Kärleksbevis 2022
Synopsis
Thomas och Marie ska skiljas och möts en sista dag för att tömma och sälja sommarhuset. Ingen av dem anar den andres egentliga avsikter. En ung kvinna dyker plötsligt upp, driven av svartsjuka och med en helt egen agenda. Det som skulle bli ett civiliserat avslut på ett långt äktenskap blir minut för minut till en omskakande helg som ställer allt i deras liv på ända.
Medverkande
Info
Originaltitel
Kärleksbevis
Biopremiär
14 oktober 2022
DVD-premiär
30 januari 2023
Digitalpremiär
16 januari 2023
Språk
Svenska
Land
Sverige
Distributör
Scanbox Entertainment
Åldersgräns
11 år
Längd
Fänglande psykologisk thriller med Rolf Lassgård
RECENSION. Ett par i skilsmässa möts igen för att sälja sitt hus på Österlen. De har båda sina egna hemligheter och agendor, vilket gör att det vackra boendet blir allt mer klaustrofobiskt.
Thomas (Rolf Lassgård) och Marie (Livia Millhagen) är mitt uppe i sin skilsmässa, och på agendan står nu att tömma och sälja huset på Österlen. Marie vill bara dra av plåstret och få det överstökat snabbt, men Thomas har sina egna planer. Vad Marie inte säger är att hennes hemliga nya partner, den yngre Liz (Hedda Rehnberg), otåligt väntar på henne en bit bort.
Till råga på allt pågår en vildsvinsinvasion, där de stora djuren smyger runt i buskarna och hotar att förstöra trädgården för de nya husägarna.
Skådespelarna spelar fint med varandra, de tre huvudkaraktärerna och deras väldigt olika personligheter, spänningen i deras skiftande interaktioner. Lassgård visar sig vara utmärkt på att agera en sorts överdriven vänlighet med något vassare därunder.
För regi och manus står Richard Hobert, som haft en ojämn karriär då han både vunnit Ingmar Bergman-priset och gjort totalsågade medeltidsfilmen ”Tre solar” (Mikael Persbrandts ”medelålders man som gillar heavy metal och tror att balsam är ett marknadsföringspåhitt”-peruk är evigt fastbränd i min hjärna.)
”Kärleksbevis” faller tack och lov på bättre sidan, och levererar en effektiv psykologisk thriller. Mer specifikt det som på engelska kallas en "domestic thriller," där en relation står i centrum, snarare än säg en jagad hemlig agent. Genren som populariserades för 2000-talet av "Gone Girl" (2014) men fortsätter att vara relevant (särskilt med gruppen kvinnor som gillar true crime verkar det som). Hobert känns mycket hemma i genren.
Det vackra huset med dess höga tak, inrett modernt men smakfullt bohemiskt i vitt och beige är som hämtat ur ett inredningsreportage. Men det är som att väggarna kryper närmare ju längre de före detta makarna med sina egna hemligheter är på samma plats. Filmen fångar utmärkt en klaustrofobi som är både fysisk och mental, enkla ljud som att ställa ner ett föremål låter som ett skott i tystnaden. Utomhusbilderna är vackra i sin höstiga kalhet, men vildsvinen känns hotfulla som en hord orcher i mörkret.
Det är olyckligt att en av filmens vändningar gör det väldigt tydligt att det är en man som skrivit och regisserat, på sättet att en vanlig manligt fantasi rätt omotiverat får ta plats. Det finns även en ganska stor, oklar aspekt av Thomas och Maries relation som filmen tjänat på att utforska lite mer.
Men lyckligtvis är det inte representativt för ”Kärleksbevis” i övrigt. Det finns vändningar du absolut inte kommer kunna förutse, en tillfredsställande uppbyggnad (kanske det viktigaste i en thriller), och den klaustrofobiska atmosfären är som sagt utmärkt.
