Miséria 2024
Synopsis
Förortsbrottslingen Adam hamnar på en säkerhetsanstalt. Där träffar han den grovt kriminella Franky som introducerar honom för nätverksledaren Chicago. Väl i Chicagos klor börjar Adams gettodröm förvandlas till en mardröm. Samtidigt som hans flickvän Alicia blir gravid hamnar Adam i ett inferno av kokain, gangstermord, ett värdetransportrån och sjusiffriga skulder som måste betalas. Kommer Adam klara av att lämna gänget levande?
Medverkande
Info
Originaltitel
Miséria
Biopremiär
13 september 2024
Språk
Svenska
Land
Sverige
Åldersgräns
15 år
Längd
Förutsägbart om gängkriminalitet i förorten
RECENSION. Hyfsad regi och en underhållande insats från Ola Rapace räddar "Miséria" från ett platt fall. Men filmen, som är baserad på hiphoparen Sebbe Staxx verkliga liv och leverne, blir aldrig mer än medelmåttig. Vi har sett det förut, och vi har sett det göras mycket bättre.
Sebastian “Sebbe Staxx” Stakset, tidigare kontroversiell medlem i hiphopgruppen Kartellen, numera omvänd med stark gudstro. Det är också hans liv som löst ligger till grund för gängdramat “Miséria”.
Stakset spelar Adam, en småkriminell kille från förorten i Stockholm. Under en volta på kåken kommer han i kontakt med gängledaren Chicago (den något mer etablerade skådespelaren Ola Rapace). I och med det dras han djupare in i den kriminella världen, med droger, mord och rån, samtidigt som han måste kämpa med problem i privatlivet. Drömmen om ett bättre liv har blivit en mardröm.
Liam Norberg (mest känd från “Sökarna” och sin egen kriminella bakgrund) har regisserat gör ett bra jobb (även om han hade kunnat chilla med slow motion-scenerna). “Miséria” är hans första långfilm som regissör på nästan 20 år, sedan den jäms med fotknölarna sågade “Sökarna - Återkomsten”, och de där tre kortfilmerna han släppt under tiden har nog lärt honom en del.
Det är inte på något sätt en regi som helt räddar filmen men Norberg levererar en levande och lagom dokumentär bild av välbekanta Stockholmsmiljöer. Jag är svag för Stockholmsskildringar.
Men de styrkor Norberg visar som regissör saknas tyvärr i manuset.
Historien är ingenting vi inte har sett förut, och filmen radar pliktskyldigt upp ett antal händelser som man uppenbarligen anser måste vara med. Tyvärr allt för ofta utan att bygga upp ordentligt. Många scener kommer nästan som en överraskning, och inte på ett bra sätt. Det saknas ofta ordentlig uppbyggnad. Andra scener och menat starka stunder känns helt enkelt inte förtjänade.
När Adam blir välkomnad in i gänget ordentligt, i vad som verkar vara den inre cirkeln, är det i mina ögon oförtjänt. Arbetet han utför för bossen Chicago kan som bäst beskrivas som halvlyckat, och det görs en så stor grej av guldkedjan
Chicago säger att han ser något i Adam. Ett mörker. Sig själv. Kanske räcker det för att stiga snabbt i graderna? Men förutom att det känns orimligt, är Sebastian Stakset inte en tillräckligt stark skådespelare för att visa det.
Utan att avslöja alltför mycket om slutet, tror jag inte det kommer komma som en större överraskning för de som kan lite om Staksets liv. Det är trots allt baserat på hans historia. Men även om det ges antydningar under filmens gång, en knapp handfull scener som går att koppla till slutet, så finns det ingen ordentlig utveckling. När det som händer väl händer, är det som om det bara händer.
Jag tycker Sebastian Stakset fungerar hyfsat bra i huvudrollen, fast det är mindre för att han är en bra skådespelare och mer för att han spelar en version av sig själv. Det här är hans miljö och hans bakgrund.
Bäst är Ola Rapace. Gammal är äldst, trots allt, och han är verkligen en duktigt skådespelare. Han kan visserligen inte rädda replikerna men har åtminstone roligt när han tuggar scenerierna.
Distributören Heart Film beskriver “Miséria” som en ögonöppnare. Genom att visa upp dagens verklighet med gängkriminalitet och skottlossningar kan vi förstå situationen för de som fastnat i det livet, och genom att visa att det finns en väg ut ur mörkret kan vi också motverka gängkriminaliteten.
Jag tror absolut att det kan finnas en sanning i det. Kanske är det där filmen kan hitta sin publik, genom att visas i skolor eller genom att på andra sätt tilltala de som känner igen sig i Sebbe Staksets gamla eller nya liv.
Men tyvärr är det inte mycket mer än så som talar för att “Miséria” har en framtid.
Men tyvärr är det inte mycket mer än så som talar för att “Miséria” har en framtid.
Läs mer om
Svensk film
Skriv din recension
Användarrecensioner
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera Miséria
Andra kritiker
Det finns inga andra kritiker ännu