Det som ingen vet 2008
Synopsis
Info
Det man inte vet lider man inte av
Precis innan Charlotte Deleuran ska möta sin bror Thomas (Anders W. Berthelsen) för att avslöja en hemlighet om deras respekterade örlogskapten till far omkommer hon plötsligt i en drunkningsolycka. Thomas tar en paus från sin hårda skilsmässa och sin dockteater för att gräva i systerns hemligheter och finner en koppling mellan deras avlidne far och underrättelsetjänstens dolda arbete med kemisk stridsföring samtidigt som trassliga trådar från hans förflutna börjar nystas upp. Väl ute på hal is känner Thomas sig snart övervakad och inser att både han själv och hans splittrade familj kan vara i fara.
Många danska TV-serier, framförallt i kriminalfacket har på senare år framgångsrikt hämtat inspiration och koncept ifrån storebror ”over there”. Därför är det inte helt överraskande att Søren Kragh-Jacobsens paranoida nagelbitare ”Det som ingen ved” känns som en amerikansk thriller på danska med tydlig inspiration från genremilstolpar som Frankenheimers ”The Manchurian Candidate”, Coppolas ”The Conversation” och Pollacks ”Tre Dagar för Condor”.
När vi först träffar Thomas övervakar han kråkorna i sin marionetteater via en liten digital monitor, en snygg metafor som tyvärr inte följs upp med samma finess. Det Orwellska storebror-ser-dig temat blir tyvärr aldrig mer än en gimmick när männen på andra sidan av kameralinserna har nyanslöst onda avsikter. Även om Anders W. Berthelsen gör en trovärdig insats som den till slut desperate Thomas så känns hans roll skriven för en Harrison Ford på rutinjakt efter sin familj. Men å andra sidan – vilken jakt!
Övervakningskamerorna och mikrofonerna skapar effektivt en känsla av utsatthet och dansk paranoia, Morten Sorborgs foto sätter den rätta dova filmen och vi ser fina prestationer från rutinerade rävar som Ghita Norby och Henning Jensen och även Marie Bonnevie har en roll i spelet när denna dansk-svenska produktion tar sig över Öresundsbron. Under den ensamme dockspelarens kamp mot storebror får vi ett gäng riktigt giftiga scener som andas ”suspense” i en solid thriller som tyvärr inte lyckas få grepp om ett hett politiskt ämne men tveklöst greppar publiken.