Midway 2019
Synopsis
Den sanna berättelsen om en underbemannad amerikansk flotta och de modiga marinsoldater och piloter som segrade över den japanska flottan vid slaget om Midway, en av de mest anmärkningsvärda striderna som svängde de allierade mot seger i Stilla havet under andra världskriget.
Info
Originaltitel
Midway
Biopremiär
8 november 2019
DVD-premiär
23 mars 2020
Språk
Engelska
Land
USA
Distributör
Noble Entertainment
Åldersgräns
15 år
Längd
En bombastisk hjältesaga från katastroffilmernas konung
Roland Emmerich har goda avsikter när han vll hedra andra världskrigets hjältar, men han älskar också att vräka på med specialeffekter och högljudd action. Tänk ”Independence Day” fast från verkligheten.
”Midway” är en bombastisk berättelse om mod, uppoffring och kamratanda. Hårda män ställs inför omöjliga odds och saker exploderar. Allt är med andra ord som vanligt när Roland Emmerich är i farten, med skillnaden att detta bygger på verkliga händelser.
Filmen handlar alltså om slaget om Midway, och här har ni en som sov på historielektionerna så nu tar jag Wikipedia till min hjälp: Japan attackerade USA:s militärbas på Midway-atollen, för att få herravälde över Stilla havet. Amerikanska flottan slog tillbaka med full styrka, trots att fienden var betydligt starkare. Slaget pågick i fyra dagar i juni 1942. Detta kom att ses som vändpunkten för andra världskriget i Stilla havet. En historisk seger som amerikaner har all rätt att vara stolta över, och händelserna har skildrats i några tidigare filmer.
Handlingen berättas ur flera inblandades perspektiv, och Emmerich ger oss en ganska heltäckande överblick över läget. En historielektion med emotionella insatser är tanken.
Här finns generaler och amiraler med dystra miner. En pressad kodknäckare som ansvarar för tusentals liv om han skulle feltolka japanska meddelanden. En drös av kaxiga marinsoldater och piloter, vissa bara unga pojkar, som skickas mot en säker död. För balansens skull slänger regissören in lite japanskt perspektiv, kanske för att ingen ska anklaga honom för att göra ännu en überpatriotisk film. Men likt förbannat är någon där och reser den amerikanska flaggan inom kort.
Många kända ansikten dyker upp på vägen. Mest minnesvärd är (förvånande nog) Ed Skrein som en dödsföraktande Han Solo-typ. Dennis Quaids karaktär har en klåda som tar upp lite för mycket fokus.
Jag uppskattar att vi får lära känna många av männen som säkrade USA:s seger. Emmerich spenderar mycket tid med sina karaktärer, innan han kastar ut dem i livsfarliga prövningar. Mellan alla stora strider glömmer grabbarna inte att skåla för en stupad kamrat, och jag tror på att Emmerich är genuint intresserad av de verkliga personerna. Han vill göra dem rättvisa.
Sen är det lite så med krigsfilmer, att har man sett en så har man sett dem alla. De kan handla om ett nytt avgörande slag, på en ny geografisk punkt med andra namn på uniformerna, men i grund och botten finns det rätt lite man kan göra i fråga om variation. ”Midway” påminner mig inte minst om ”Pearl Harbor” (några viktiga händelser överlappar) och på senare år ”Dunkirk”. Men Michael Bay hade iallafall vett att addera ett triangeldrama, och Christopher Nolan är ju en mästare på att bygga spänning. Roland Emmerich har ädla avsikter men han gillar också att vräka på med specialeffekter och högljudd action, och lever efter mottot ”more is more”.
Utdragna actionscener sätter oss i cockpiten mitt bland kulspruteeld, medan piloterna släpper en femtielfte bomb över fiendens fartyg. En skaplig budget på 70 miljoner dollar verkar inte heller ha räckt till för att täcka regissörens stora ambitioner. En del utomhusscener är tydligt inspelade i studio, och specialeffekterna håller inte alltid måttet.
”Midway” är en svulstig krigsfilm - och det är en genre vi inte är överdrivet bortskämda med. Den som gillar påkostad krigsaction får valuta för pengarna. Men när klyschorna duggar tätt, och många scener känns upprepande, blir detta ganska tråkigt att titta på.
Filmen handlar alltså om slaget om Midway, och här har ni en som sov på historielektionerna så nu tar jag Wikipedia till min hjälp: Japan attackerade USA:s militärbas på Midway-atollen, för att få herravälde över Stilla havet. Amerikanska flottan slog tillbaka med full styrka, trots att fienden var betydligt starkare. Slaget pågick i fyra dagar i juni 1942. Detta kom att ses som vändpunkten för andra världskriget i Stilla havet. En historisk seger som amerikaner har all rätt att vara stolta över, och händelserna har skildrats i några tidigare filmer.
Handlingen berättas ur flera inblandades perspektiv, och Emmerich ger oss en ganska heltäckande överblick över läget. En historielektion med emotionella insatser är tanken.
