Horizon: An American Saga - Kapitel 1 2024

Drama Västern
USA
181 MIN
Engelska
Horizon: An American Saga - Kapitel 1 poster

Synopsis

Kevin Costners "Horizon"-saga utspelar sig under 15 års tid och följer expansionen i den amerikanska västern före och efter inbördeskriget.
Ditt betyg
3.8 av 17 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Recensent

Anna Hedlin

25 juni 2024 | 17:25

Pampigt och storslaget västernepos

RECENSION. När Kevin Costner återvänder till westerngenren hanterar han skickligt en myriad skeenden i inbördeskrigets skugga. Med ett digert persongalleri och ett ständigt framåtdriv är speltiden på tre timmar och en minut aldrig tråkig; det är sprängfyllt med känslor, action, politik och motsättningar.
Det är mitten av 1800-talet, och några nybyggare har köpt land i San Pedro-området i Arizona för att där skapa sina egna drömmars stad. Vad de inte har förstått är att landet inte tillhör dem, utan sedan lång tid befolkas av Apachestammen.
 
Att samexistera är det inte tal om, varför den lilla gruppen av utforskare snart möter döden. Detta är dock inte något som hindrar fler människor från att söka sig till samma område en tid senare. Snart har bosättningen vuxit sig relativt stor, men det betyder inte att Apachestammen har dragit sig undan från landet. Tvärtom.
 
Våldet eskalerar och nybyggarna befinner sig snart i en fruktansvärd situation.
 
Från dessa utgångspunkter lösgör sig ett flertal öden som utforskas vidare; en jagad kvinna, en ung änka, en föräldralös pojke, och givetvis enslingen Hayes Ellison (Kevin Costner). Alla möter de olika öden och äventyr, och genomlever många smärtsamma upplevelser under resans gång. Samtidigt skapas det nya landet runt omkring dem, men inre motsättningar banar vägen för ett stundande inbördeskrig.
 
Att säga att Kevin Costner gillar westernfilmer är en underdrift. Hans första projekt som regissör var den tolvfaldigt Oscarsnominerade “Dansar med vargar” (1990), och hans senaste skådespelarbidrag till eftervärlden har varit den hyllade serien “Yellowstone”.
 
Att Costner nu ger oss en episk berättelse om bebyggelsen av territorierna, det vill säga de delar av Nordamerika som ännu inte hade koloniserats innan det amerikanska inbördeskriget, borde därför inte komma som en överraskning. Däremot kan man fråga sig varför detta storslagna projekt inte blivit verklighet förrän nu. Svaret har, föga förvånande, med pengar att göra.
 
Precis som när “Dansar med vargar” var på tapeten och det visade sig svårt att hitta finansiering till den, har även “Horizon” legat och puttrat i Costners medvetande sedan det sena 80-talet, i väntan på pengar. Och när inga studios ville göra filmen blev den inte bortglömd, utan istället bara växte och växte idén.
 
Till slut fanns det fyra manus, till fyra filmer. Filmer som det skulle krävas en ansenlig summa för att spela in. Därför gjorde Costner det enda han själv tyckte var rimligt: han ställde upp med en stor del av kapitalet själv. 38 miljoner dollar, rent av.
 
Med så mycket investerat i projektet har Costner allt att vinna (bokstavligen) på att göra ett bra jobb, både som regissör och skådespelare, men även manusförfattare och producent. Många roller att fylla för den ambitiöse 69-åringen, och även något han mot alla odds lyckas med.
 
Redan i inledningen sätter filmen tonen, med storslagen musik och foto av ändlösa, natursköna vidder. John Debneys ("Sin City", "Djungelboken") musik flörtar mjukt med svunna tiders maffiga filmupplevelser, och ger den rätta känslan direkt.
 
Lägg till ett stort persongalleri med många välkända ansikten (Sienna Miller, Sam Worthington, Jena Malone, Luke Wilson, Michael Rooker med flera), fantastiska miljöer, och en stor berättelse som utspelar sig i en omvälvande tid i USA:s historia, så får du en slutprodukt som är en riktig västernsaga.

Inte för en sekund är denna grandiosa, filmiska upplevelse som dundrar fram på duken ointressant eller tråkig.
 
Men att berätta om denna blodiga tid kan vara problematiskt, inte minst vad gäller att porträttera ursprungsbefolkningen på ett rättvist sätt. Det är lätt hänt att filmskaparen väljer sida och vinklar det som skett historiskt åt antingen nybyggarnas sida, eller ursprungsbefolkningens sida.
 
I Costners fall är han noga med att inte välja sida alltför tydligt. Det är uppenbart att mannen, som sagt, älskar den här tidsperioden, och med den även livet som det måste ha varit då, trots dess stora vedermödor. Nybyggarna blir därför tydligt våra protagonister, och är de vi ska heja på.
 
Det till trots får även Apachestammens syn på händelserna komma fram, och vi ges en inblick i stammens inre stridigheter. Det desperata behovet att behålla sin jaktmark för att stammen ska kunna leva vidare omöjliggörs av de nytillkomna nybyggarna. Stammens hövding menar att man ska låta människorna vara, eftersom de ändå fortsätter att komma trots att deras föregångare mördats, medan många av de yngre männen vill tillintetgöra dem alla, för att göra sig av med inkräktarna för gott.
 
Det enda som hindrar en full pott i betygsskalan är egentligen en viss otydlighet kring Abbey Lees roll som den prostituerade Marigold. Skådespeleriet är det inget fel på, men själva rollen känns märklig och svårförstådd.

Marigolds egna drivkrafter saknas, vilket gör att hon sticker ut och stör den annars så genomarbetade historien. Och när det händer förtas lite av bioskimret, vilket är olyckligt i en annars välberättad film. Hade hennes roll bara mejslats ut tidigare hade vi fått en perfekt film. Men det är naggande nära ändå.
 
I slutändan kanske man frågar sig om en lång western verkligen är något för mig att se, och svaret på det är enkelt. “Horizon: An American saga - Kapitel 1” passar den som gillar en storslagen biofilm, den som njuter av ett starkt drama, den som älskar våldsamma rullar eller den som är historieintresserad och vill uppleva en svunnen tid. Och, givetvis, för den som älskar en bra western.
| 25 juni 2024 17:25 |
Skriv din recension
Vad tyckte du?
Användarrecensioner
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera Horizon: An American Saga - Kapitel 1
Andra kritiker
Det finns inga andra kritiker ännu