Notes on a Scandal 2007
Synopsis
Info
Senaste om filmen
En ljuvlig liten skandal
Ingen vet dock vad som döljer sig bakom den kalla, rynkiga ytan. Om kvällarna, när Barbaras cyniska observationer från dagen som gått hamnar i hennes dagbok, fylls den också på med sorgsna reflektioner kring hennes ensamma, händelselösa liv.
Det kommer att förändras när skolan får en ny bildlärare. Sheba Hart är ung och osäker, med naiviteten som alla nya lärare bär på, drömmen om att med sin undervisning åstadkomma en skillnad och förändra liv. Och Barbara har bestämt funnit sin nya vän, men frågan är om Sheba är redo för det ”Fatal Attraction”-förhållande som erbjuds?
Det är svårt att tala om “Notes on a Scandal” utan att nämna händelsen som sätter filmens intrig i rörelse, men jag ska försöka att inte avslöja överraskningen för den lyckligt ovetande. Att gå in i biografen med så lite förhandsinfo som möjligt är i just detta fall en välsignelse.
En kväll blir Sheba påkommen i en chockerande situation. Den yngre kvinnan är beredd på att hennes liv och karriär är över, men istället för att ange sin väninna går Barbara med på att låta snedsteget bli en hemlighet. Agerandet kommer inte av vänlighet - hon ser deras delade hemlighet som det ultimata beviset på, och garantin för, en evig vänskap.
Richard Eyre (”Iris”, ”Stage Beauty”) ger både stora och små kommentarer på allt ifrån skolsamhället, äldres ensamhet och mediernas respektlösa arbetssätt till relationer trots klass- och åldersskillnader. Ironi och viss mörk humor förgyller Patrick Marbers manus, lika njutningsfullt och välskrivet som hans ”Closer” från 2004. Dramat förhöjs ytterligare ett snäpp av Philip Glass musik, som liksom i ”Timmarna” vittnar om obehaget som lurar bara några scener längre fram.
Två ljuvliga skådespelerskor i lika fina prestationer gör filmen knappast mindre sevärd och Denchs kraftfulla, oglamorösa insats kan inte hyllas tillräckligt. Hon växlar mellan vrickad, djärv och patetisk i sina fantasier om en framtid med Sheba. Äldres liv i ensamhet har inte porträtterats såhär mänskligt eller skrämmande sen Moodyssons kortfilm ”Bara prata lite”.
Barbaras röstpålägg tystnar sällan, och antyder helt korrekt om att filmen är bokbaserad. Historien i sig borde fungera minst lika bra i pocketform på bussen, men det välgjorda filmarbetet ger adaptationen extra nyanser som är omöjliga på papper.
Oscarssäsongens bästa thriller har inga onda eller goda karaktärer, alla är som människor vanligtvis är med hemligheter, längtan, begär och misstag i bagaget. Den börjar som en stillsam vardagsthriller med något som inte är alltför vanligt i genren, oförutsägbarhet och realism. Och där många andra filmer leder fram till ett oundvikligt mord, är ”Notes” för smart att ge sig åt klyschor. Spänningen ligger i luften för det här kan sluta precis hur som helst.