News of the World 2020
Synopsis
En veteran från inbördeskriget går med på att överlämna en flicka, som tagits av Kiowa-folket några år tidigare, till hennes moster och morbror - mot hennes vilja. De reser långt och möter på faror.
Info
Originaltitel
News of the World
Digitalpremiär
10 februari 2021
Språk
Engelska
Land
USA
Distributör
Universal Pictures
Längd
Värmande men förutsägbar western-roadtrip
När Paul Greengrass ger sig in i westerngenren med dramat “News of the World” växlar det mellan både allvar och charm. Det bjuds på en hyfsat trevlig stund, men däremot inte så många överraskningar.
Året är 1870. Tom Hanks spelar den tidigare soldaten Kapten Kidd, nu en ensam man som arbetar som nyhetsuppläsare. Hans liv går ut på att resa från stad till stad och läsa tidningen för invånarna, men snart ska han skickas ut på en resa med en helt annan typ av uppdrag.
På en av sina turer träffar han av en slump på Johanna, en ung flicka som precis har förlorat sin familj – för andra gången. Det visar sig att de enda som kan ta hand om henne är ett par släktingar som befinner sig långt bort, och Kidd landar med uppgiften att ta med henne dit. Med denna premiss är det inte jättesvårt att föreställa sig vad vi har framför oss. Två ensamma personer med olika bekymmer i bagaget, på en lång resa tillsammans, känns som det utmärkta underlaget för en mysig roadtrip-film – såklart med vissa hinder på vägen – med en charmig relation i centrum.
Och det är också vad vi får. Dynamiken mellan Kidd och Johanna byggs sakta upp under filmens gång, och är utan tvekan det som bär upp filmen. Den börjar på en mindre stabil grund, med en något motvillig Johanna samt en språkbarriär som försvårar kommunikationen. Men så småningom landar vi i en slags far- och dotterrelation, som är fin nog för att man ska hoppas att den får fortsätta även utanför deras planerade resa. På skådespelsfronten levererar Hanks vad vi kan förvänta oss, och den tyska, numera Golden Globe-nominerade tolvåringen Helena Zengel känns utmärkt i rollen som Johanna.
Dessvärre kan man även snabbt tänka sig att det hela kommer att gå rätt långsamt framåt. Dock är det fortfarande tillräckligt händelserikt och engagerande för att hålla kvar ens uppmärksamhet, när de olika stoppen på vägen kommer med olika hinder. Och ändå finns det en viss vilja att se hur allt ska sluta, trots det aldrig sker något som faktiskt överraskar.
Om vi ska tala om vilka stunder som lyfter filmen mer än andra, så kommer dessa inte i form av klassiska shoot-out-scener eller storslagna landskapsbilder (även om dessa också är närvarande), men snarare genom mer mänskliga stunder som känns värmande i sin egen enkelhet. Filmfotot supportar detta genom lägga sig på samma nivå, ofta med en handhållen kamera som får det att kännas mer närgånget och autentiskt. Det känns helt enkelt avskalat på ett passande sätt.
Det känns inte som en film som kommer med jättemycket nytt – handlingen påminner till viss del om exempelvis 2017 års “Hostiles”, och found family-tropen har setts i många former tidigare. Men om det är något som får “News of the World” att lyckas kännas speciell på sitt sätt, så är det troligtvis faktumet att man inte väljer att fokusera på mängder av action, eller att ha supertuff cowboykaraktär i centrum. Kidds yrke känns inte lika märkvärdigt eller förekommande i filmer om denna tid, men i detta fall utgör det ändå ett underhållande och intressant hörn i handlingen.
Regissören Paul Greengrass entré i westerngenren må innehålla många typiska element, och känns rakt igenom ganska förutsägbar, men utmärker sig främst tack vare dynamiken mellan de drivande karaktärerna. Historien stannar inte kvar med en på ett särskilt djupt plan efter eftertexterna, men det är en film som har nog med charm för att framkalla ett antal leenden under speltiden. “News of the World” är inte precis extraordinär, men har trots allt använt sina medel tillräckligt bra för att skapa en värmande stund.
På en av sina turer träffar han av en slump på Johanna, en ung flicka som precis har förlorat sin familj – för andra gången. Det visar sig att de enda som kan ta hand om henne är ett par släktingar som befinner sig långt bort, och Kidd landar med uppgiften att ta med henne dit. Med denna premiss är det inte jättesvårt att föreställa sig vad vi har framför oss. Två ensamma personer med olika bekymmer i bagaget, på en lång resa tillsammans, känns som det utmärkta underlaget för en mysig roadtrip-film – såklart med vissa hinder på vägen – med en charmig relation i centrum.
Och det är också vad vi får. Dynamiken mellan Kidd och Johanna byggs sakta upp under filmens gång, och är utan tvekan det som bär upp filmen. Den börjar på en mindre stabil grund, med en något motvillig Johanna samt en språkbarriär som försvårar kommunikationen. Men så småningom landar vi i en slags far- och dotterrelation, som är fin nog för att man ska hoppas att den får fortsätta även utanför deras planerade resa. På skådespelsfronten levererar Hanks vad vi kan förvänta oss, och den tyska, numera Golden Globe-nominerade tolvåringen Helena Zengel känns utmärkt i rollen som Johanna.
Dessvärre kan man även snabbt tänka sig att det hela kommer att gå rätt långsamt framåt. Dock är det fortfarande tillräckligt händelserikt och engagerande för att hålla kvar ens uppmärksamhet, när de olika stoppen på vägen kommer med olika hinder. Och ändå finns det en viss vilja att se hur allt ska sluta, trots det aldrig sker något som faktiskt överraskar.
Om vi ska tala om vilka stunder som lyfter filmen mer än andra, så kommer dessa inte i form av klassiska shoot-out-scener eller storslagna landskapsbilder (även om dessa också är närvarande), men snarare genom mer mänskliga stunder som känns värmande i sin egen enkelhet. Filmfotot supportar detta genom lägga sig på samma nivå, ofta med en handhållen kamera som får det att kännas mer närgånget och autentiskt. Det känns helt enkelt avskalat på ett passande sätt.
Det känns inte som en film som kommer med jättemycket nytt – handlingen påminner till viss del om exempelvis 2017 års “Hostiles”, och found family-tropen har setts i många former tidigare. Men om det är något som får “News of the World” att lyckas kännas speciell på sitt sätt, så är det troligtvis faktumet att man inte väljer att fokusera på mängder av action, eller att ha supertuff cowboykaraktär i centrum. Kidds yrke känns inte lika märkvärdigt eller förekommande i filmer om denna tid, men i detta fall utgör det ändå ett underhållande och intressant hörn i handlingen.
Regissören Paul Greengrass entré i westerngenren må innehålla många typiska element, och känns rakt igenom ganska förutsägbar, men utmärker sig främst tack vare dynamiken mellan de drivande karaktärerna. Historien stannar inte kvar med en på ett särskilt djupt plan efter eftertexterna, men det är en film som har nog med charm för att framkalla ett antal leenden under speltiden. “News of the World” är inte precis extraordinär, men har trots allt använt sina medel tillräckligt bra för att skapa en värmande stund.
Skriv din recension
Användarrecensioner (3)
Som nedan skribent skriver, Tom Hanks är till stor del varför filmen är så bra. Western är ju inte direkt det mest givna genren för Hanks, men tyckte han utmärkte sig i rollen. Fler Westerns överlag med Hanks hade vart najs.
Andra kritiker (3)
"En oerhört tråkig – ibland rent sövande – och förutsägbar färd manusförfattaren och regissören Paul Greengrass tar oss med på."