Syndabocken 2023

Drama
Sverige
91 MIN
Svenska
Engelska
Maltesiska
Syndabocken poster

Synopsis

I skuggan av Maltas brännande sol, i utkanten av den svenska e-gamingkolonin, dyker lotterisvindlaren Dimman upp för att överraska sin forne vän och kollega inför hans bröllop. Det blir inledningen till ett lika desperat som dekadent sökande efter försoning.
Ditt betyg
2.0 av 11 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Info

Originaltitel
Syndabocken (Shame on Dry Land)
Biopremiär
24 november 2023
Digitalpremiär
29 mars 2024
Språk
Svenska, Engelska, Maltesiska
Land
Sverige
Distributör
TriArt Film
Åldersgräns
11 år
Längd

Recensent

Fredrik Adolvsson

14 november 2023 | 11:00

Krypande spänning och bitande stämning i dekadent medelhavsnoir

Svensk medelhavsnoir, kan det verkligen vara något? Ja, speciellt om du är ute efter stil och spänning i ett sammanhang som inte riktigt liknar något annat lokalproducerat.
Bra för att vara svensk. Det är ett uttryck som jag verkligen ogillar. Antingen är det bra eller inte, och därmed basta. Däremot kan något i sin utformning vara atypiskt svensk. Ovanlig. En film kan vara av ett slag som sällan eller aldrig görs i det här landet.
 
Det är i den beskrivningen Axel Peterséns “Syndabocken” passar in.
 
Åtminstone till största delen. För stilistiskt, och stämningsmässigt, dras jag tillbaka till såväl ett svenskt som ett allmänt europeiskt 70- och 80-tal. Till en viss typ av thriller. Det är välkommet, det är effektivt, och lyckas ändå kännas fräscht. Vi är inte bortskämda med den här typen av thriller bland vår inhemska filmproduktion. Petersén har ett riktigt säkert handlag.
 
Vi får följa med Dimman, återhållsamt och nästan ursäktande spelad av Joel Spira, till Malta. Där söker han upp den gamla vännen och affärspartner Fredrik (Christopher Wagelin) - som inte verkar alltför glad att se sin gamle vän. Dimman hänger dock kvar på den lilla ön och snart dras han in i en högst oväntad härva.
 
Det finns förklaringar till varför Fredrik är lika överraskad som negativt inställd till Dimmans uppenbarelse på Malta, men det dröjer innan vi får veta varför och vad som ligger bakom. Informationen kommer naturligt under filmens gång, i trovärdig dialog mellan olika parter, och inte med långa utläggningar som bara är skapade för att förklara allt för publiken till varje pris.
 
Vi får inte allt serverat på silverfat. Vi behöver tänka själva. Det är tacksamt.
 
Det innebär också att filmen bitvis, speciellt inledningsvis, känns lite långsam. Det händer inte alltid saker som fyller ut. Men i slutändan känner jag ändå att det är värt det. Och Malta erbjuder fina miljöer, Joel Spira erbjuder ett starkt skådespeleri, så vi har definitivt saker att njuta av.
 
Att förlägga handlingen till Malta var ett klokt och inspirerat val. Det är exotiskt, ovanligt, men tack vare andelen svenskar som lever och jobbar där känns det oerhört logiskt.
 
Joel Spira har sin bakgrund inom teatern, och har på vita duken synts i bland annat “Snabba Cash” och “Orca”. I “Syndabocken” gör han sin första huvudroll på film och är väl värd den uppgiften. Det nästan ursäktande skådespelet jag nämnde tidigare är inte menat som något negativt, utan en effekt av den där bakgrunden som till en början hålls hemlig för oss. Vi vet inte vad som har hänt men vi förstår att Dimman inte är en själ utan skuld.
 
Där är Christopher Wagelins (“Quick”, “Gentlemen”) Fredrik en intressant motvikt. Återhållsam och arg, men själv inte utan hemligheter. Wagelin och Joel Spira har arbetat tillsammans tidigare och jag tror det hjälper. Verklighetens bekantskap påverkar fiktionen. Hjälper personkemin.
 
Utöver dessa är rollistan fylld av intressanta personporträtt och starka prestationer. Fredriks sambo Sara, spelad med värme och mänsklighet av Julia Sporre (“The Square”). Jacqueline Ramel (“Noll tolerans”) imponerar stort som den iskalla, beräknande gamla bekantskapen Kicki. Och så Tommy Nilsson, då.
 
Jag blev först medveten om Axel Petersén med 2011 års “Avalon”, när han som första svensk någonsin vann kritikerpriset i Toronto för bästa debutfilm. I “Avalon” gjorde Johannes Brost en fantastisk insats i en typ av roll han knappast var känd för. Brost var visserligen i första hand skådespelare, och hade sin beskärda del av drama tidigare, men eftersom han spelade utanför sitt vanliga rollfack tycker jag ändå vi kan dra paralleller.
 
I sin långfilmsdebut ser vi nämligen en Tommy Nilsson ganska långt ifrån den publika bilden av människan. Som svensk, i ett massmedialt samhälle där Nilsson varit en del av det gemensamma medvetandet i många år, kan det kännas konstigt att plötsligt se honom som den här fixaren Pierre. Men det fungerar. Nilsson är bra, riktigt bra, och den skarpa skillnaden från hur vi är vana vid att se honom hjälper snarare till att bygga fixarens Pierres karaktär.
 
Den här trenden med att filmarbetare gör saker för första gången återkommer i musiken. Baba Stiltz har jobbat med musik i många går men det här är första gången har gör filmmusik. Jag hoppas verkligen inte att det är sista, för han är en stor orsak till varför stämningen i “Syndabocken” är så lyckad och ovanlig.
 
Ovanlig för att vara svensk, ja. Det är alltid trevligt att bli positivt överraskad men jag skulle inte ha något emot att bli lite bortskämd med den här typen av svensk film. “Syndabocken” ger mycket, och kanske mest av allt mersmak.
 
"Syndabocken" har visats under Stockholmsfilmfestival men får vanlig biopremiär redan den 24 november.
 
| 14 november 2023 11:00 |
Skriv din recension
Vad tyckte du?
Användarrecensioner
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera Syndabocken
Andra kritiker
Det finns inga andra kritiker ännu