Kairo 678 2010

Drama
Egypten
100 MIN
Arabiska
Kairo 678 poster

Synopsis

Genom att skickligt väva samman tre kvinnoöden berättar regissören Mohamed Diab om ett samhälle som präglas av sexuella trakasserier och ett haltande rättssystem. De tre huvudkaraktärerna har alla blivit utsatta för sexuellt ofredande, på väg till arbetsplatsen, i publiken på fotbollsmatchen och på öppen gata utanför sina hem. De bestämmer sig för att hämnas sina förövare - var och en på sitt eget sätt.
Ditt betyg
3.6 av 12 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Info

Originaltitel
Cairo 678
Biopremiär
9 mars 2012
DVD-premiär
22 augusti 2012
Språk
Arabiska
Land
Egypten
Distributör
TriArt Film
Åldersgräns
15 år
Längd

Recensent

Andreas Samuelson

5 mars 2012 | 03:40

Relevant film som alla bör se

Det är lätt att avfärda "Kairo 678" som en egyptisk feministfilm men faktum är att Mohamed Diabs regidebut är en av de viktigaste, smartaste – och mest gripande – internationella filmer på länge.

Filmen följer tre kvinnor vars vägar korsas i och med att de utsätts för sexuella trakasserier. Fayza (Boshra) är en olycklig arbetsklasshustru som kämpar med att både betala sina barns skolavgifter, avfärda makens hetsiga sexinviter och försöka undkomma de ständiga närmanden manliga passagerare gör på de överfulla bussarna.

Hon får så småningom kontakt med Seba (Nelly Karim), en kvinna som efter en våldtäkt och missfall övergett sin make och startat en självförsvarsgrupp för kvinnor. När unga Nelly (Nahed El Sabeï) antastas på öppen gata och blir den första i egyptiska historien att anklaga någon för sexuella trakasserier så får det via Fayza och Seba förödande konsekvenser.

Filmen bygger på den riktiga händelse som ledde till det kända, historiska åtal och så småningom nya lag om sexuella trakasserier mot kvinnor. Det är bisarrt och främmande men desto mer intressant och relevant att som svensk se en verklighetsförankrad film om hur kvinnor i ett land saknar rättigheter så pass att det blir deras skam när män tar sig friheten att nästan helt öppet antastar dem.

Men det är samtidigt en genomtänkt och väl uppbyggd film som snyggt undviker fällan att bli en moraliserande skolfilm av pekpinnetyp. Karaktärerna är djupodlade och trovärdiga, mycket tack vare ett intelligent manus och starka skådespelarinsatser. Trots att både publiken och kvinnorna själva känner att deras självförsvar är rättfärdigat så spårar saker och ting ur, och det blir en fråga om rätt och fel. Inget är svart eller vitt, det blir allt svårare att ta ställning.

Det finns en vass dos av ironi som svider lika hårt som de hårnålar kvinnorna använder sig av för att straffa våldsmännen. Rollfigurernas samveten krockar med deras hämndlust och vrede och kvinnorna drivs både ifrån varandra och sina egna principer. Det finns även en sidohistoria med en utredande polis som tvingas ifrågasätta sin egen kvinnosyn.

Det finns så många perspektiv och frågor som uppkommer efter en sådan här film. Att man anser sig vara ointresserad eller icke insatt i temat är snarare ännu en större anledning till att se detta starka drama som på ett smart, nyanserat sätt målar upp vad som känns som en exakt skildring av kvinnors utsatta situation i en annan, inte alltför avlägsen del i världen. Gör dig själv en tjänst och se den.

| 5 mars 2012 03:40 |