Godzilla 2014
Synopsis
Info
Mäktiga monsterslagsmål
Skådespelaren Bryan Cranston har i intervjuer sagt att han hoppas och tror att denna mycket efterlängtade omstart av "Godzilla"-filmserien kommer att utplåna minnet av Roland Emmerichs prakthaveri från 1998.
Att helt och hållet "utplåna minnet" av det monumentala fiaskot är en vacker och omöjlig tanke - det räcker ju med att höra en Puff Daddy-låt eller fånga en skymt av Matthew Broderick i något sammanhang så kommer skräckbilderna tillbaka - men om man med detta kraftutryck menar att Gareth Edwards Godzilla pulvriserar sin föregångare på alla tänkbara plan så råder inga tvivel alls om saken.
Hans monster är en respektingivande och snudd på älskvärd kluns som förhåller sig vördigt till den japanska förlagan och stampar ned det muterade iguana-åbäke som Emmerich släppte lös i glömskan med ett distinkt vrål. Men då låg ju alltså inte ribban på några direkta monsterhöjder från början.
Cranston har vidare lovordat filmens mänskliga karaktärer. De är gedigna, trovärdiga och tacksamma att empatisera med, menar skådespelaren, och det är detta faktum som kommer att särskilja "Godzilla" från andra aspirerande blockbustermonster i sommar.
Även det är en vacker tanke. När en välgjord monsterfilm ägnar verklig omsorg åt också de mänskliga elementen kan den allra ljuvaste musik uppstå. "Hajen", "Alien", "Gwoemul" och i något mindre utsträckning "Cloverfield" är alla exempel på det. Vi behöver inte djuplodande människoporträtt på "In Treatment"-nivå; vi vill bara känna med och för människorna i handlingen, vi köper vilket koncept som helst mot bara en liten gnutta autenticitet.
Nu är det tyvärr så att Cranstons påstående helt och hållet saknar förankring i verkligheten. Kanske har nyanser och karaktärsfördjupning gått förlorade under klippningen, kanske rörde det sig bara om välvilligt PR-snack i ett lösryckt sammanhang - faktum är att karaktärerna i "Godzilla" är så schablonmässiga i både utformning och gestaltning att jag en halvtimme in i filmen inte förmår uppbåda intresse för någon av dem. Det är mig alldeles likgiltigt vad som sker så fort inte Godzilla själv får fylla bioduken i längre sekvenser. Och man blir heller inte bortskämd med vyer över denne CGI- skulpterade bjässe.
I enlighet med hur monstret har porträtterats många gånger i den ursprungliga, japanska traditionen är Godzilla här en sorts antihjälte snarare än ett renodlat, ondskefullt hot mot mänskligheten. Det är ett problematiskt grepp som bereder vägen för känslor av antiklimax, särskilt när Godzilla ska presenteras för publiken (något som Edwards för övrigt väntar alldeles för länge med). Det står snabbt klart att han är en birollsinnehavare som i mångt och mycket får spela andra fiolen åt filmens övriga gigantiska varelser.
Riktigt roligt blir det först när detta bastanta kräldjur hamnar i råkurr. Edwards har lyckas föredömligt väl med att göra slagsmålsscenerna till uppvisningar i djuriskt raseri. Det är brutalt och stundtals klumpigt, långt ifrån finlir eller antropomorfiska rallarsvingar à la "Pacific Rim". Visst hejar man på den knubbige titelfiguren när han får in ett hyggligt nackgrepp med käftarna eller åker på en kroppstackling och välter en skyskrapa i förbifarten.
Samtidigt står Ken Watanabe och mumlar något om att naturen har en plan för att utjämna balansen och att människan inte ska lägga snoken i blöt när det gäller sådana här angelägenheter. "Låt monstren gå loss på varandra utan störande element", menar han.
Ja, det hade kanske varit något för Gareth Edwards att tänka på. Givet hur bedövande trista hans karaktärer är hade åtminstone jag föredragit en människofri rollista.