Den lilla sjöjungfrun 2023
Synopsis
Ariel är den yngsta och mest viljestarka av Kung Tritons döttrar och längtar efter att lära sig mer om livet på land. När hon en dag beger sig upp till ytan blir hon förälskad i den stilige Prins Eric. Trots att det är förbjudet för sjöjungfrur att umgås med människor väljer Ariel att följa sitt hjärta. Hon sluter ett avtal med den onda sjöhäxan Ursula, vilket ger henne en chans att få uppleva livet på land, men i och med det är både hennes liv, och sin fars krona, i fara.
Info
Originaltitel
The Little Mermaid
Biopremiär
26 maj 2023
DVD-premiär
19 september 2023
Språk
Engelska
Land
USA
Distributör
Walt Disney Pictures
Åldersgräns
7 år
Längd
Kompetent talang lyfter Disneys senaste remake
RECENSION. Trots farhågor om bildkvalitén så är remaken av klassiska "Den lilla sjöjungfrun" från 1989 riktigt läcker och lyfts dessutom av en strålande ensemble. Men den magiska gnistan från originalet saknas även om det bränner till här och där.
Med tanke på alla de otecknade remakes av Disney-klassiker vi bombarderats med senaste åren så är det nästan konstigt att det dröjt tills nu innan vi fick en av 1989 års H.C. Andersen-filmatisering. Filmen om Ariel, prins Eric och sjöhäxan Ursula var trots allt succén som återuppväckte och räddade Disney, och blev starten på studions renässans-period efter en rad floppar.
Nu har alltså tiden kommit för en live-action-remake, denna gång i händerna på regissör Rob Marshall och medproducenten/textförfattaren Lin-Manuel Miranda, som nuförtiden verkar ha ett finger i allt filmmusikaliskt. Den senare har skrivit ny musik tillsammans med den tecknade originalfilmens kompositör, Alan Menken (som vann en Oscar för 1989 års film). Det är också musiken som främst är filmens dunkande hjärta, även om inte alla nyskrivna sånger slår lika hårt.
Handlingen är den samma på en nivå som nästan känns som en nyinspelning gjord scen för scen. Till och med skådespelarna är nästan som gjorda och lite för perfekta för sina roller. Liksom andra filmer inom denna trend är det alltid en risk att hamna i ett slags cosplay-liknande imitationsträsk av typen påkostat framträdande på Disney World.
Men talang och kompetens både räddar och lyfter en film som för de uppväxta med originalet mest lär frambringa nostalgiska känslor. Förutom rasistiska klagomål på huvudrollsinnehavaren Halle Baileys hudfärg så har många vädrat farhågor om att filmen skulle vara ful, gråtrist och grumlig. Ett typexempel på hur förhandsvisningsmaterial kan ge en felaktig bild. För det är riktigt läckert lagat med gott om färger, häftig scenografi och visuella godbitar. Till och med för en CGI-allergiker som undertecknad så rycks jag med i speciellt den härliga undervattensvärlden.
Filmens klara stjärna är dock Bailey. Det är en svår och nästan otacksam roll att spela en karaktär som spatserar vingligt mellan naivt våp och flummig tonårsrebell. Men Bailey bär stolt både Ariels charmiga personlighet och brister på sina axlar och det skadar såklart inte att stämman är fantastisk. Hon matchas fint av brittiska Ryan Gosling-kopian Jonah Hauer-King som i rollen som Eric lyckas undvika klaveret att likna en pojkbandsmedlem på Halloween-fest (påtänkta skådespelarvalet Harry Styles hade varit mindre lyckat).
Valet av Melissa McCarthy som Ursula är nästan lite för på pricken men även om hon injicerar en aning av sin karaktäristiska humor så lyckas hon med bragd återskapa häxans ljuvliga camp-faktor och galanta ondska. Det är bara synd att hon spenderar finalen som en enorm, Godzilla-liknande specialeffekt.
Det är egentligen inga stora fel att klaga på. Det enda som saknas är den där magiska gnistan vi minns från det tecknade originalet. Visst bränner det till i de klassiska sångnumren medan de nya låtarna mest är okej. Daveed Diggs och Awkwafina lyckas bidra med lite personlighet som rösterna till älskade birollsfigurerna Sebastian och Scuttle (Måsart för svensk publik). Men med det relativt lyckat realistiska återskapandet av en krabba och mås mister också karaktärerna sina fysiska ansiktsdrag.
Det är tveklöst en av de bättre filmerna bland Disneys tecknade remakes av sina klassiker. Det är fin nostalgi med mycket ögon- och örongodis för de vuxna och absolut säkert suverän underhållning för barnen. För att återge känslan kan man jämföra den med regissör Marshalls tidigare verk - det är inte förstklassig Oscarskvalitet som ”Chicago” men inte heller bäst glömd dussinverk som ”Into the Woods” eller ”Nine”, utan landar tryggt någonstans emellan.
Läs mer om
Bioaktuellt
Skriv din recension
Användarrecensioner (2)
Efter en massa urlöjliga trailers och bilder på Ariel som är utbytt till en skådespelerska med en nyans mörkare hy än den traditionella västerländska uppenbarelse som vi är vana vid så var jag väldigt kritisk till denna film med påtvingad politisk korrekthet och mångfald där det inte passar in. Nu har jag slutligen sett filmen för att kunna bevisa med en recension att jag hade rätt. Det ska jag nu göra. Men först lite om handlingen om det mot all förmodan är någon som aldrig har sett Disneys klassiker “The Little Mermaid” som nu har fått sin av mig inte längre så efterlängtade live-action version.
