I död och lust 2021
Synopsis
Lars och Lisas äktenskap har sett bättre dagar, men en helgtur till familjestugan mitt i skogen ger dem en möjlighet till en nystart - så fort den andra är död, vill säga.
Info
Originaltitel
I onde dager (The Trip)
Digitalpremiär
15 oktober 2021
Språk
Norska
Land
Norge
Distributör
Netflix
Längd
Ultravåld på ren norska
I norska ”I död och lust” är det våld och splatter på menyn – så det räcker och blir över. Utan blodigheter haltar historien, men när kaoset väl drar i gång kan det bli rätt roligt.
En hyttetur borde väl vara riktigt koselig – eller? Det äkta paret bestående norrmannen Lars (Aksel Hennie) och Lisa (Noomi Rapace) har inte mycket rätt för sig. Deras karriärer som regissör respektive skådespelerska går inget vidare, och inom paret spirar både otrohetsmisstankar och pengaproblem. Det går knappt ett andetag utan att tjafset drar i gång, men helgsemestern ut till landstället kanske kan få dem på fötter igen.
Paret har visserligen åkt hela vägen ut till skogen för att reda ut sina problem, men i sann ”Mr & Mrs Smith”-stil – är deras lösning att ta kål på varandra. När stugan får oväntat besök av ett gäng mordiska smågangstrar måste det arga paret däremot överkomma sitt interna krig och försöka samarbeta, så åtminstone en dem ska komma levande ur denna blodiga röra.
Tommy Wirkola, den norska masterminden bakom kultförklarade nazistzombiefilmen ”Död snö” och regissör till alla Noomi Rapace-kopiorna i ”What happened to Monday” har i ”I nöd och lust” vänt sig hemåt och tillbaka till gutter, guleböj och lusekoftor. Språket där alla låter glada och snälla - långt ifrån hemskheter och läskigheter. Det är givetvis där som ”I död och lust” tar vid, för varför inte vända på steken och leka fritt med de mest absurda kontraster.
Filmen har aningen anonymt översatts till ”The Trip”, medan det svenska ”I död och lust” eller norska ”I onde dagar” anspelar på just komplexiteten när ett kärleksförhållande hänger på en skör tråd. Ja, för bakom allt våld så finns det faktiskt en historia, även om den definitivt inte är den starkast lysande stjärnan i denna galna splatter-komedi-historia. Tempot är ojämnt, allra minst inledningsvis och vid de första mötena med våra märkliga karaktärer. Det är grabbigt, ruffigt, och det känns som att vi trippar som katt kring het gröt för att filmen egentligen ska ta fart.
Så när första skottet bränner av är det också som att någon har dragit ur proppen. Plötsligt är de stela dialogerna borta; yxor, pistoler, ja till och med gräsklippare är framme och fightas. Det helknäppa våldet har huvudrollen i filmen, så då får dialogen och detaljer stå till sidan för att vi ska underhållas av Norges egen version av Quentin Tarantino. Och det blir vi, här blir det åka av tills sista man eller kvinna kan stå upp.
Vad är nästa steg för en sådan oändlig galenpanna som Tommy Wirkola? Det blir animerat vampyräventyr i ”Undying love”, sagor om häxjägare i ”Hansel & Gretel: Witch Hunters 2” samt animerade vuxenmusikalen ”Spermageddon” (!). Den senare något han själv beskrivit som en Sagan om ringen-äventyr; ”fast istället för orcher och alver, måste våra hjältar slåss mot spermadödande krämer och e.coli-troll” Så ja ni hör ju, önskar ni ännu mer utflippat och explosivt såsom i ”I död och lust” finns det mycket att se fram emot.
Paret har visserligen åkt hela vägen ut till skogen för att reda ut sina problem, men i sann ”Mr & Mrs Smith”-stil – är deras lösning att ta kål på varandra. När stugan får oväntat besök av ett gäng mordiska smågangstrar måste det arga paret däremot överkomma sitt interna krig och försöka samarbeta, så åtminstone en dem ska komma levande ur denna blodiga röra.
Tommy Wirkola, den norska masterminden bakom kultförklarade nazistzombiefilmen ”Död snö” och regissör till alla Noomi Rapace-kopiorna i ”What happened to Monday” har i ”I nöd och lust” vänt sig hemåt och tillbaka till gutter, guleböj och lusekoftor. Språket där alla låter glada och snälla - långt ifrån hemskheter och läskigheter. Det är givetvis där som ”I död och lust” tar vid, för varför inte vända på steken och leka fritt med de mest absurda kontraster.
Filmen har aningen anonymt översatts till ”The Trip”, medan det svenska ”I död och lust” eller norska ”I onde dagar” anspelar på just komplexiteten när ett kärleksförhållande hänger på en skör tråd. Ja, för bakom allt våld så finns det faktiskt en historia, även om den definitivt inte är den starkast lysande stjärnan i denna galna splatter-komedi-historia. Tempot är ojämnt, allra minst inledningsvis och vid de första mötena med våra märkliga karaktärer. Det är grabbigt, ruffigt, och det känns som att vi trippar som katt kring het gröt för att filmen egentligen ska ta fart.
Så när första skottet bränner av är det också som att någon har dragit ur proppen. Plötsligt är de stela dialogerna borta; yxor, pistoler, ja till och med gräsklippare är framme och fightas. Det helknäppa våldet har huvudrollen i filmen, så då får dialogen och detaljer stå till sidan för att vi ska underhållas av Norges egen version av Quentin Tarantino. Och det blir vi, här blir det åka av tills sista man eller kvinna kan stå upp.
Vad är nästa steg för en sådan oändlig galenpanna som Tommy Wirkola? Det blir animerat vampyräventyr i ”Undying love”, sagor om häxjägare i ”Hansel & Gretel: Witch Hunters 2” samt animerade vuxenmusikalen ”Spermageddon” (!). Den senare något han själv beskrivit som en Sagan om ringen-äventyr; ”fast istället för orcher och alver, måste våra hjältar slåss mot spermadödande krämer och e.coli-troll” Så ja ni hör ju, önskar ni ännu mer utflippat och explosivt såsom i ”I död och lust” finns det mycket att se fram emot.
Läs mer om
Charlotte Brange
Skriv din recension
Andra kritiker
Det finns inga andra kritiker ännu