American Grindhouse 2010
Synopsis
Info
Simpel underhållning
Filmer inom benämningen "exploitation" har de senaste åren upplevt en sorts renässans. Främst var det Quentin Tarantinos och Robert Rodriguez "Grindhouse"-projekt, komplett med fejktrailers och allt, som återuppväckte intresset för de obskyra filmerna. Därför kan det te sig aktuellt med en dokumentär om fenomenet.
Elijah Drenner har i den här dokumentären valt att, genom kommentarer av välkända regissörer som John Landis och Joe Dante, skådespelare som Fred Williamson, samt filmhistoriker och författare inom ämnet, dyka ner i den råa, våldsamma, nakna och blodfyllda värld som är amerikansk exploitationfilm.
Intressant nog startar dokumentären redan i filmens begynnelse, med blickar in i Edisons filmer och de allra tidigaste kontroversiella filmverken. Genom viktiga nedslag i den amerikanska filmhistorien, som bildningarna av The Hays Code och The Paramount Decision, får vi en bild av hur grindhouse-rörelsen uppstod och hur exploitationfilmerna föddes. Sedan blir det mest ett uppradande av de olika subgenrerna inom exploitationgenren.
Som dokumentärfilm betraktat är därför "American Grindhouse" väldigt simpel. Med sitt enkla narrativ och tydliga uppdelning så blir filmen väldigt rak och enkelspårig, och aldrig särskilt djupgående.
Men missförstå mig inte, filmen är hela tiden intressant och framförallt extremt underhållande. Att se två nazister puckla på Jesus i en smutsig gränd i filmen "Jesus vs. Nazis" från den fantastiska subgenren "naziploitation", kan vara det roligaste jag sett på länge.
På tal om Jesus så ansåg flera av de medverkande i filmen att den enda filmen som på senare år verkligen har förhållit sig till exploitationfilmernas estetik är Mel Gibsons "The Passion of the Christ".