Still Life 2014

Drama Komedi
Storbritannien
87 MIN
Engelska
Still Life poster

Synopsis

John May (Eddie Marsan) är en kommunalarbetare vars uppgift är att hitta anhöriga till personer som dött ensamma. Han är noggrann och organiserad på gränsen till besatthet och tar sitt arbete på stort allvar. När hans avdelning ska bantas och John blir uppsagd, anstränger han sig till det yttersta med sitt allra sista fall. Det tar honom på en frigörande resa som tillåter honom att äntligen börja leva livet.
Ditt betyg
3.6 av 32 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Info

Originaltitel
Still Life
Biopremiär
25 juli 2014
DVD-premiär
26 november 2014
Språk
Engelska
Land
Storbritannien
Distributör
Folkets Bio
Åldersgräns
15 år
Längd

Recensent

Andreas Samuelson

23 juni 2014 | 13:00

Stämningsfullt om livet och döden

Eddie Marsan briljerar i en (för honom) ovanlig huvudroll i det här stämningsfulla dramat om livet, döden och vad ensamhet kan innebära. Sina brister till trots så är det en film som väcker stora existentiella frågor.

Vad innebär döden? Är ett liv i ensamhet ingenting värt? Det är intressanta om än föga upplyftande frågor som den här lilla pärlan ställer. Men trots ett tungt tema så är det en fin, varm film film som känns helt rätt i samhälle där äldre utan anhöriga hittas flera dagar efter att de avlidit.

John (Eddie Marsan) är en medelålders kommunalanställd som ordnar begravningar och letar närstående åt folk som dör ensamma. Han tar sitt arbete på en aning för stort allvar, till den grad att hans cyniska chef ger honom kicken då han är för långsam. När John sista fall - en tragisk alkoholist - visar sig vara en granne inser John att han ligger farligt nära samma öde.

Det här är främst Marsans film. En fantastisk, underskattad skådespelare som mellan biroller i Hollywood-film av varierande kvalité gör sevärda dramer, som "Tyrannosaur" och "Happy-Go-Lucky", på brittisk hemmaplan. Här gör han för omväxlings skull en huvudroll (som regissören/manusförfattaren Uberto Pasolini skrev direkt för honom) och han förmedlar med små, effektiva medel Johns varsamma personlighet. Det finns något respektingivande och samtidigt tragiskt med hans karaktäristiska utseende och uppsyn. Trots att John vid första anblick verkar vara en ganska torr snubbe så  engagerar man sig snart i hans tillvaro.

Filmen ställer stora frågor utan pampiga gester eller självklara svar. När Johns chef påstår att folk slipper lida ifall man undviker att kontakta anhöriga som tappat kontakten med den avlidne så lägger man inte bara fram ett känsligt dilemma i filmen utan utmanar även tittarens egen moral. Ensamhet blir en slags måttstock för en människas identitet och Johns envishet att förmänskliga varje mapp på kontorsbordet är inspirerande.

Producentveteranen Pasolini ("Allt eller inget") gör härmed sin andra film som regissör, efter prisbelönade "Machan", och bevisar en imponerande fingerfärdighet med kombinationen brittisk arbetarklass och existentiella frågor.

Det är dock ingen perfekt film. Den rör sig i långsamt tempo, Johns eventuella romans med ung ägare av ett hundhärbärge hotar trovärdigheten och upplösningen kan uppfattas som både uppenbar och svårsmält. Men det är ett stämningsfullt drama som rör sig försiktigt kring ämnet med såväl värme, en gnutta humor och drivet av en sympatisk karaktär.

Ens uppfattning av filmen beror nog mycket på hur mottaglig man är för filmens slutscen. Den kan uppfattas som pompös av vissa men med en tanke som sträcker sig längre än vad ögat ser så finns här ett poetiskt och väldigt ädelt budskap som många andra filmer om döden bara kan drömma om.

| 23 juni 2014 13:00 |
Skriv din recension
Vad tyckte du?
Användarrecensioner
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera Still Life