Every Day 2018
Synopsis
En blyg tonåring blir förälskad i en person som varje dag vaknar upp i en ny, annan persons kropp.
Info
Originaltitel
Every Day
Biopremiär
23 februari 2018
DVD-premiär
23 juli 2018
Språk
Engelska
Land
USA
Distributör
SF Studios
Åldersgräns
11 år
Längd
Gullig men naiv kärleksfantasi
Många filmer försöker men misslyckas med att komma undan med klyschan att det är ”insidan som räknas”. Men den här romantiska tonårsrullen är ovanligt tänkvärd med ett spännande upplägg trots att man inte vågar ta ut svängarna helt.
Vad skulle hända om en person som vaknar upp i en ny människas kropp varje dag helt plötsligt blir kär? ”Every Day” bygger på en kittlande idé, från David Lveithans bästsäljare. En högst filosofisk tanke som väcker frågeställningar kring teman som moral, ansvar och villkorslös kärlek. Så hur lyckas en amerikansk, tonårsinriktad film hantera dessa knappast lättviktiga ämnen?
Förvånansvärt bra faktiskt. Det är en film som nästan säljer sig själv med sitt spännande upplägg och oförutsägbara story men man kommer också långt med sympatiska karaktärer. Angourie Rice (”The Nice Guys”, ”De bedragna”) visar att hon är redo för huvudrollsmaterial och skådespelarna som spelar den mystiske kameleonten ”A” lyckas förmedla karaktärens varma och vänliga personlighet.
Det är en gullig men lite naiv film som är svår om än omöjlig att tycka illa om. Filmens stora akilleshäl är dock det stora ”tänk om…”, en frustrerande tanke kring vad mer som kunnat bli. För även om ”Every Day” utforskar möjligheterna och begränsningarna för någon som inte har en egen kropp så gör den det på ett väldigt försiktigt och nästan lite fegt sätt.
Även om man lätt petar på könlös identitet/sexualitet och de olika människokroppar ”A” befinner sig i varierar i utseenden så är det i slutändan snygga, vita killar som vår hjältinna Rhiannon (Rice) bekantar sig med. De flesta förbli anonyma utan egna historier, med undantag för en självmordsbenägen flicka som ska ”räddas”.
Tanken svindlar vid vad en djärvare regissör/manusförfattare hade kunnat åstadkomma och vilka områden som hade kunnat utforskas, även om Michael Sucsy (”Grey Gardens”) och Jesse Andrews (”Me and Earl and the Dying Girl”) knyter ihop paketet fint. Dialogen är över medel i jämförelse med annan tonårsfilm även om man tyvärr slarvar bort slutet som känns lite väl tillrättalagt.
Troligen skulle den fungera bättre som TV-serie där man låtit idén och karaktärerna utforskas i ett mildare tempo. Men det är fortfarande alltför ovanligt med amerikansk tonårsfilm som utmanar sin publik i vad kärlek och identitet innebär, att det faktiskt är insidan som räknas trots allt. Det är knappast någon ”Eternal Sunshine of a Spotless Mind” men klart mer finstämd än Adam Sandlers ”50 First Dates”.
Förvånansvärt bra faktiskt. Det är en film som nästan säljer sig själv med sitt spännande upplägg och oförutsägbara story men man kommer också långt med sympatiska karaktärer. Angourie Rice (”The Nice Guys”, ”De bedragna”) visar att hon är redo för huvudrollsmaterial och skådespelarna som spelar den mystiske kameleonten ”A” lyckas förmedla karaktärens varma och vänliga personlighet.
Det är en gullig men lite naiv film som är svår om än omöjlig att tycka illa om. Filmens stora akilleshäl är dock det stora ”tänk om…”, en frustrerande tanke kring vad mer som kunnat bli. För även om ”Every Day” utforskar möjligheterna och begränsningarna för någon som inte har en egen kropp så gör den det på ett väldigt försiktigt och nästan lite fegt sätt.
Även om man lätt petar på könlös identitet/sexualitet och de olika människokroppar ”A” befinner sig i varierar i utseenden så är det i slutändan snygga, vita killar som vår hjältinna Rhiannon (Rice) bekantar sig med. De flesta förbli anonyma utan egna historier, med undantag för en självmordsbenägen flicka som ska ”räddas”.
Tanken svindlar vid vad en djärvare regissör/manusförfattare hade kunnat åstadkomma och vilka områden som hade kunnat utforskas, även om Michael Sucsy (”Grey Gardens”) och Jesse Andrews (”Me and Earl and the Dying Girl”) knyter ihop paketet fint. Dialogen är över medel i jämförelse med annan tonårsfilm även om man tyvärr slarvar bort slutet som känns lite väl tillrättalagt.
Troligen skulle den fungera bättre som TV-serie där man låtit idén och karaktärerna utforskas i ett mildare tempo. Men det är fortfarande alltför ovanligt med amerikansk tonårsfilm som utmanar sin publik i vad kärlek och identitet innebär, att det faktiskt är insidan som räknas trots allt. Det är knappast någon ”Eternal Sunshine of a Spotless Mind” men klart mer finstämd än Adam Sandlers ”50 First Dates”.
Skriv din recension
Användarrecensioner
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera Every Day
Andra kritiker
Det finns inga andra kritiker ännu