Space Jam: A New Legacy 2021
Synopsis
Välkomna till the Jam! NBA-mästaren LeBron James ger sig ut på ett episkt äventyr tillsammans med den tidlöse Snurre Sprätt. När LeBron och hans son Dom fångas i en digital värld av en A.I.-skurk, måste LeBron få hem dem i säkerhet genom att leda Snurre Sprätt, Lola Kanin och hela gänget av de notoriskt odisciplinerade Looney Tunes till seger över A.I.-datorns digitala mästare på planen.
Info
Originaltitel
Space Jam: A New Legacy
Biopremiär
16 juli 2021
DVD-premiär
25 oktober 2021
Digitalpremiär
27 augusti 2021
Språk
Engelska
Land
USA
Distributör
Warner Bros
Åldersgräns
7 år
Längd
Oväntat rolig basket-comeback för Looney Tunes
Michael Jordan har ersatts av LeBron James, men annars är mycket sig likt när Snurre Sprätt och hans vänner återigen spelar cartoontwistad basket med höga insatser. Förutom då att allt är större, snabbare, smartare och snyggare. Det må vara en av filmarkivets mest otippade uppföljare, men 2020-talsuppdateringen klär Space Jam förvånansvärt bra.
I en tid när prequels, sequels och remakes ibland känns mer som regel än undantag i filmutbudet är det sällan man förvånas över vilka gamla hits som dyker upp i ny tappning. Men nog kändes det ändå som att man hade letat sig långt in bland den gamla skåpmaten när det blev känt att 90-talsklassiken ”Space Jam” skulle dras fram och dammas av igen. Ett enkelt sätt att casha in på nostalgin hos den generation som nu är småbarnsföräldrar? Kanske det, men Warner Bros har åtminstone inte sparat på krutet i den färgsprakande Cartoon-kavalkad som ”Space Jam: A New Legacy” bjuder på, och resultatet är minst lika underhållande för en vuxen publik som för barn.
I ”Space Jam: A New Legacy” får vi träffa en LeBron James som har blivit tuff sportfarsa åt sina två tonårssöner. Som ung fick han själv lära sig att framgång på basketplanen når man bara genom att ta spelet på allvar, och att lattja runt med dataspel vid planen som yngste sonen Dom (Cedric Joe) är inget man blir proffs av. Men Dom har andra drömmar, och vill hellre hålla på och koda sitt egenbyggda basket-dataspel än att faktiskt spela sporten på riktigt.
Konflikten ligger fortfarande och pyr när far och son besöker Warner Bros Studios för att bli presenterade en idépitch - nya maskinen Warner 3000 kan scanna in en animerad version av LeBron och sedan sätta in honom i vilken filmfranchise som helst. LeBron är snabb med att döma ut det som en av de dummaste idéerna han har hört, och råkar ovetandes grovt förolämpa hjärnan bakom pitchen, algoritmen Al G. Rhythm (Don Cheadle). Det skulle han inte ha gjort, för Mr Rhythm är en hämndlysten typ, som svarar med att dra in LeBron och Dom i datavärlden Server-verse, där han utmanar LeBron på basketmatch för att de ska återfå sin frihet. Fast besluten att rädda sin son skickas LeBron iväg till Tune-världen för att sätta ihop ett lag - men hur kan man spela seriös basket med ett gäng Looney Tunes?
Ja, först och främst behöver man samla in dem, för Tunesen har spritt ut sig över hela Server-verse efter att Al G. Rhythm (med viss rätt) har övertygat dem att det finns coolare ställen att hänga på än Tune-världen. Detta är ett riktigt kul drag, som ger filmen tillfälle att visa upp det gigantiska imperium Warner Bros utgör. Nästan bokstavligt talat varenda WB-franchise som finns slängs in i mixen, och scener och karaktärer flimrar förbi från alltifrån Matrix till Casablanca (LeBron hinner även komma ut som Hufflepuff vid ett kort stopp i Harry Potter-världen). I vissa scener blir man nästan skelögd av att försöka hinna känna igen alla bekanta figurer, och det är inte helt lätt att koncentrera sig på den avgörande basketmatchen när clownen från ”Det” står och hejar i bakgrunden, men är man åtminstone genomsnittligt popkulturintresserad så är det ögongodis deluxe.
Originalfilmen ”Space Jam” är förvisso en modern klassiker och tekniken imponerande för sin tid, men den har inte åldrats så bra när det gäller tempo och humor. ”Space Jam: A New Legacy” har tonat ner de mer klassiskt Cartoon-aktiga sektionerna från föregångaren, vilka ibland kunde bli långrandiga, och bjuder istället på en mer varierad och mer mänsklig film. Exempelvis är det tacksamt att skurken spelas av en verklig skådespelare istället för en tecknad figur, och Don Cheadle verkar ha kul i rollen som megalomanisk algoritm. LeBron James är kanske inte någon blivande Oscarsvinnare, men sköter sig fint i huvudrollen och backas upp väl av både den mänskliga och den animerade ensemblen.