Läs mer om
Svensk film
Skriv din recension
Användarrecensioner (3)
Jag tycker att den är suveränt bra
För jag älskar Rolf Lassgårds filmer och sen är han faktiskt en
Underbar person som jag har fått träffa i verkligheten
Richard Hobert blev en gång känd för sin fina filmsvit under temat “De Sju Dödssynderna”. Därefter har kritiken emot hans filmer varit varierad genom åren. Nu har en thriller om otrohet och svek kommit ut. Den filmen heter “Kärleksbevis” och utspelar sig även den på Österlen. Jag har varit och sett filmen och ska nu med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.
Thomas (Rolf Lassgård) och Marie (Livia Millhagen) ska skiljas och möts en sista dag för att tömma och sälja sommarhuset på Österlen. Ingen av dem anar den andres egentliga avsikter. En ung kvinna (Hedda Rehnberg) dyker plötsligt upp, driven av svartsjuka och med en helt egen agenda. Det som skulle bli ett civiliserat avslut på ett långt äktenskap blir minut för minut till en omskakande helg som ställer allt i deras liv på ända.
Österlens skönhet är verkligen en vacker skådeplats för en film. Det har filmregissören Richard Hobert tagit vara på i sina filmer genom åren. Så är även fallet denna gång då ett triangeldrama utspelar sig i ett avskilt hus på Österlen. Rolf Lassgård spelar den svikne mannen Thomas som vill lappa ihop äktenskapet. Livia Millhagen spelar hans fru Marie som vill börja ett nytt liv med en kvinna. Hon gör bara ett sista besök hos sin make för att ordna med försäljningen av huset. Detta medan hennes svartsjuka flickvän Liz spelad av Hedda Rehnberg svartsjukt och otåligt väntar på de avslutande processerna inför ett kärleksfullt och nytt liv med Marie. Med detta som utgångspunkt så tar historien sin vändpunkt. I bakgrunden finns ett hot ifrån vildsvin som skräms med sin närvaro och dessutom sprider förödelse genom att böka sönder i den fina trädgården utanför huset. En jägare dyker upp för att ta hand om det problemet.
Det här ihopkoket kan låta som en spännande intrig. Ett triangeldrama där man inte vet vem man riktigt ska sympatisera med. Alla filmens karaktärer är skyldiga till någon form av svek. Sitter man som en kritiker borta i vår huvudstad Stockholm så köper man kanske historien med vildsvinen rakt av. Själv råkar jag komma ifrån Blekinge och tycker att den delen av intrigen är ganska skrattretande. Allra helst med tanke på att jag hade en morfar som jagade vildsvin. Därav såg jag filmen med de förkunskaperna. Det kändes urlöjligt att vildsvinen beskrevs som sagofigurer som behärskar tankar kring krigsföring och hämndstrategier. Men ser man till skådespelarprestationerna så gör Rolf Lassgård, Livia Millhagen och Hedda Rehnberg bra ifrån sig i de roller som omfattar filmens triangeldrama. Fredrik Gunnarsson som spelar vildsvinsjägaren däremot har så töntiga repliker som gör att man sitter och på gränsen till skrattar när han uttalar ord som “Flocken planerar sin hämnd” och “De omringar oss nu så gå in och så stannar ni därinne tills jag säger till”. För oss som är uppvuxna i glesbygden så framgår det tydligt att bilden man får av vildsvinens natur är mer fiktion och skrönor än verklig fakta. Men har man inte varit utanför tätortens gränser så låter kanske hyperintelligenta vildsvin med strategiskt tänkande som något logiskt.
Sammanfattningsvis så ska vildsvinsdelen av historien bara fungera som ett extra spänningsmoment i bakgrunden. Det här är en karaktärsdriven film med i huvudsak tre karaktärer som tar historien framåt. Gillar man vackra Österlenmiljöer och svartsjukadraman i en traditionell kombination så är filmen helt okej. Det är inte direkt det bästa man har sett ifrån regissören Richard Hobert. Men godkänt ger jag ändå filmen "Kärleksbevis". Mitt betyg är en svag trea av fem möjliga i betyg.
Instämmer i recensionen och betyget. En ovanligt spännande och välgjord svensk film som spårar ut något på slutet men över lag bra insatser av skådespelarna.
Andra kritiker
Det finns inga andra kritiker ännu