Ariel (Halle Bailey) är den yngsta och mest viljestarka av King Tritons (Javier Bardem) döttrar och längtar efter att lära sig mer om livet på land. När hon en dag beger sig upp till ytan blir hon förälskad i den stilige Prins Eric (Jonah Hauer-King). Trots att det är förbjudet för sjöjungfrur att umgås med människor väljer Ariel att följa sitt hjärta. Hon sluter ett avtal med den onda sjöhäxan Ursula (Melissa McCarthy), vilket ger henne en chans att få uppleva livet på land, men i och med det är både hennes liv, och hennes fars krona, i fara.
Att vi inte skulle få Ariel i sin traditionella ikoniska uppenbarelse som den bleka, blyga och rödhåriga sjöjungfrun som trånar efter liv ovanför vattenytan fick vi veta tidigt. Jag har precis som många andra varit kritisk till detta. Jag ser mig som en person som står för jämställdhet och mångfald. Men att ändra på redan skrivna karaktärer för att vinna politiskt korrekta poäng är inget som imponerar på mig. Det ser bara så fel ut att Ariel inte har sitt röda hår och sin bleka uppenbarelse. Det gav henne en mer blyg och oskuldsfull framtoning. Men en färgad sjöjungfru är långt ifrån det största problemet med den här filmen. Det största felet med filmen är att den strävar efter att vara en färgglad och visuell upplevelse precis som den tecknade filmen. Scenerna uppe på torra land blir hyfsat realistiska. Men undervattenscenerna är en ren katastrof. Det är riktigt fula visuellt att bevittna. Under vatten är det svårt att avgöra om det är en tecknad film eller en live-action version man tittar på. Det stora problemet är att bakgrunden och karaktärerna inte stämmer med varandra. Det ser även konstigt ut när karaktärerna rör sig och talar under vatten. Dessa scener ser ut som undervattenscenerna i DC Comics filmen “Aquaman” i den filmens svagaste stunder.
Fånigt är det det också att Ariels sidekicks krabban Sebastian, fisken Flounder och fiskmåsen Scuttle har ändrats. Djur har en benägenhet att se fåniga ut i live-action versioner av tecknade filmer. Krabban Sebastian ser förvisso inte ut som en riktig krabba i det tecknade originalet heller. Men här ser krabban ut som en mekanisk robot mer än som ett djur. Fiskmåsen är inte ens en fiskmås. Arten har bytts ut till fågelarten sula och Flounder har en annan färg än i den tecknade filmen. Onödiga förändringar bara som inte filmskaparna vinner några poäng på. Scener har hoppats över märkte jag också. Exempelvis väntade jag på den där skojiga slapstick scenen då en ilsken kock jagar krabban Sebastian för att göra en maträtt av honom. Och det finns många scener man såg fram emot som uteblev.
Problematiken som också drabbar filmen är att musiken har ett stort fokus. Disney vill ytterligare en gång kränga skivor genom att ge ut nyversioner av sina låtar. Vissa låtar har dessutom ändrats, tagits bort eller ersatts av nya. Magin finns inte där pga av den fula visuella skapelse som filmen är. Därav av känns aldrig ens sångerna direkt magiska. Och efter vad jag har hört har de använt någon upphovsman till filmens musik som har använts i tidigare nya Disneyfilmer. Därav låter det väldigt likt allt annat nytt som görs idag. Det blir lite samma effekt som när Beyoncé för något år sedan sabbade Elton Johns och Tim Rice fina låtar i “The Lion King” live-action adaptionen.
Sammanfattningsvis så blir det man får en version av “The Little Mermaid” som försöker vara 90-tals versionen trogen scen för scen fast med onödiga förändringar som inte behövs. Kärlekshistorien mellan sjöjungfrun och prinsen känns ibland fin. Men det känns inte riktigt som att det är Ariel man ser framför sig. Därav glömmer man ibland bort att det är just “The Little Mermaid” man tittar på. Jag tycker att de kunde tagit ut svängarna mer. En familjefilm med musikalnummer fick vi som små. Den kan barnen idag med få växa upp med och få de otecknade adaptionerna som vuxna. En mörkare och mer barnförbjuden fantasyfilm hade jag hellre sett fast med karaktärernas traditionella utseenden som den gemensamma nämnaren med den tecknade filmen. Sedan hade gärna Ariel fått ha blivit lite äldre som karaktär så att inte begränsningen på rödhåriga skådespelerskor hade varit allt för stor. Att se en skådespelerska sjunga är dessutom mer spännande än att se en etablerad sångerska använda sitt naturliga verktyg.
Filmens försök att var nyskapande på fel sätt och dess visuella fulhet resulterar i ett stort magplask. 1/5 är mitt betyg till filmen "The Little Mermaid".
Detta är bland de bättre remakes från Disney. Jag skulle nog säga att det är den bästa. Den är snyggt gjord och med bra skådisar och det känns klokt att man har gett prins Erik lite mer djup.
En tråkig sak är alla 3D varelser, som ska vara så verkliga som möjligt. nästan inga fiskar pratar, sjunger, eller spelar musik, vilket känns lite tråkigt. Det har man begränsat endast till Sebastian, Blunder och Måsart(Man borde nog ge Måsart ett nytt namn eftersom det är en hon). Dessutom blir de ganska utryckslösa(Samma problem i tidigare i remakes). I slutstriden så känns det inte helt rätt med Ursula. Hennes jätteversion är mörk och känns väldigt livlös. Det är nästan som hon är en robot och det är ingen bra känsla.
Det bästa i filmen är att se hur Erik och Ariels relation utvecklas. Det är underhållande, mysigt och ger en härlig känsla.
Trots sina brister skulle ändå säga att detta är Disneys bästa remake.
Andra kritiker (3)
"Dessvärre känns nyinspelningen av ”Den lilla sjöjungfrun” helt överflödig"