First Match 2018
Synopsis
En tonårsflicka skapar problem när hon går med i skolans wrestlinglag med bara killar.
Info
Originaltitel
First Match
Digitalpremiär
30 mars 2018
Språk
Engelska
Land
USA
Distributör
Netflix
Längd
Senaste om filmen
Härlig film om tuff brottartjej från Brownsville
"First Match" är en underbar berättelse om en tonårstjej från Brownsville i New York, som har ett minst sagt tufft liv. Brottning blir hennes räddning, men framgångarna och möjligheten till snabba pengar lockar fram mörka sidor hos någon som står henne nära, och snart tvingas hon göra sitt livs svåraste val.
Filmen börjar både vackert och humoristiskt med kläder som sakta faller till marken från ett höghus. Nedanför väntar Monique (fantastiska Elvire Emanuelle), även kallad "Mo", och det visar sig att det är fostermamman som slänger ut dem för att hon har en affär med hennes man. Mo samlar ihop sina få ägodelar i en sopsäck och ger sig av.
Mo har en tuff yta som gör henne svår att tycka om, till en början åtminstone. Hon är aggressiv i skolan och har inga vänner förutom barndomskompisen Omari (Jharrel Jerome). Hon föraktar nya fostermamman Lucila (Kim Ramirez) och drömmer om att flytta in med sin pappa Darrel (en lika fantastisk Yahya Abdul-Mateen II) när han kommer ut ur fängelset.
Men så råkar hon stöta på sin pappa när han tar ut sopor från en restaurang. Det visar sig att han redan är frigiven och har både jobb och lägenhet, men tycker att Mo är vuxen nog att klara sig själv. Det sätter hela hennes värld i gungning, men hon hämtar sig snart och utarbetar en plan för att vinna pappans gunst. Han var nämligen en duktig brottare i yngre dagar, och är fortfarande ihågkommen i de lokala kretsarna. Mo söker upp Omaris brottarteam och kräver att få vara med!
Regissören Olivia Newman berättar under en Q&A på SXSW-festivalen, där filmen hade sin världspremiär, att hon var intresserad av att göra en film om kvinnliga brottare i herrlag. Det är vanligt bland ungdomar, då det ofta inte finns tillräckligt med tjejer i sporten för egna lag. Brottning är störst inom de välbeställda förorterna, men eftersom hon ville filma i New York blev det en film om ett afro-amerikanskt brottarlag i den fattiga stadsdelen Brownsville.
Mo har en tuff yta som gör henne svår att tycka om, till en början åtminstone. Hon är aggressiv i skolan och har inga vänner förutom barndomskompisen Omari (Jharrel Jerome). Hon föraktar nya fostermamman Lucila (Kim Ramirez) och drömmer om att flytta in med sin pappa Darrel (en lika fantastisk Yahya Abdul-Mateen II) när han kommer ut ur fängelset.
Men så råkar hon stöta på sin pappa när han tar ut sopor från en restaurang. Det visar sig att han redan är frigiven och har både jobb och lägenhet, men tycker att Mo är vuxen nog att klara sig själv. Det sätter hela hennes värld i gungning, men hon hämtar sig snart och utarbetar en plan för att vinna pappans gunst. Han var nämligen en duktig brottare i yngre dagar, och är fortfarande ihågkommen i de lokala kretsarna. Mo söker upp Omaris brottarteam och kräver att få vara med!
Regissören Olivia Newman berättar under en Q&A på SXSW-festivalen, där filmen hade sin världspremiär, att hon var intresserad av att göra en film om kvinnliga brottare i herrlag. Det är vanligt bland ungdomar, då det ofta inte finns tillräckligt med tjejer i sporten för egna lag. Brottning är störst inom de välbeställda förorterna, men eftersom hon ville filma i New York blev det en film om ett afro-amerikanskt brottarlag i den fattiga stadsdelen Brownsville.
Jag upplever snarare själva brottningen som ett ramverk för en helt annan historia, om hur det är att växa upp utan pengar, utan fast punkt i tillvaron, och utan att veta vilka man kan lita på egentligen. Här är världen ingen trygg plats, och det är bara att kämpa på så gott man kan för att hålla huvudet över vattenytan.
Mos historia är oerhört fint berättad och utan pekpinnar. När vi ser henne i sängen med en äldre man och hör henne be om pengar, kan man ju tycka att aj då, det här är ingen bra väg att ge sig in på, var finns självrespekten? Men orättvisorna gör sig påminda som eftertankar, när vi förstår att det är fosterpappan, mannen vars uppgift är att skydda henne och ge henne en trygg barndom, som hon haft sex med.
Mos historia är oerhört fint berättad och utan pekpinnar. När vi ser henne i sängen med en äldre man och hör henne be om pengar, kan man ju tycka att aj då, det här är ingen bra väg att ge sig in på, var finns självrespekten? Men orättvisorna gör sig påminda som eftertankar, när vi förstår att det är fosterpappan, mannen vars uppgift är att skydda henne och ge henne en trygg barndom, som hon haft sex med.
Newman har lyckats knyta tunga skådespelarnamn till filmen precis innan deras genombrott, som Jerome från ”Moonlight” och Abdul-Mateen från ”The Get Down”. Hela ensemblen gör en fantastisk insats, och den lysande Emanuelle kommer vi definitivt se mer av!
Först vägde jag mellan 4 och 5 stjärnor, för även om filmen är en gripande historia, särskilt mot slutet, funderade jag lite över om temat var ”viktigt” nog för full pott! ”First Match” är ett riktigt fint coming-of-age-drama, och känns nästan lite som en kvinnlig motsvarighet till ”Moonlight”.
I och med det var jag tvungen att hejda mig och tänka efter, för varför ska jag i sådana fall ge den kvinnliga versionen mindre poäng än den manliga? Kan det vara underliggande värderingar om att de kvinnliga berättelserna är lite mindre värda än de manliga, även hos en kvinnlig filmkritiker som mig?
2018 har redan bjudit på en rad oerhört fina coming-of-age-draman med kvinnliga protagonister, som ”Eigth Grade” och ”Leave no Trace”, som jag också satt och vägde mellan att ge 4 eller 5 poäng. Men ”First Match” är en såpass fint berättad och viktig historia, med så många trådar och inblickar djupt ner i den urbana verkligheten som ofta både göms och glöms, att jag faktiskt inte kan rättfärdiga mindre än full pott till denna gripande pärla. Det är bara att se och njuta!
Skriv din recension
Användarrecensioner
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera First Match
Andra kritiker
Det finns inga andra kritiker ännu