Synonyms 2019
Synopsis
Israeliske Yaov flyr från Tel Aviv till Paris, Frankrike för att börja ett nytt liv.
Info
Pretentiöst babbel i två timmar, men med klockrent skådespel
Franska "Synonyms" vann den prestigefyllda Berlinbjörnen tidigare i år och visas nu under Stockholms Filmfestival. Men i slutändan är det främst en splittrad och platt film med osympatiska karaktärer, trots klockrent skådespel.
Den stora frågan alla filmskapare bör fråga sig själva innan de påbörjar en filmproduktion är “är detta en berättelse värd att berättas?” Om svaret på denna fråga inte är ett rungande JA - har jag ett tips: låt bli. Och bespara diverse produktionsbolags ekonomi, samt eventuell publiks tid.
När det gäller festivalfavoriten "Synonyms" är det som att jag precis har varit med om ett kejsarens nya kläder-moment, då den nyligen vann Berlinbjörnen hos Berlins filmfestival. Hur det gick till, har jag absolut ingen aning om.
För det är två timmar av scener och inte en komplett film. Enligt regissören, Navad Lapid, ska filmen handla om en israelisk man som flyr till Paris, Frankrike och väljer att förkasta sitt eget ursprung. Inledningsvis hintas det om en film som verkar gå i liknande spår som "Call me by your name" och "And then we danced" genom att skapa en brännande erotik mellan Yaov och Emilé, men manuset verkar aldrig riktigt våga löpa hela linan ut.
När filmen sedan drar iväg på ytterligare fem andra sidospår är jag osäker på om det ens var tanken från första början, eller om skådespelarna bara råkade spela på just det sättet. Filmen fortlöper med meningslöst babbel utan konsensus, dialoger som är fullständigt obegripliga och sidokaraktärer som kommer och går utan vare sig anledning eller riktning.
Men ett av "Synonyms" allra största problem är dess karaktärer. Framförallt huvudkaraktären Yoav. Han är en osympatisk, elak, ansvarslös och dryg snubbe som tror att han kan behandla vem som helst, hur som helst. Vi får följa honom i två väldigt utdragna timmar och trots detta, så vet jag fortfarande ingenting om honom. Vad vill Yaov? Har han ens någon vilja? Vad är hans mål genom filmen? Och framförallt, så ogillar jag honom. Jag kunde inte bry mig mindre om hur det går för honom.
Men ett av "Synonyms" allra största problem är dess karaktärer. Framförallt huvudkaraktären Yoav. Han är en osympatisk, elak, ansvarslös och dryg snubbe som tror att han kan behandla vem som helst, hur som helst. Vi får följa honom i två väldigt utdragna timmar och trots detta, så vet jag fortfarande ingenting om honom. Vad vill Yaov? Har han ens någon vilja? Vad är hans mål genom filmen? Och framförallt, så ogillar jag honom. Jag kunde inte bry mig mindre om hur det går för honom.
Men, det som räddar filmen är trots allt Tom Merciers skådespel av den jobbiga Yaov. Mercier spelar rollen så klockrent att jag stundtals glömmer bort att det är en film och inte en väldigt närgående dokumentär. Utan Merciers rollprestation, hade förmodligen filmen aldrig ens kommit närheten av någon filmfestival.
Det är även ett alldeles fantastiskt vackert foto. Fotot är nyskapande, kreativt och följer Yaovs blick, om den så är nere i asfalten eller uppe bland molnen. Men, det räcker inte. Inte för två, långa utdragna timmar.
"Synonyms" är i slutändan en splittrad, rörig och klumpig massa som enbart vill spela på att vara så pass pretto som möjligt.
Skriv din recension
Användarrecensioner
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera Synonyms
Andra kritiker
Det finns inga andra kritiker ännu