Cashback 2006
Synopsis
Info
En påkostad och snygg feelgood-rulle
Efter ett katastrofalt breakup med sitt ex börjar konstnärstudenten Ben lida av sömnlöshet. Vi snackar här inte om några osköna timmars sömndepravering utan om äkta vara. Ben sover inte alls. Plötsligt har han 12 timmar mer att konsumera. Böcker han aldrig läst, länsas på sitt innanmäte, meningslösa resor företas i allt större desperation att lägga flickvännen bakom sig. Det fungerar inte. Ben är villebråd för sina minnen, de vägrar lämna honom ifred.
För att fördriva tiden böjar han arbeta nattskiftet på det lokala snabbköpet, Sainsburys. Där lurar ledan ständigt kring hörnet om det inte vore för arbetskompisarnas udda förehavanden eller Bens förmåga att frysa tid och hänge sig åt världens ultimata konstverk – den nakna kvinnokroppen. I hans värld blir kvinnorna som går längs med varugångarna levande skulpturer att avbilda, perfekt frysta i sitt naturliga tillstånd och lyckligt ovetande om att de kläs av inpå bara skinnet. Men vem sade att perfektion alltid är långt bort? Under arbetspassens sega flykt framträder Bens renässansvackra kollega Sharon som kvinnan framför andra… I henne ser han en abstrakt kvalitet som är svår att fånga - inre skönhet. Det blir till trollformeln som botar Ben från sömnlöshetens helvete.
Regissör Sean Ellis är ursprungligen en av Englands mest prisbelönta modefotografer vilket gör tydligt avtryck i ”Cashbacks” utpräglat visuella stil. Effekterna och kameravinklarna imponerar – ofta infinner sig känslan av att betrakta spreads i ett lyxigt livsstilsmagasin. Det skiljer sig markant från de vanliga brittiska filmkonventionerna med grådaskig färgskala och spartansk användning av effekter eller amfetaminklippta gangsterhistorier a la ”Lock, Stock and two smoking barrels”. Men trots sin genomtänkta estetik känns filmen inte distanserad utan andas värme och sympati med även den löjligaste av sina karaktärer. Persongalleriet består av karikatyrer, men de innehar en stor dos lättsam charm, som förstärks av filmens geografiska ursprung. Estetiken är också det som förhindrar att bilderna av blottade kvinnor begränsar sig till att orsaka publikrusning. Det närmaste sex som förekommer i filmen är några lustfyllda scener från barndomens upptäckande av kvinnan.
Annars är det här en historia som helt och hållet fokuserar på sökandet efter fullkomlighet. Bens jakt på att finna perfektion i en annan blir till en metafor för att sluta vara självmedveten och hitta tillbaka till livets roligare sidor. Just när man tröttnat på all deppig diskbänksrealism från det forna kulturimperiet, sitter det bra med en påkostad, snygg feelgoodrulle. Ibland finns i ”Cashback” en tendens till att försöka sig på resande av existentiella frågeställningar som filmen inte riktigt backar upp – ignorera dem! Något du däremot inte kommer att ignorera är filmens sympatiska (och dekorativa) huvudpersoner. Att investera tid och pengar i att betrakta de sammetsögda kärleksparet Sean Biggerstaff och Emilia Fox är ett säkert kort om man vill få romantisk växel för sina pengar.
ONÖDIGT VETANDE En del av ”Cashback” har Sean Ellis redan filmat 2004 som en kortfilm med samma namn och skådespelare.