Förtrollad 2007
Synopsis
I övriga roller bl a Patrick Dempsey, James Marsden. Regi av Kevin Lima (Tarzan). Alan Menken står för en stor del av musiken i filmen.
Info
Charmig och nyskapande
Under de senare åren har parodier på sagor blivit allt vanligare. Efter Shrek-filmernas framgångar har en ny möjlighet kommit för de tecknade Disneyfilmerna.
”Förtrollad” börjar som en klassisk saga i en handtecknad fantasivärld. En prins (James Marsden) möter den skönsjungande Giselle (Amy Adams). Giftermål planeras - de unga tu ska omedelbart dagen efter knyta hymnens band eftersom de älskar varandra. Prinsens elaka styvmor (Susan Sarandon) vill inte att prinsen ska gifta sig, och knuffar därför ner Giselle i ett hål – vilket leder till att hon hamnar i vår värld.
Hur ska en äkta handtecknad prinsessa från en fantasivärld klara sig i verklighetens kalla, stressiga och moderna New York? Och är sagoprinsen verkligen hennes drömprins? Eller är det den ensamstående pappan Robert (Patrick Dempsey) som är hennes sanna kärlek?
”Förtrollad” är bitvis en mycket rolig film. Disney flörtar hejdlöst med sina egna tecknade prinsessklassiker, vi ser förtrollade äpplen, glasskor, prinsessor som måste kyssas innan midnatt och roligast av allt – allt i en modern och verklig värld. Regissören Kevin Lima har verkligen lyft fram det unika med den tecknade filmen som genre och visar hur galet det kan bli om filmens premisser verkar i fel element. Det blir många roliga möten och kulturkrockar.
I New York är det ont om rådjur och söta små blåmesar, där kryllar det istället av kloakråttor, stadsduvor, kackerlackor och spyflugor. Dessa får därför istället verka som Giselles hjälpredor när lägenheten ska städas. Saknas det en skurborste till toan? Men husets herres tandborste är väl perfekt?
När Giselle skapar något är detta trivsel, gardinklänningar och perfekta frukostar i en städad lägenhet. Hon är helt ofarlig och utmanar aldrig sin man. Hon är god och ler och sjunger, medan hennes motsats är den vetgiriga, äldre, fula och hemska kvinnan.. Även om Giselle har en modern egen vilja, är hela hennes varelse en skapelse av ljuvlighet och fågelkvitter. Ibland känns hon lite väl charmig och behagfull – prinsessidealismens sundhet i vårt genussegregerade samhälle kan diskuteras. Men det spelar ingen roll vad jag tycker, småflickor kommer älska det här. På samma sätt som Roberts dotter hellre vill läsa om sagoprisessor än Great Women in History. Då är det bättre att ge dem prinsessor som dräper drakar och räddar prinsar, då får flickorna lite självförtroende, samtidigt som de får klä sig i rosa drömkreationer. Great Women in History har sin tid, prinsesskronor sin.
Det största problemet med ”Förtrollad” är att storyn inte riktigt håller. En grundläggande regel i filmskapande är att allt som händer måste ha en förankring i berättelsen. Som det är nu har jag som publik flera frågor som är obesvarade när ljuset tänds i biosalongen - flera saker är direkt obegripliga. Varför vill till exempel inte drottningen att prinsen ska gifta sig? Hur hänger prinsens personlighet ihop? Nu känns han som två karaktärer där den ena är ytlig, korkad och egocentrisk och den andra älskvärd, öm och omtänksam.
Sammanfattningsvis är ”Förtrollad” en charmig och nyskapande film, som dessvärre har stora manusbrister. Det är underbart med den snygga blandningen mellan spel- och tecknad film. Trots att karaktärerna ibland är lite väl stereotypa märks det att Disney gör ett allvarligt försök att komma tillrätta med alla mossiga könsroller. En tecknad prinsessa i dagens New York – en framtida prinsessklassiker, som bitvis är mycket underhållande.