Centurion 2010
Synopsis
Info
Senaste om filmen
Blodig no-brainer
Inte helt förvånande handlar "Centurion" i sann Neil Marshall-tradition om en liten grupp människor som försöker fly från blodtörstiga vildar i vildmarken. I hans kultiga genombrottsrulle "Dog Soldiers" kämpade en grupp soldater en blodig kamp mot varulvar i den skotska vildmarken, efter det försökte några Tarantino-tuffa friluftsbrudar fly från människoätande grottmonster i den fantastiska "Instängd" som plåtades i Skottland, sen kämpade en elitstyrka för överlevnad på fel sida en smittomur bland Mad Max-kannibaler och medeltida krigare i ett dystopiskt post-apokalyptiskt Skottland. Och nu, på fel sida av Hadrians mur tvingas en grupp romerska soldater fly genom den Skotska vildmarken, denna gång jagade av de vilda pikterna.
Som liten pojke hemma i Newcastle fick den framtida "Splat Pack"-regissören Neil Marshall åka på mängder av skolresor till Hadrians mur och fantiserade ofta kring vad som egentligen hände med den romerska nionde legionen som enligt legenden försvann spårlöst i den Skotska dimman. I den snygga öppningssekvensen till Marshalls egna tolkning av legenden får vi följa gladiatorsonen Quintus (Michael Fassbender) som halvnaken och med händerna bundna snubblar fram genom ett till synes oändligt snölandskap på flykt från de dödliga vildar som kommer döda honom om inte vildmarken hinner före. En scen som i princip sammanfattar hela upplägget på denna blodiga historia.
Efter ett bakhåll i dimman kommer Quintus bort från legionen, vars general, Titus Virilus (Dominic West, mest känd som rötägget McNulty från "The Wire") tagits till fånga av pikterna. Han tvingas leda en brokig skara av romerska soldater på ett räddnings-uppdrag i fiendeland, jagad av både vargar och Etain, "The She-wolf" (Olga Kurylenko, från "Quantum of Solace") pikternas dödliga krigarprinsessa som är stum men istället låter sitt spjut tala.
Filmen och klippningen springer fram, hoppar över karaktärsutveckling, lämnar luckor i ploten och skrapar bara den historiska bakgrunden på ytan medan svärden skär djupt in i allehanda lemmar. Jag vet inte vem Marshall försöker lura med de tvångsmässiga karaktärspresentationerna som sker runt lägereldarna om nätterna, de förblir trist mellansnack i denna blodsprutarsymfoni. Vi hinner ändå inte lära känna dem innan de mörshas ner. Fassbender och West som slogs vid varandras sida med spjut och CGI-abs i "300" återförenas här och båda fyller sina rustningar väl, synd bara att inte stjärnskottet Fassbender (sevärd i bla. "Fish Tank" och "Hunger") fått lite mer utrymme, men det kanske är än mer synd om Kurylenko som inte ens fått någon replik.
Naturen och vildmarken spelar alltid en stor roll i Marshalls filmer och här får vi mängder av vackra LOTR-liknande helikopter-åkningar över de skotska vidderna. För Romarna var detta världens ände, eller som en legionär kallar det på "Centurion"-latin "The asshole of the world". Även om de små blinkningarna till USAs äventyr i Vienam och Mellanöstern finns där så är "Centurion" rakt igenom en no-brainer.
Som underhållning i form av blodsutgjutelse till popcornen fungerar "Centurion" rätt hyfsat med sitt enkla westernfilmsupplägg, sin råa soldathumor, och Sam McCurdys vackra desaturerade foto. Stilistiskt har man tydligt inspirerats en hel del av öppningscenen till "Gladiator". Men som Marshall-fan känner jag mig ändå besviken efteråt. Hans vinnande koncept börjar kännas aningen förutsägbart och urvattnat. Överraskningsmomenten från hans tidigare filmer lyser med sin frånvaro och när han ändå struntat helt i att tona ner våldet till PG-13-nivå, i en film med så många dödligt vackra krigare kunde han väl åtminstone bjudit på lite hud.