Här finns generaler och amiraler med dystra miner. En pressad kodknäckare som ansvarar för tusentals liv om han skulle feltolka japanska meddelanden. En drös av kaxiga marinsoldater och piloter, vissa bara unga pojkar, som skickas mot en säker död. För balansens skull slänger regissören in lite japanskt perspektiv, kanske för att ingen ska anklaga honom för att göra ännu en überpatriotisk film. Men likt förbannat är någon där och reser den amerikanska flaggan inom kort.
Många kända ansikten dyker upp på vägen. Mest minnesvärd är (förvånande nog) Ed Skrein som en dödsföraktande Han Solo-typ. Dennis Quaids karaktär har en klåda som tar upp lite för mycket fokus.
Jag uppskattar att vi får lära känna många av männen som säkrade USA:s seger. Emmerich spenderar mycket tid med sina karaktärer, innan han kastar ut dem i livsfarliga prövningar. Mellan alla stora strider glömmer grabbarna inte att skåla för en stupad kamrat, och jag tror på att Emmerich är genuint intresserad av de verkliga personerna. Han vill göra dem rättvisa.
Sen är det lite så med krigsfilmer, att har man sett en så har man sett dem alla. De kan handla om ett nytt avgörande slag, på en ny geografisk punkt med andra namn på uniformerna, men i grund och botten finns det rätt lite man kan göra i fråga om variation. ”Midway” påminner mig inte minst om ”Pearl Harbor” (några viktiga händelser överlappar) och på senare år ”Dunkirk”. Men Michael Bay hade iallafall vett att addera ett triangeldrama, och Christopher Nolan är ju en mästare på att bygga spänning. Roland Emmerich har ädla avsikter men han gillar också att vräka på med specialeffekter och högljudd action, och lever efter mottot ”more is more”.
Utdragna actionscener sätter oss i cockpiten mitt bland kulspruteeld, medan piloterna släpper en femtielfte bomb över fiendens fartyg. En skaplig budget på 70 miljoner dollar verkar inte heller ha räckt till för att täcka regissörens stora ambitioner. En del utomhusscener är tydligt inspelade i studio, och specialeffekterna håller inte alltid måttet.
”Midway” är en svulstig krigsfilm - och det är en genre vi inte är överdrivet bortskämda med. Den som gillar påkostad krigsaction får valuta för pengarna. Men när klyschorna duggar tätt, och många scener känns upprepande, blir detta ganska tråkigt att titta på.
Skriv din recension
Användarrecensioner (5)
Sista timmen räddar denna lite röriga och något långa krigsfilm. Men temat är intressant och hade bara Emmerich fokuserat mer på enbart Midway hade det kunnat bli riktigt bra. Eller, nej, för CGI-effekterna under det inledande Pearl Harbour-slaget är något av de sämsta jag sett. Så dåliga att man stör sig. Men Best är en tillräckligt intressant karaktär och det är gott om birollsinnehavare som förgyller. Dramaturgin är även på topp mot slutet så när eftertexterna rullar är jag mer än nöjd. 3/5
Borde inte denna film bli animerad istället med tanke på att alla händelser mer eller mindre i filmen är datoriserade för att spara pengar inte ens ljudet är realistiskt på kulsprutorna då förstås, explosionerna låter dock som de ska ibland men scenerna är för orealistiska för att man ska ta dem på allvar samt att Emmerich försöker få med alla händelser på en gång vilket blir en härsken pannkakssmet som gör att de piloter och sjömän som stred under dessa slag vänder sig i graven.
Om man jämför med t.ex. Rädda Menige Ryan (1998) så var scenerna för det mesta INTE datoriserade och på så vis ingöt mer trovärdighet på ett realistiskt sätt samt att ljudet var fenomenalt när det gäller realism särskilt på slutet.
Midway 2019 då, visst här finns ett persongalleri för amerikansk propaganda och som knappast tillför nån spänning i actionscenerna. Men mest är detta en actionfilm med effekter för den amerikanska fjortispubliken såväl kanske den svenska.
Ska ni se bra och realistiska krigsfilmer så är det inte denna ni ska se, streama/hyr hellre hem t.ex. Pearl Harbor (2001) Tora Tora Tora (1970) eller Midway - orginalet 1976 samt naturligtvis Stalingrad (1993) samt Järnkorset och som grädde på moset En bro för mycket (1977) om ni vill ha kvalitet när det gäller krigsfilm för då hade de råd med riktig rekvisita som ingöt realism och känsla.
Som sagt Emmerich sluta göra krigsfilm för tusan du mäktar inte med det håll dig till det du gör bäst nämligen svulstiga action filmer (vilka blev fantastiska) med modern tappning inte krigsfilm lämna det åt proffsen.
Inget vidare tyckte jag. Dåliga actionscener och karaktärerna är tunna. Inte en enda händelse i filmen var intressant. Jag blev bara mer och mer uttråkad ju mer jag tittade på filmen.
Sen är det också att jag är lite väl påläst i historia och kunde förutse filmen.
Andra kritiker (3)
"Maffiga actionscener och hisnande snygga berg och dal-bane-upplevelser tyngs av ett fragmentariskt manus."