Skuggan av ett tvivel 1943
Synopsis
Info
Senaste om filmen
Låt inte denna Hitchcock-film hamna i skuggan
"Skuggan av ett tvivel" är inte en typisk Hitchcockfilm. Filmen kretsar runt två karaktärer med samma namn, uncle Charlie och hans systerdotter Charlie. Flickan är förstås döpt efter sin morbror som hon beundrar gränslöst. Uncle Charlie i sin tur älskar sin systerdotter. Uncle Charlie lämnar hastigt New York för att komma undan ett par detektiver som förföljer honom. Han beger sig till sin syster och hennes familj, till allas stora glädje. Det är inte förrän flickan Charlie och en lokal detektiv börjar misstänka Uncle Charlie för att mörda änkor som saker och ting blir lite spända.
Filmen är skriven av stjärnskribenten Thornton Wilder. Wilder är mest känd för att ha skrivit pjäsen "Our Town", en amerikansk klassiker. Hitchcock fick inte arbeta med många stjärnskribenter i USA, hans filmer ansågs inte var finkultur. Wilder har skrivit ett otroligt manus där alla karaktärer är utformade i minsta detalj. För att få lite mer humor i filmen anlitades Sally Benson att skriva in lite skratt. Det blir inte bättre än när man med skräckblandad förtjusning fnittrar nervöst över om vad som ska hända härnäst.
Uncle Charlie spelas av Joseph Cotton. Likt den unga flickan Charlie förälskar vi oss i honom och vill inte tänka på honom som en mördare. Hela tiden leker Hitchcock med publikens förväntningar. Vi förväntar oss inte att Uncle Charlie ska försöka döda sin systerdotter, till och med när vi ser det framför våra ögon vågar vi knappt tro det.
Flickan Charlie spelas fantastiskt bra av Teresa Wright. Som i de flesta Hitchcock-filmer är varenda karaktär väl uttänkt och spelad, men i denna film kanske mer än andra. Det är ju trots allt en karaktärsdriven historia som för det mesta tar plats i ett gammalt hus som behöver målas om. Wilder och Hitchcock letade länge efter det perfekta huset och när de trodde att de hittat det var Wilder kritisk eftersom han tyckte det var för stort för en banktjänsteman. Han gav sig dock när det visade sig att den verkliga ägaren hade samma position som pappan i filmen. Ägaren av huset var så stolt och glad att hans hus skulle filmas att han målade om hela huset. Hitchcock ville förstås inte ha huset nymålat utan fick slita ned det igen innan inspelning.
"Skuggan av ett tvivel" är en av mina favoriter. Trots det kan jag inte ge filmen en femma. Det är inte en film som utger sig för att vara teknist utmanande eller en storfilm som ska få hela på publiken att gapa. Det är en liten, intim film som får oss att le åt det vackraste i mänskligheten och förfäras av det värsta. Och hur då och då det vackra och det värsta är precis bredvid varandra.