Hostiles 2017
Synopsis
1892 går en legendarisk armékapten motvilligt med på att eskortera en Cheyennehövding och hans familj genom farligt territorium.
Info
Originaltitel
Hostiles
DVD-premiär
30 juli 2018
Digitalpremiär
6 augusti 2018
Språk
Engelska
Land
USA
Distributör
Nordisk Film
Åldersgräns
15 år
Längd
Smärtsamt oförlåtande western
Briljanta Christian Bale leder Scott Coopers mest ambitiösa film hittills och tar med oss på en finstämd och våldsam resa ner i ett rått mörker där alla är potentiella fiender och universum är helt likgiltigt inför oss människor.
Scott Cooper, den sorgligt underskattade regissören och manusförfattaren bakom fantastiska filmer som "Crazy Heart", "Out of the Furnace" och "Black Mass", gillar uppenbarligen att rikta luppen mot de allra mörkaste hörnen av den mänskliga naturen. Hans plågade karaktärer lever sina liv i moraliska gråzoner, ställs inför otänkbara val och omsluts ofta av misär av det allra råaste slaget.
"Hostiles" är inget undantag. Året är 1892 och samtidigt som "the wild west" håller på att ta sina sista desperata andetag inväntar armékaptenen Joseph Blocker (Christian Bale) sin pensionering efter ett liv präglat av krig, våld och lidande. När den döende cheyenne-hövdingen Yellow Hawk (Wes Studi) och hans familj ska eskorteras hem genom livsfarlig terräng är det dock Blocker som tvingas ta uppdraget, något som eldar på hans brinnande hat för den amerikanska ursprungsbefolkningen.
Under hot om förlorad pension har han inget annat val än acceptera sin situation och tillsammans med några väl utvalda män ställer han siktet mot horisonten och rider iväg ut i det okända och oförutsägbara. Tidigt på vägen träffar han den sargade änkan Rosalie Quaid (Rosamund Pike), som i filmens öppningsscen ser samtliga medlemmar av sin familj brutalt mördas av comancher, och hon ansluter till gruppen. Tillsammans tvingas de tampas med allt från blodtörstiga anfallare och den hårda naturen till interna demoner som äter upp dem inifrån.
Hindren på deras krokiga väg skildras både som riktigt välgjorda actionscener med pulserande spänning och mer stillsamma utvecklingar i den fint ritade karaktärsdynamiken. Blockers djupt rotade hat och hans rasistiska föreställningar eroderas allt mer under filmens gång och hans långsamma upplysning i kollisionen med Yellow Hawks respekt och Rosalies öppenhet är filmens absolut starkaste kort. Cooper förenklar inget i sitt skrivande och ger oss inga enkla svar kring vad vi ska tycka om en problematisk karaktär som Blocker, och poträttet av honom är genomgående rikt och mångfacetterat.
Den andra nyckeln till det spektakulära karaktärsporträttet är givetvis Christian Bale, som i vanlig ordning visar att han är en av sin generations finaste aktörer tillika en förädlad naturkraft. Allt från explosiva känsloutbrott till subtila ögonblick av förgörande smärta skildrar han med oklanderlig finess och det går verkligen inte värja ögonen från honom när han går loss. Även Rosamund Pike och Wes Studi är fantastiska i sina roller och birollsgänget med skinande namn som Rory Cochrane (stjäl varje scen han är med i), Jesse Plemons, Bill Camp, Paul Anderson och Ben Foster finns det knappt ord för.
Allt detta fångas av filmfotografen Masanobu Takayanagis kameralins och han jobbar här på toppen av sin förmåga, vilket säger en hel del. Det märks verkligen att han njuter av att filma de episka westernmiljöer som är berättelsens skådesplats, men samtidigt styr han lyckligtvis bort från smörig Hollywood-romantisering och försköning. De karga miljöerna är ljuvligt vackra att vila ögonen på, men den djupt obehagliga känslan av att den övermäktiga naturen är helt likgiltig inför våra småaktiga konflikter, vårt onödiga våld och vår självförvållade misär går aldrig förlorad.
"Hostiles" är kort sagt en väldigt oförlåtande film och den levererar varken lätta svar eller svulstiga floskler. För de som är villiga att dyka ner i det heltäckande mörkret finns det dock en viss tröstande ömhet och fin mänsklighet att finna i kärnan när man minst anar det, likt i Scott Coopers tidigare filmer. Tro mig, det är värt resan.
Skriv din recension
Användarrecensioner (5)
Hostiles är för mig ett rent mästerverk (betyg 10 av 10) där Scott Cooper målar med både mörka och ljusa färger. I filmen får vi följa med på resan där Joseph Blocker (fantastiskt gestaltad av Christian Bale) mot sin vilja får uppdraget att eskortera sin svurna fiende Yellow Hawk tillbaka till sitt reservat, då han är döende. Den mest intressanta resan är dock den inre resan som Joseph Blocker gör där han kämpar med sitt hat som håller på att förgöra honom inifrån, där botemedlet som alltid är kunskap. Här finns tydliga liknelser med filmen ”American History X”.
Filmen innehåller så väldigt mycket känslor där mörker och hat blandas med värme och hopp. Historien är väldigt vackert filmad och agerandet av skådespelarna är av högsta klass, där Christian Bale återigen lyser starkast. Det här är en film jag kan se om och om igen och alltid blir minst lika berörd av. Det är faktiskt så att den växer för varje gång jag ser den.
Jag ska erkänna att jag är väldigt svag för Western-genren, men även den har sina lågvattenfilmer. Hostiles är verkligen inte en av dem. Jag rankar den bland topp 3 av mina Western-favoriter tillsammans med ”Dansar Med Vargar” och ”Unforgiven”.
Se den och njut!!!
Helt ok western, men något för seg och lång. Vackra landskap och grymma skådisar i Bale och Pike!
Filmen har ambitioner som den inte kan leva upp till. Jag fattar vad den vill säga men Bales förvandling från indianslaktare till försvarare kräver mer än ödesmättade ögonblick för att vara trovärdig. Förresten är det för många sådana ögonblick, där karaktärerna byter några ord, tittar ut över prärien och lär sig något om livet. Det känns påklistrat efter ett tag. Scenen vid sjukhusbädden blir fånig då relationen mellan Bales och hans svarta kapten(?) inte har någon plats sedan tidigare och enbart syftar till att visa att Bales nog inte har en genomrutten själ.
Filmen gapar efter för mycket och var aspekt blir för futtigt hanterat. Man betar av krigets påverkan på människan, rasism, det hårda livet i den tidens USA och x västernstereotyper och inget tema får tillräckligt med utrymme.
En besvikelse trots härligt mörk grundton, men innehållet motsvarar tyvärr inte svärtan på ytan.
Andra kritiker
Det finns inga andra kritiker ännu