Cykla med Molière 2013

Komedi
Frankrike
104 MIN
Franska
Cykla med Molière poster

Synopsis

En tidigare stor skådespelare, Serge Tanneur (Fabrice Luchini), har dragit sig tillbaka från strålkastarljuset. De senaste tre åren har han levt i ensamhet på ön Ile de Re där han spenderat sin tid med att cykla genom det vindpinade landskapet. Samtidigt planerar skådespelarkollegan Gauthier Valence (vars karriär är på topp) en produktion av Molières pjäs "Misantropen", och vill ge Serge huvudrollen.
Ditt betyg
3.3 av 8 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Info

Originaltitel
Alceste à Bicyclette
Biopremiär
25 oktober 2013
DVD-premiär
26 februari 2014
Språk
Franska
Land
Frankrike
Distributör
Njutafilms
Åldersgräns
Barntillåten
Längd

Recensent

Andreas Samuelson

13 oktober 2013 | 12:01

Franskt, välspelat – och gubbigt

Huvudrollsinnehavarnas järnstarka rollprestationer lyfter den här franska dramakomedin om två egocentriska skådespelare men tyvärr blir det både lite för bittert och gubbigt för att bära hela vägen hem.

Älskar man landsbygd, franska gubbar och klassisk teater så är det här årets film. Det är bara att tända en cigarett, hälla upp ett glas rödvin och luta sig tillbaka (ja, om nu detta var möjligt i en svensk biograf). Den här kulturkrocken och maktkampen plockar fram de riktigt fina russinen ur den kaka som är Frankrikes kultur - om just det är din kopp te.

Upplägget är repetitionen av Moliéres klassiska pjäs "Misantropen". TV-stjärnan Gauthier (Lambert Wilson) söker upp gamle vännen tillika kollegan Serge (Fabrice Luchini), som dragit sig tillbaka på ön Ile de Re efter en framgångsrik och respekterad karriär. Gauthier försöker övertala Serge att medverka i uppsättningen men trots ett visst intresse så hamnar de i konflikt om vem som ska spela huvudrollen...

Detta är främst huvudrollsinnehavarnas film. Luchini och Wilson lär inte vara alltför bekanta för svensk publik (med undantag för den senares medverkan i några ruttna Hollywood-filmer) men det blir snart tydligt att de är två järnstarka veteraner vi har att göra med. Och det känns som om de spelar ut hela sitt register för både deras häftiga kemi och stormiga känsloutfall skakar om bioduken ordentligt.

Här finns uppenbarligen bonuspoäng att plocka om man kan sin Moliére och uppskattar den klassiska formen av teater, som filmen ofta känns uppbyggd som. Men även icke-insatta kan njuta av den rika dialogen som visserligen duggar tätt men levereras med gott humör. Vi bjuds på underhållande såväl som tänkvärda konversationer om allt mellan himmel och jord.

Så småningom bubblar dock karaktärernas mindre smickrande sidor upp och i samma veva som de själva börjar förakta varandra så har man i publiken även svårt för att sympatisera med de här gubbarna. Det blir allt mer klart om att det är två rätt egocentriska och elaka män vi har att göra med och det blir väl bittert och mörkt, speciellt slutet.

Att kvinnosynen är onödigt gubbig är också en nagel i ögat. Den mest framstående kvinnan är en nyskild, typiskt vacker italienska som duon subtilt rivaliserar om. En annan är porrskådespelerska. Ni hajar. Det blir en aning besk eftersmak av att se högfärdiga gubbar självbelåtet läsa Moliére och bråka medan kvinnorna omkring dem är antingen objekt eller någon slags assistans. Det är ändå sevärt och otroligt välspelat men lite för gubbigt för sitt eget bästa.

| 13 oktober 2013 12:01 |