Angel 2008
Synopsis
Info
Blandade känslor inför Nutleys nya
Det är inte ofta man lämnar biosalongen eller filmsoffan hemma med känslan av filmen man såg både var riktigt dålig och mycket bra. Underligt nog är det precis den känslan man får när man ser Colin Nutleys ”Angel”.
Själva storyn är smått genial. Rockstjärnan Angelica ”Angel” Holsts (Helena Bergström) karriär är körd i botten, Hon säljer inga skivor längre, hon ligger på utelistan i kvällstidningarna och hon vill inte avsluta den coverskiva hon spelar in. Då kommer hennes man Richard (Rolf Lassgård) på den briljanta idéen att hon ska fejka sin död. Konsekvenserna av detta lilla ”pr-trick” är i början mycket goda - men att vara död när man egentligen inte är det är svårare än man tror.
Colin Nutley och hans tighta team med fotografen Jens Fischer och klipparen Perry Schaffer har blivit svenska mästare när det gäller filmspråk. Det är ren filmmagi i den första halvan när filmen hoppar mellan då- och nutid. Fischer fantastiska bildsättningar i framför allt delarna i Thailand är också mästerliga - är han vår nye Sven Nyqvist kanske?
Men när det kommer till själva filmupplevelsen är det inte lika bra. Filmen kommer av någon anledning aldrig riktigt loss, trots att det är lovande svart humor i första delen då Angel och Richard planerar hennes död. De goda idéerna och ambitionerna blir dock aldrig genomförda på något vidare bra sätt. Filmens andra del utspelas mest i statiska miljöer där Rolf Lassgård och Helena Bergström gastar värre än Carola i årets melodifestival. Spellängden är också alldeles för lång och slutet enormt dåligt.
Bergström har orättvist trashats i diverse medier genom åren, hon är faktiskt en av våra absolut bästa skådisar. Synd bara att hon inte får visa det här, detta är snarare en parodi på de Nutley-roller som hon redan gjort - hon visar sig bland annat näck inom fem minuter. Med det sagt är hon dock riktigt bra - hon ger den osympatiska karaktären Angel ett hjärta som känns trovärdigt. Lassgård försöker, men blir mest mumlande och svinig medan Elisabet Carlsson mest får skrika i en rysligt ful peruk.
Sammantaget är det en film som lämnar en med blandade känslor. Hantverket, idéerna och skådespeleriet är bra medan storyns utformning och disposition känns ogenomtänkta och sega. Och för att vara en film som handlar om en rockstjärna är det mystiskt lite musik i filmen. Vad tycker ni? Jag kan inte avgöra.