Nothing Like a Dame 2018
Synopsis
Dokumentär om de brittiska skådespelerskorna Eileen Atkins, Judi Dench, Joan Plowright och Maggie Smith, som berättar om sin vänskap som sträcker sig mer än 50 år tillbaka.
Medverkande
Info
Originaltitel
Nothing Like a Dame
Biopremiär
28 september 2018
DVD-premiär
13 februari 2019
Digitalpremiär
28 januari 2019
Språk
Engelska
Land
Storbritannien
Distributör
NonStop Entertainment
Längd
Folkkära damer i charmig dokumentär
”Nothing Like a Dame” är småputtrig och charmig, men det tacksamma konceptet kunde ha bjudit på större djup om det hade förvaltats skickligare.
Fyra åldrade väninnor sitter runt ett bord och ser tillbaka på sina karriärer samt de livsomständigheter som har format dem. Maggie Smith, Judi Dench, Eileen Atkins och Joan Plowright är samtliga klassiskt skolade skådespelerskor i det absoluta toppskiktet, som alla har passerat åttioårsstrecket med god marginal. Och dessutom adlats av prins Charles.
Regissör Roger Michell - mest känd/ökänd för romcom-spektaklet ”Notting Hill” (1999) – har en filmidé som är självförsörjande såtillvida att damernas mångåriga vänskapsförhållanden och digra meritförteckningar gör att pratet flyter fritt och obehindrat. ”Berätta om hur det var att börja vid teatern”, instruerar Michell, eller ”Prata om hur det är att bli gammal”. Ibland får man känslan av att borde låta bli. Visst behövs samtalsrubriker och röda trådar för att dialogen ska hålla en riktning, men ett par gånger skönjer man en irritation hos deltagarna över att ämnena slås upp så brett.
Och vid ett tillfälle frågar Maggie Smith, retoriskt och med utsökt syrlighet, om Michell är införstådd med hur gamla hans intervjuobjekt faktiskt är. Kameran rullar ständigt och rummet är dessutom fullt med stillbildsfotografer och annat löst folk som inkräktar på intimiteten.
Slutspurten behöver motiveras med ett glas champagne åt var och en av de fyra distingerade damerna. Men överlag är det precis så trevligt som man kan föreställa sig med det här sällskapet. Humoristiska anekdoter varvas med kärleksfullt smågnabbande och insikter av det allvarligare slaget, om åldrande, döden och konstnärlig sårbarhet.
För mycket tid ägnas dock åt sir Laurence Olivier. Förvisso jobbade han med alla fyra Dames under sin karriär, och Joan Plowright var dessutom gift med den engelske teaterikonen. Men när Maggie Smith fastslår att de alla upplevde honom som milt uttryckt ”a bit tricky” kunde fokuset gärna ha fått återgå till kvinnornas egna karriärer.
Maggie Smith är filmens stora behållning, blixtsnabb i tanken, dräpande rolig och med klanderfritt avvägd sarkasm. När hon och nära vännen Judi Dench glömmer bort Michell och spinner loss i långa minneskavalkader är det fullkomligt omöjligt att inte dra på munnen. Det är lätt att förstå varför dessa legendariska Dames är så folkkära.
Regissör Roger Michell - mest känd/ökänd för romcom-spektaklet ”Notting Hill” (1999) – har en filmidé som är självförsörjande såtillvida att damernas mångåriga vänskapsförhållanden och digra meritförteckningar gör att pratet flyter fritt och obehindrat. ”Berätta om hur det var att börja vid teatern”, instruerar Michell, eller ”Prata om hur det är att bli gammal”. Ibland får man känslan av att borde låta bli. Visst behövs samtalsrubriker och röda trådar för att dialogen ska hålla en riktning, men ett par gånger skönjer man en irritation hos deltagarna över att ämnena slås upp så brett.
Och vid ett tillfälle frågar Maggie Smith, retoriskt och med utsökt syrlighet, om Michell är införstådd med hur gamla hans intervjuobjekt faktiskt är. Kameran rullar ständigt och rummet är dessutom fullt med stillbildsfotografer och annat löst folk som inkräktar på intimiteten.
Slutspurten behöver motiveras med ett glas champagne åt var och en av de fyra distingerade damerna. Men överlag är det precis så trevligt som man kan föreställa sig med det här sällskapet. Humoristiska anekdoter varvas med kärleksfullt smågnabbande och insikter av det allvarligare slaget, om åldrande, döden och konstnärlig sårbarhet.
För mycket tid ägnas dock åt sir Laurence Olivier. Förvisso jobbade han med alla fyra Dames under sin karriär, och Joan Plowright var dessutom gift med den engelske teaterikonen. Men när Maggie Smith fastslår att de alla upplevde honom som milt uttryckt ”a bit tricky” kunde fokuset gärna ha fått återgå till kvinnornas egna karriärer.
Maggie Smith är filmens stora behållning, blixtsnabb i tanken, dräpande rolig och med klanderfritt avvägd sarkasm. När hon och nära vännen Judi Dench glömmer bort Michell och spinner loss i långa minneskavalkader är det fullkomligt omöjligt att inte dra på munnen. Det är lätt att förstå varför dessa legendariska Dames är så folkkära.
Skriv din recension
Användarrecensioner (1)
Vi följer dem ärorika och adlade skådespelerskorna Eileen Atkins, Judi Dench, Joan Plowright och Maggie Smith, över en the intervju där dem diskuterar sina liv och skådespelartalanger genom åren från teater till den stora filmduken, lite kärlek och mycket skratt hinns med innan dokumentären är över...
Kul att få alla dessa power womans under samma tak, intressant att följa dem från barndom till nutid och se alla förändringar dem sett och vart del av....betyget blir en godkänd 3a...
AAA