Ex Machina 2014

Drama Sci-Fi Thriller Mysterium
Storbritannien
108 MIN
Engelska
Ex Machina poster

Synopsis

Den unge datakodaren Caleb vinner en tävling på sitt arbete där priset består i att få tillbringa en vecka vid ett drömställe i ett isolerat bergsområde. Väl på plats tas Caleb emot av sin arbetsgivares högste chef, plus en överraskning: en kvinnlig robot och en uppgift som Caleb inte kunnat drömma om ...
Ditt betyg
3.7 av 1,212 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Recensent

Jake Bolin

30 januari 2015 | 10:00

Sofistikerad, småskalig sci-fi

Alex Garland regidebuterar med en klurig och lågmäld science fiction-thriller som ligger oförskämt rätt i tiden. Alicia Vikander spelar robot, och gör det bra. What´s not to like?
Artificiell intelligens är hett just nu. När forskningen inom detta fält tar stora kliv framåt får också de undergångsprofetior som är förknippade med fenomenet förnyad kraft. Tidskriftsartiklar och understreckare i dagspressen pratar om apokalyptiska prognoser och hur mänsklighetens största tekniska bedrift samtidigt kommer att innebära det oundvikliga slutet för oss.

Det handlar oftast om den klassiska AI-dramaturgin: När en människokonstruerad artificiell intelligens uppnår en sådan hög nivå av självständigt tänkande att den blir medveten om sin egen dödlighet blir den… hispig. Den beslutar sig för att ta sitt öde i egna händer. Vill det sig illa innebär ett sådant scenario att AI:n relativt omgående tar kål på mänskligheten, som ju utgör det enda hindret för dess vidareutveckling. 

Det var ungefär så det gick till i ”Terminator”-mytologin när Skynet gick loss. AI har som bekant fascinerat en mängd filmskapare genom åren, många gånger med resultat som i sig själva har blivit smått katastrofala. Alex Garland har bland annat skrivit den litterära förlagan till ”The Beach” och manuset till underbara ”28 dagar senare”. När han tacklar ämnet AI i sin egenförfattade regidebut ”Ex Machina” har man därför rätt att vänta sig något originellt.

Till sin hjälp har Garland dessutom tre unga skådespelare som även de är rykande heta: Domnhall Gleeson, Oscar Isaac och sist men verkligen inte minst, Alicia Vikander, hittills felfri i sin kometartade filmkarriär. Rollbesättningen visar sig vara gjord med perfekt fingertoppskänsla. ”Ex Machina” är ett sorts klaustrofobiskt kammarspel som är fritt både från explosioner och brådmogna barnskådespelare à la den angreppsvinkel som Steven Spielberg valde, när han varierade temat i sin AI-film. Därmed inte sagt att det inte blir otrevligheter. 

Den nördige programmeraren Caleb (Gleeson) gör karriär på världens största sökmotorföretag när han vinner en veckas umgänge med den geniförklarade men mystiske grundaren Nathan (Isaac), som har förskansat sig i en högteknologisk underjordisk bunker mitt ute i tjottahejti.

Till sin förtjusning blir Caleb ombedd att utvärdera Nathans senaste superprojekt, en artificiell intelligens så avancerad att konkurrenterna lika gärna kan lägga ned för gott. Kruxet är att det inte rör sig om något Turingtest i traditionell bemärkelse – istället för att bolla frågor med en datorskärm får Caleb ägna dagarna åt att umgås med den kvinnliga roboten Ava (Alicia Vikanders ansikte på en robotkropp) i syftet att avgöra precis hur ”mänsklig” och smart hon är. Hon visar sig vara svår att avfärda, kan vi väl säga.

”I framtiden kommer AI att titta tillbaka på oss människor på samma sätt som vi ser på fossiler i en öken”, konstaterar Nathan krasst. Denne mänsklighetens framtida baneman är också en gåtfull alkoholist med gudskomplex och fler dolda agendor än Keyser Söze, så det blir en händelserik vecka för den unge Caleb.

”Ex Machina” tar ett par kliv som balanserar farligt nära löjets avgrund. Några av de stora idéer som Garland lockar med inledningsvis får stryka på foten till förmån för ett känslomässigt, intimt fokus som ibland känns småfånigt. Det finns bilder av stympade robotkroppar och mer klassiskt sensuella motiv som dröjer kvar så länge att de blir överdrivet voyeuristiska.

Men mest är det här en film att bli glad av; kaxig, tankeväckande och hela tiden engagerande.

Istället för att måla upp stora katastrofscenarior skildrar Garland lekfullt men samtidigt på största allvar den historiska nollpunkt då den artificiella intelligensen växer ur sin testmiljö och börjar fatta egna beslut. Konsekvenserna måste bli allvarliga. Samtidigt är ”Ex Machina” en gåtfull thriller där karaktärernas egentliga avsikter hela tiden gäckar åskådaren, ett psykologiskt spel med subtila medel.

Alicia Vikander spelar robot precis så perfekt som man kunde förvänta sig, hon säljer de obligatoriska knyckiga huvudrörelserna och den monotona rösten utan att hamna i buskis, väcker empati trots att kroppen är ett transparent metallskellett. Oscar Isaac briljerar som den hale och ombytlige mästerkonstruktören, ena sekunden uttråkad och självdestruktiv, nästa en passionerad visionär, i stil med Steve Jobs när han presenterade Iphone för första gången. 

Jag skulle vilja uttrycka det som så att är man ett Alex Garland-fan eller gillar sofistikerad och småskalig science fiction i lyxig skyddsrumsmiljö, då bör man ha ”Ex Machina” på sin lista över sedda filmer när Skynet börjar dundra inom en snar framtid. För säkerhets skull bör man springa och se den redan på premiären – man vet aldrig när det blir för sent. 
| 30 januari 2015 10:00 |
Skriv din recension
Vad tyckte du?
Användarrecensioner (1)
4
En ung programmerare på ett IT-företag blir utvald att få komma till en hemlig anläggning och medverka i ett projekt där dem ska testa en prototyp av den AI kvinnliga roboten Ava. Konsekvenserna och resultatet får vi följa med på :) Tänker vara så kryptisk och sluta där, för det är en superbt bra och oförutsägbar sci-fi thriller med en fantastisk mise-en-scen och vackra miljöer, att man måste få uppleva den själv. Så skickligt gjord!! Breathtaking!! Och vår egen svenska Alicia Vikander står för en grym skådespelar insats som den första kvinnliga Artificiella Intelligenta roboten Ava. Alla tre stora roller i filmen är grymt samspelade och utmärkt utförda. En oväntad och spännande pärla i festivalen, min nya festival favorit hittills får jag väl tillägga i och med att denna nu puttar ner Wild Tales till en andra plats :) Ett måste att ses i vinterslasket, håll utkik i mars då går den upp på svenska biografer...betyget blir en stark 4a... Cast: Domhnall Gleeson, Oscar Isaac, Chelsea Li mfl... AAAA+
Läs mer