Flicka och hyacinter 1950

Drama Mysterium
Sverige
88 MIN
Svenska
Flicka och hyacinter poster

Synopsis

När Dagmar Brink kommer hem efter en ödesdiger fest har hon bara minuter kvar att leva. Nästa dag hittas hon hängd med ett självmordsbrev bredvid sig. Författaren Anders blir snabbt uppslukad av sin gåtfulla grannes öde. Vad eller vem fick henne att vilja ända sitt liv? Via besök hos en bankir som Dagmar utpressat, en konstnär som använt henne som modell och en självupptagen musikstjärna, broderas kvinnans fascinerande levnadsöde ut och hennes sista dag i livet avtäcks.
Ditt betyg
3.7 av 40 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Info

Originaltitel
Flicka och hyacinter
Biopremiär
6 mars 1950
DVD-premiär
28 december 2007
Språk
Svenska
Land
Sverige
Distributör
Svenska Filminstitutet
Längd

Recensent

Emma

16 februari 2014 | 18:01

Ett intrikat och sofistikerat pussel

"Flicka och hyacinter" är en komplex historia som ligger långt före sin tid både i form och i ämnesval.

Dagmar Brink lämnar hastigt en fest, besviken och sårad. Morgonen därpå hittar hennes städerska henne död, hängandes från en krok i taket. Dagmar, som inte hade någon familj, testamenterar i ett brev alla sina ägodelar till grannarna Anders och Britt Wikner. Anders Wikner bestämmer sig för att ta reda på vem den unga Dagmar Brink, som de knappt känner, egentligen var och varför hon valde att ta livet av sig. Han ger sig ut och träffar människor som haft en anknytning till Dagmar, och får av dem reda på hur Dagmars till synes ordinära om än sorgefyllda liv sett ut tiden innan hon tog livet av sig.

I en serie återblickar berättar filmen Dagmars historia, i en icke-kronologisk följd och med olika berättare för varje episod. Det är upp till åskådaren att sedan pussla ihop de olika bitarna, som en efter en faller på plats och åskådliggör en vemodig berättelse om en kvinnas tragiska öde.

Hasse Ekman har idag fallit i Ingmar Bergmans skugga, men med denna film visar han att han är väl värd en minst lika stor plats i svensk filmhistoria som Bergman. Med känsla, närvaro och vackert vemod skildrar han ett komplicerat psykologiskt tillstånd genom ett lika komplicerat och avancerat berättande och med närmast expressionistiska bilder. Fördomar ställs på ända genom subtila antydningar genom hela filmen, och ges till slut en förklaring i det oväntade och överraskande slutet. Spänningen och mystiken håller i sig ända till filmens allra sista scen, då sanningen plötsligt står klar, och ter sig då lika självklar som den genom filmen varit dunkel, och det går rysningar genom hela kroppen när slutscenerna rullas upp. Det är en film som gynnas av flera omtittningar, eftersom det genialiska i den komplicerade strukturen, som är klanderfritt genomförd, blir extra uppenbart när man redan känner till filmens olika komponenter och slutets oväntade vändning.

Eva Henning är lysande i rollen som Dagmar. Med en nedtonad stil lyckas hon bara genom sina ögon uttrycka alla de tankar och all den smärta som Dagmar genomlider på grund av sin olyckliga kärlek. Även om vi inte förrän på slutet får veta exakt vad hennes stora hemlighet är, och får hennes historia presenterad i fragment, uppbringar hon både sympati och en nyfikenhet som håller sig intakt filmen igenom. Även om mycket av filmens spänning kommer från att man själv pusslar ihop filmens episoder - "det där hände precis innan det här, och därefter hände det där" - så är det till sist ändå den hjärteskärande historien och dess huvudperson som är filmens stora behållning.

Även om filmen på sin tid fick ett blandat mottagande, där en del kritiker helt tycktes ignorera filmens modiga ämneshantering, är det i sann mening en klassiker, som är minst lika spännande och gripande idag. Vetskapen om att dess ämne var så tabubelagt när filmen kom gör den än mer extraordinär och fantastisk att se idag.

| 16 februari 2014 18:01 |
Skriv din recension
Vad tyckte du?
Användarrecensioner
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera Flicka och hyacinter
Andra kritiker
Det finns inga andra kritiker ännu