Allt för min syster 2009
Synopsis
Info
Tårdrypande drama som går vilse
Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, men det är något i den här filmen som lämnar en obehaglig eftersmak. Det kan förstårs vara ämnet som är allt annat än muntert. Den älskansvärda amerikanska kärnfamiljen Fitzgerald får dottern Kate som visar sig ha leukemi. På inrådan av läkare beslutar de sig att skräddasy en till dotter genetisk för att få fram en idealisk benmärgsdonator.
Donationerna räcker inte till när den äldsta flickans sjukdom eskalerar och hennes njurar lägger ner verksamheten. Just där och då bestämmer sig den yngre systern Anna att det får vara nog med smärtsamma donationer. Hon vet en organdonation är vad som förväntas av henne - men begär juridisk hjälp över rätten att bestämma över sin kropp vilket skapar stora spänningar inom familjen.
"Allt för min syster" har några få ögonblick där det bränner till tack vare ämnets inneboende tragik. Men mest är det gravt dyster film där autenciteten som krävs begravs under tillrättalagda scener. För naturligtvis hinner Kate skaffa en valpgullig pojkvän under sin tid på canceravdelningen medan hennes mamma ler i mjugg över att dottern hinner uppleva jordisk kärlek innan det är för sent.
Lika givet är det att kärlekslyckan brutalt rycks bort när den precis har blomstrat. Att förse varje familjemedlem med en egen voiceover där de förklarar sina känslor inför det som händer tillför filmen ingenting utan förstärker känslan av att man tittar på en film gjord att visas på en amerikansk kabeltv-kanal. Dessutom finns här en twist som presenteras i en rättegångsscen på ett onaturligt sätt.
Filmen hade mått bra av att tona ner de effektsökande spänningsmomentet och omfamna sitt tragiska tema fullt ut. Att levande skådisschablonen Alec Baldwin spelar advokaten som tar sig an lillasyster Annas juridiska tvist med sina föräldrar säger det mesta. Jag tvivlar inte på att Nick Cassavetes (mest välkänd för sina legendariska föräldrar och oförklarligt populära "the Notebook") hade goda intentioner när han tog sig an Jodi Picoults roman och omvandlade den till film. Det hjälper dock inte känslan av att man ser på en halvmärkligt iscensatt film vars explotarenade av sjukdom rider högt på något diffust socialt patos.
Skådisarna kämpar mot flosklerna så gott de kan - såväl Jason Patric som Abigail Breslin gör bra ifrån sig. Till och med rumpskakande komediveteranen Cameron Diaz lyckas vara lite rörande som den älskande mamman som vägrar släppa taget om sin döende dotter. Som döende Kate är Sofia Vassilieva filmens räddning - gripande i sin roll som modig och fruktansvärd sjuk tonårstjej som besitter lika mycket kärlek som mod. Man önskar bara att den blott sextonåriga skådespelerskan (som till skillnade från tidigare castade Dakota Fanning inte hade några problem med att raka av håret för sin roll) hade mer subtilt material att arbeta med.
Två scener dröjer ändå kvar lite grann. Den ena är när den överbeskyddande mamman försöker stoppa familjen från att ta med Kate på en tur till havet. Den andra är när de väl är där och avnjuter en dag på stranden som vilken familj som helst och Kate ser på sina syskon som leker i vattnet utan tillstymmelse till missunnsamhet. Det är simpelt men förmedlar en genuin sinnesrörelse. Något som annars verkar ha blåst bor i bearbetningen från idé till film.