”Space Jam: A New Legacy” må vara lite tillrättalagd på det där typiskt amerikanska sportfilmssättet, men det är det lätt att ha överseende med när man bjuds på en hisnande berg-och dalabana genom Warner Bros universum. Animeringarna är supersnygga, och väver ihop både 2D, 3D och live action så sömlöst att man knappt tänker på det. Den moderna tekniken gör verkligen konceptet rättvisa, och skapar möjligheter som man antagligen knappt kunde drömma om på 80-talet. I kombination med ett rappare manus och en mer välbalanserad dos Looney Tunes uppfyller ”Space Jam: A New Legacy” mer än väl sitt existensberättigande.
I ”Space Jam: A New Legacy” får vi träffa en LeBron James som har blivit tuff sportfarsa åt sina två tonårssöner. Som ung fick han själv lära sig att framgång på basketplanen når man bara genom att ta spelet på allvar, och att lattja runt med dataspel vid planen som yngste sonen Dom (Cedric Joe) är inget man blir proffs av. Men Dom har andra drömmar, och vill hellre hålla på och koda sitt egenbyggda basket-dataspel än att faktiskt spela sporten på riktigt.
Konflikten ligger fortfarande och pyr när far och son besöker Warner Bros Studios för att bli presenterade en idépitch - nya maskinen Warner 3000 kan scanna in en animerad version av LeBron och sedan sätta in honom i vilken filmfranchise som helst. LeBron är snabb med att döma ut det som en av de dummaste idéerna han har hört, och råkar ovetandes grovt förolämpa hjärnan bakom pitchen, algoritmen Al G. Rhythm (Don Cheadle). Det skulle han inte ha gjort, för Mr Rhythm är en hämndlysten typ, som svarar med att dra in LeBron och Dom i datavärlden Server-verse, där han utmanar LeBron på basketmatch för att de ska återfå sin frihet. Fast besluten att rädda sin son skickas LeBron iväg till Tune-världen för att sätta ihop ett lag - men hur kan man spela seriös basket med ett gäng Looney Tunes?
Ja, först och främst behöver man samla in dem, för Tunesen har spritt ut sig över hela Server-verse efter att Al G. Rhythm (med viss rätt) har övertygat dem att det finns coolare ställen att hänga på än Tune-världen. Detta är ett riktigt kul drag, som ger filmen tillfälle att visa upp det gigantiska imperium Warner Bros utgör. Nästan bokstavligt talat varenda WB-franchise som finns slängs in i mixen, och scener och karaktärer flimrar förbi från alltifrån Matrix till Casablanca (LeBron hinner även komma ut som Hufflepuff vid ett kort stopp i Harry Potter-världen). I vissa scener blir man nästan skelögd av att försöka hinna känna igen alla bekanta figurer, och det är inte helt lätt att koncentrera sig på den avgörande basketmatchen när clownen från ”Det” står och hejar i bakgrunden, men är man åtminstone genomsnittligt popkulturintresserad så är det ögongodis deluxe.
Originalfilmen ”Space Jam” är förvisso en modern klassiker och tekniken imponerande för sin tid, men den har inte åldrats så bra när det gäller tempo och humor. ”Space Jam: A New Legacy” har tonat ner de mer klassiskt Cartoon-aktiga sektionerna från föregångaren, vilka ibland kunde bli långrandiga, och bjuder istället på en mer varierad och mer mänsklig film. Exempelvis är det tacksamt att skurken spelas av en verklig skådespelare istället för en tecknad figur, och Don Cheadle verkar ha kul i rollen som megalomanisk algoritm. LeBron James är kanske inte någon blivande Oscarsvinnare, men sköter sig fint i huvudrollen och backas upp väl av både den mänskliga och den animerade ensemblen.
”Space Jam: A New Legacy” må vara lite tillrättalagd på det där typiskt amerikanska sportfilmssättet, men det är det lätt att ha överseende med när man bjuds på en hisnande berg-och dalabana genom Warner Bros universum. Animeringarna är supersnygga, och väver ihop både 2D, 3D och live action så sömlöst att man knappt tänker på det. Den moderna tekniken gör verkligen konceptet rättvisa, och skapar möjligheter som man antagligen knappt kunde drömma om på 80-talet. I kombination med ett rappare manus och en mer välbalanserad dos Looney Tunes uppfyller ”Space Jam: A New Legacy” mer än väl sitt existensberättigande.
Skriv din recension
Användarrecensioner (1)
Årets sämsta film, en ren reklam film för LeBrons ego och HBOmax. Usla effekter och röster till Looney Tunes är helt värdelösa. Filmen spelades in 2018 och de släpper den nu? Japp med förlängd story för ungar som inte kan tänka själva och in hop från filmer som inte ett barn har sett eller har en susning om. Refrense humor är bra när det görs rätt. Men här är det gammalt och tråkigt, inte ens referenser från originalet är roliga. A New Legacy är en ren och skär ego-trip baserad på originalets idé. Men det lite finslipade kanter. Även om man måler en skithög i guld betyder det inte att lukten försvinner
-1 av 5