She's Wild Again Tonight 2015
Synopsis
Shima Niavarani och Gustaf Norén träffas i New York för att spela in en radikal omtolkning av Fröken Julie, men deras möte förvandlas till ett hårt maktspel. She's Wild Again Tonight är en granskning av de moderna könsrollerna i den unga urbana medvetna sfären.
Info
Originaltitel
She's Wild Again Tonight
Biopremiär
13 november 2015
Land
Sverige
Distributör
NonStop Entertainment
Senaste om filmen
Mer konstprojekt än film
Shima Niavarani och Gustaf Norén i en ”Fröken Julie”-tappning blir aldrig bättre än vad det låter på pappret. Stora intentioner men alldeles för flummigt resultat.
Gustaf Norén gör skådespelardebut i rollen som… sig själv. Tillsammans med skådespelaren Shima Niavarani ska han göra en modern och feministisk tolkning av ”Fröken Julie” i en ateljé i Brooklyn. När regissören inte dyker upp utvecklar sig det som började som ett professionellt möte till ett maktspel där deras inre blottas.
”She’s Wild Again Tonight” är den tredje och sista filmen som görs med hjälp av Stockholms filmfestivals långfilmsstöd, som delats ut till lovande kvinnliga regissörer i syfte att lyfta fram fler kvinnor i film-Sverige. Denna gång ges stödet till Fia-Stina Sandlund som tidigare har uppmärksammats för sina politiska performance-kupper och sedan flera år tillbaka har gjort en slags konstnärlig analys av Strindbergs ”Fröken Julie”. Manuset har hon skrivit tillsammans med Josefine Adolfsson (”Apflickorna”) och de beskriver själva filmen som ”en operation i Fröken Julie”.
Filmen suddar ut gränserna mellan verklighet, skådespel och fiktion. Scenografin går helt i vitt och Shima och Gustaf bär bara vita kläder. Det känns redan från start att filmen drar mer mot konstnärsprojekt än faktisk film. Och det är det som gör att den varken blir tät eller underhållande att titta på utan på sin höjd lite fascinerande när Shima och Gustaf pratar om sig själva och mediebilden av dem.
Det är ett stort plus om man har ett intresse för personerna Gustaf och Shima (vilket jag har) och det finns ett par magiska scener, inte minst när Shima börjar sjunga på en av Mando Diaos allra första hits ”Mr Moon” och Gustaf drar fram skämskudden för att sedan börja sjunga med. Eller när Shima går loss om Oscarsgalan och beskriver priset som ”populistisk smörja”.
Shima, som enligt mig är en av Sveriges mest begåvade skådespelare efter makalösa prestationer på teaterscenen, syns nu i TV4-aktuella ”Boy Machine” och hon är verkligen rolig på riktigt. Hon och Gustaf har en fantastisk kemi men det spelar ingen roll för projektet blir aldrig så intressant och häftigt som det vill ge sken av att vara. De snuddar vid brännande ämnen som feminism och hur man trots goda intentioner lätt hamnar i gamla könsroller, men det blir aldrig särskilt djupt. Under större delen av speltiden består ensemblen bara av Shima och Gustaf, vilket ibland funkar och ibland blir det långtråkigt. Det är därför befriande när det kommer in folk utifrån som skakar om tillvaron.
”She’s Wild Again Tonight” hade varit perfekt på Dramatens stora scen men som film blir det aldrig mer än godkänt. Då rekommenderar jag hellre Andreas Öhmans ”Remake”, en annan svensk experimentell film med dokumentär känsla som både känns autentisk och lätt att relatera till.
Skriv din recension
Användarrecensioner (2)
Allt finns där. Shima Niavarani lyskraft, Gustaf Noréns energi. Ett långfilmsstipendium av Stockholms filmfestival och en regissör som i två tidigare filmer dissekerat Fröken Julie. Nu ska trilogin fullbordas och säcken knytas ihop. Innan jag går på föreställningen nås jag av informationen att filmes sågats på diverse kultursidor vilket gör peppen ännu större. Jag borde älska den här filmen!
Men tyvärr. Trots att jag sympatiserar enormt med filmskaparnas intention fångar den mig inte.
Strindbergs Fröken Julie har ett genialiskt, nästan pre-intersektionellt upplägg – överklasskvinnan Julie möter Jean, som är underklass och man. Fyra olika maktpositioner tillåts samverka med passion som bränsle. I Fia-Stina Sandlunds teoribygge är det precis det här som ska gestaltas och problematiseras med rasifieringsaspekten som grädden på moset. Mycket intressant. Men jag ser inga klasskamper, jag ser ingen passion, jag ser ingen rasisfierings-diskussion, jag ser inga skådespelare som pressas och bryter ihop i den vita boxen.
Jag ser en uttråkad Gustaf Norén, som passivt aggressivt har slutit sig i ett skal, obegripligt varför. Jag ser en lysande och magisk Shima Niavarani som fyller det vita rummet med sina klara kraft och improvisatoriska piruetter. Jag ser en regissör som lämnat manus och låter skådespelarna själva dra scenerna och filmen framåt.
Shima Niavarani och Gustaf Norén är två top dogs i verkligheten, de tillhör gräddan av den kreativa klassen. Så även deras karaktärer i filmen, kan inte se hur den ena skulle skulle ha en position över den andra. Det räcker inte med att berätta att Shima Niavaranis karaktär skulle ha nån sorts förfader i överklassen och att hon själv är rasifierad. Det räcker inte med att klä Gustaf Norén i kvinnokläder för att filmen ska problematisera kön eller könsmaktsordning. Tyvärr tycker jag det får en nästan kontraproduktiv verkan och nedvärderande effekt för de som faktiskt tycker att det är vackert att cis-män kläs i klänningar.
Det jag ser är hur den kreativa klassen stänger in sig i ett vitt teaterrum och med ambition att diskutera patriarkatet, rasism, intersektionalitet och klass men som kommer ut med en slags filmad improviserad kvasiteater.
Jag dyrkar filmer som tar sig förbi och bort, filmer som bryter ner dramaturgi och vågar experimentera. Sverige är svältfött med film med intellektuell intention. Filmskapande med konstnärligt uppsåt lyser helt med sin frånvaro. Fan. Jag ville verkligen tycka om det här filmen. Det känns inte bra att jag inte gjorde det. Bara uppsåtet, risken och ambitionen borde ge projektet en fyra. Men jag kan inte. Det får bli en trea. Sorry.
Väldigt speciell lite och överpretentiöst tolkning av könsroller, August Strindbergs Fröken Julie och artmovie. Men det är ändå något som etsar sig fast. Om det är Shima Niavaranis intensitet men absoluta briljanta konstnärskap eller Gustav Noréns rockstar arrogans eller blandningen, så tar sig filmen ändå in under skinnet. Oavsett om man älskar eller hatar den, så kommer man minnas den...
Kanske inte riktigt min smak, men applåd för kreativitet och att våga sticka ut, mitt betyg blir en svag 3a...
Cast: Jon Coombs, Manus: Fia-Stina Sandlund
aaa
Andra kritiker
Det finns inga andra kritiker ännu