fokus skiftar snart till sjuksköterskan Prabha (Kani Kusruti). Hennes man har flyttat till Tyskland för att jobba på fabrik och hon har inte hört av honom på över ett år. Vi påminns om indiska kvinnors låga status och underordnande samhällsrang då det är alltför djärvt för henne att själv ringa upp sin man. Hon tycks leva i ett limbo - kommer han någonsin tillbaka?
 
I stället delar hon rum med den yngre, levnadsglada sköterskan Anu (Divya Prabha) som dejtar en ung muslimsk man, Shiaz (Hridu Haroon). Anu har moderna idéer men traditionella föräldrar. De känner inte till Shiaz utan förbereder sig på att arrangera hennes äktenskap. Att gifta sig med en muslim är otänkbart.
 
Sist men inte minst har vi Parvaty (Chhaya Kadam), en äldre kock på sjukhuset. Hon är änka och hotas av vräkning från sitt hem där hon bott i 22 år, då huset ska rivas och ge rum för lyxlägenheter. På fasaden hänger banderoller som visar vilka de är till för - unga och vackra familjer ur övre medelklassen. Kruxet är att medan övriga hyresgäster blivit omplacerade har hon inget hyreskontrakt som visar att hon verkligen bor där då hennes man skött allt sådant. (För en västerlänning tycks det kanske konstigt att 22 års hyresbetalning inte räknas som bevis, men i väst använder sig å andra sidan byggherrar av andra knep för att göra sig av med låginkomsttagare…)
 
Prabha är den sammanhållande kraften dem emellan. Hon håller ett moderligt öga på Anu, hon hjälper Partavy att hitta juridisk rådgivning, och ser efter en gravid katt som flyttat in hos dem. Hon undervisar den inflyttade sjukhusläkaren i hindi, och han hjälper henne med en ultraljudsundersökning på katten. Men när han uppvaktar henne med poesi viker hon undan. Hon är trots allt gift, även om all kontakt med mannen är en riskokare. Hon omfamnar presenten då den nog skickats av hennes man eftersom den är tillverkad i Tyskland.
 
Men filmen känns både vacker och hoppfull, trots kvinnornas förtryck. När Parvaty tvingas tillbaka till sin lilla kustby hjälper Prabha och Anu henne med flytten (och med Shiaz i släp). Livet i byn med det glittrande havet som bakgrund är en slående kontrast mot den brusande storstaden, som mest filmats inomhus i den lilla lägenheten eller i kvällens mörker mot stadens artificiella ljus.
 
Här skiner solen och det lugna tempot ger rum för eftertanke, för vila, och för att bara existera en stund utan plikter. De dansar, de dricker, och de umgås. Prabha når nya insikter i en drömsekvens med en sjöman som spolas upp på stranden, och hennes politiska uppvaknande känns som ett första steg mot att ta kontroll över sitt liv.
 
“All We Imagine As Light” har i skrivandes stund 100% positiva kritikerrecensioner på Rotten Tomatoes - en imponerande prestation - men den är inte riktigt lika högt rankad bland publiken. Kanske faller det långsamma, hypnotiska berättartempot inte alla i smaken, men har man tålamod att låta sig dras in och åka med väntar en ljuvlig, mångfacetterad filmupplevelse.
| 29 januari 2025 06:00 |
Skriv din recension
Vad tyckte du?
Användarrecensioner
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera All We Imagine as Light
Andra kritiker
Det finns inga andra kritiker ännu