Monster 2018
Synopsis
En tonåring hamnar på ett ungdomsfängelse i New York anklagad för rån och mord.
Info
Originaltitel
Monster
Digitalpremiär
7 maj 2021
Språk
Engelska
Land
USA
Distributör
Netflix
Längd
Fin film på bara 20 dagar utan repetitioner och utan omtagningar
”Monster” måste ses som någon av en bragd, filmad på 20 dagar utan repetitioner och utan omtagningar. Stjärnskottet Kelvin Harrison Jr fängslar dock med sin fina rollprestation, och filmfotot är en njutning att se. Den kommer kanske inte bli årets toppfilm, men fortfarande väl värd att se!
17-åriga Steve Harman (spelad av stjärnskottet Kelvin Harrison Jr, även aktuell i Sundance-filmen ”Monsters and Men” och kommande storfilmen ”Luce”) pluggar film, och cyklar runt i kvarteren där han bor för att hitta intressant gatuscener till sina projekt. Han hittar ett villigt objekt i smågangstern James King (Rakim Mayers), som gärna poserar framför kameran, och lovar att ta med honom runt för att visa scener värda att filma.
Det är ett frestande erbjudande för Steve, eftersom hans filmlärare precis har förklarat vikten av att finna just din historia! För Steve lever i en medelklasstillvaro med sina kärleksfulla föräldrar (Jeffrey Wright och Jennifer Hudson) och yngre bror (Nyleek Moore). Gymnasiet han går i hör till ett av de mest prestigefyllda, och han är en toppstudent. Kanske känner han att sin historia inte är spännande nog, eller inte kan mäta sig med de filmskapares berättelser han inspireras av?
Valet blir ödesdigert och han befinner sig snart i häktet, anklagad för medhjälp till ett rånmord som begåtts i den lokala bodegan. Han har nämligen setts stå utanför ingången och göra tecken till James och dennes kusin "Bobo" Evans (John David Washington), som båda identifierats av säkerhetskameran och sitter anhållna. Eller varför stod han annars och gestikulerade där utanför bodegan egentligen?
Filmen manar till eftertanke om rättsystemet överlag, och hur vi reagerar inför svåra ”loose-loose” val vi ställs inför där inget av alternativen kan bli bra, särskilt inte om man råkar tillhöra en minoritet i ett område med hög kriminalitet. Filmen varvar återblickar med nutid, och övergångarna är snyggt gjorda som när ”mugshot”-bilden övergår till idyllisk scen där Steve filmar sin flickvän Renee Pickford (Lovie Simone) i skymningen på ett tak i Harlem, där hela stan med alla dess möjligheter breder ut sig under deras fötter.
”Monster” är snyggt filmad av förstagångsregissören Anthony Mandler, men så har han också en mångårig bakgrund inom reklamfilm. Jag skulle nog gärna vilja ha sett lite mer utforskande av vad som pyr under ytan i en sådan här situation. För vad betyder ”finna din historia” egentligen - objektiv sanning eller subjektiv berättelse? Filmen snuddar vid detta ett flertal gånger och jag tycker att en tråd som denna vore intressant att spinna vidare på. Det gör filmen svår att betygsätta, och för mig känns det lite som om filmen svajar lite mellan tre och fyra poäng. Men Harrison är gör ett så känsligt och fint porträtt av Steve att jag ändå måste ge filmen fyra fina stjärnor av fem.
Det är ett frestande erbjudande för Steve, eftersom hans filmlärare precis har förklarat vikten av att finna just din historia! För Steve lever i en medelklasstillvaro med sina kärleksfulla föräldrar (Jeffrey Wright och Jennifer Hudson) och yngre bror (Nyleek Moore). Gymnasiet han går i hör till ett av de mest prestigefyllda, och han är en toppstudent. Kanske känner han att sin historia inte är spännande nog, eller inte kan mäta sig med de filmskapares berättelser han inspireras av?
Valet blir ödesdigert och han befinner sig snart i häktet, anklagad för medhjälp till ett rånmord som begåtts i den lokala bodegan. Han har nämligen setts stå utanför ingången och göra tecken till James och dennes kusin "Bobo" Evans (John David Washington), som båda identifierats av säkerhetskameran och sitter anhållna. Eller varför stod han annars och gestikulerade där utanför bodegan egentligen?
Filmen manar till eftertanke om rättsystemet överlag, och hur vi reagerar inför svåra ”loose-loose” val vi ställs inför där inget av alternativen kan bli bra, särskilt inte om man råkar tillhöra en minoritet i ett område med hög kriminalitet. Filmen varvar återblickar med nutid, och övergångarna är snyggt gjorda som när ”mugshot”-bilden övergår till idyllisk scen där Steve filmar sin flickvän Renee Pickford (Lovie Simone) i skymningen på ett tak i Harlem, där hela stan med alla dess möjligheter breder ut sig under deras fötter.
”Monster” är snyggt filmad av förstagångsregissören Anthony Mandler, men så har han också en mångårig bakgrund inom reklamfilm. Jag skulle nog gärna vilja ha sett lite mer utforskande av vad som pyr under ytan i en sådan här situation. För vad betyder ”finna din historia” egentligen - objektiv sanning eller subjektiv berättelse? Filmen snuddar vid detta ett flertal gånger och jag tycker att en tråd som denna vore intressant att spinna vidare på. Det gör filmen svår att betygsätta, och för mig känns det lite som om filmen svajar lite mellan tre och fyra poäng. Men Harrison är gör ett så känsligt och fint porträtt av Steve att jag ändå måste ge filmen fyra fina stjärnor av fem.
Skriv din recension
Användarrecensioner
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera Monster
Andra kritiker
Det finns inga andra kritiker ännu