The Commuter 2018
Synopsis
Michael (Liam Neeson), som just förlorat sitt kontorsjobb, tar pendeltåget hem när en mystisk främling (Vera Farmiga) väcker hans intresse i att försöka finna en särskild passagerare innan tågets slutstation, mot en summa pengar som skulle rädda dotterns utbildning. Mysteriet tätnar och Michael tvingas använda alla specialkunskaper från sitt förflutna som polis, när han kämpar mot tidtabellen och för sitt och sin familjs liv.
Info
Originaltitel
The Commuter
Biopremiär
12 januari 2018
DVD-premiär
21 maj 2018
Språk
Engelska
Land
Storbritannien
Distributör
SF Studios
Åldersgräns
11 år
Längd
Utspårad tågaction med läckande manus
Nytt år, fräscha filmidéer. Lite läskigt kan det kännas. Den nostalgiske får trösta sig med nittiotalsthrillern ”The Commuter” där allt är ologiskt och ingenting är nytt. Inte ens Liam Neeson är ny – den här rollen kan han göra i sömnen sedan tio år tillbaka.
Greppet att låta en yrvaken protagonist springa på mördarjakt i ett tåg fullt med främlingar är hyfsat populärt i amerikanska thrillers. Olika varianter på temat har förekommit sedan tidigt i filmhistorien, ”Source Code” (2011) med Jake Gyllenhaal är ett hyfsat modernt exempel på hur upplägget kan användas förtjänstfullt.
När tågmotivet nu introduceras i den specifika underkategorin ”Geriaction” – så kallar som bekant en del amerikanska kritiker actionfilmer där hjälten befinner sig i pensionsåldern - är det Liam Neesons tur att jobba mot klockan och bryta skurknackar i trånga kupéslagsmål. Det hela spårar ur (pun intended) förhållandevis snabbt, eftersom filmens premiss är så urbota korkad att man genast övertygar sig om att det måste ha serverats starksprit under manuspitchen.
Neeson spelar en hygglig familjefar som precis har blivit kickad från sitt jobb som försäkringssäljare och nu sitter på pendeln hem för att leverera de dåliga nyheterna till sin fru. En lömskt charmig främmande kvinna (Vera Farmiga) erbjuder honom efter två sekunders samtal hundratusen dollar i handen, förutsatt att han spårar upp en okänd medpassagerare innan tåget når en viss station. Allt han behöver göra är att fästa en gps-sändare på den mystiske pendlarens ryggsäck, och det enda som han har att gå på är ett förnamn på vederbörande. För en före detta polis borde detta var en baggis, menar den främmande kvinnan. Och det var väl heller ingen som trodde att Liam Neeson bara skulle spela en fockad försäkringssäljare utan någon tidigare erfarenhet av att bruka grovt övervåld i rättvisans namn?
I samma ögonblick som hjälten väljer att ta emot en förskottsbetalning för sitt uppdrag börjar de hoppfulla manusförfattarna att skåla i tequila med minst lika rusiga producenter och filmbolagschefer. Filmens interna logik rusar mot en absolut bottenpunkt med kraften hos fyrahundra ånglok. För om, som nu alldeles uppenbart är fallet här, skurkarna har resurser att punktbevaka Neesons plågade hedersknyffel varje sekund ombord på tåget, och om de inte drar sig för att ha ihjäl varenda människa som han överhuvudtaget kommer i kontakt med i tillrättavisande syfte, varför… Varför… Varför letar de inte bara upp den okända passageraren och löser problemet själva?
Jodå, vi får ett överkonstruerat svar på denna rätt angelägna fråga i filmens absurt utdragna tredje akt. Där görs allehanda desperata försök att i efterhand täppa igen åtminstone de största intrighålen, men inte ens med rimliga förklaringar hade man kunnat återuppliva det sedan länge stendöda intresset. Och rimligheter är man minsann inte frikostig med. Det rakaste för filmskaparna hade varit att helt enkelt starta en insamling på temat ”Skänk pengar så slipper Liam Neeson göra en till Taken som är mycket sämre än Taken” och sedan gett tusan i hela projektet. I stället sitter publiken ännu en gång där och undrar vad Neesons agent har för hållake på skådespelaren.
Någon borde undersöka frågan i en dokumentär. Den filmen skulle det däremot vara rimligt att ta betalt för.
När tågmotivet nu introduceras i den specifika underkategorin ”Geriaction” – så kallar som bekant en del amerikanska kritiker actionfilmer där hjälten befinner sig i pensionsåldern - är det Liam Neesons tur att jobba mot klockan och bryta skurknackar i trånga kupéslagsmål. Det hela spårar ur (pun intended) förhållandevis snabbt, eftersom filmens premiss är så urbota korkad att man genast övertygar sig om att det måste ha serverats starksprit under manuspitchen.
Neeson spelar en hygglig familjefar som precis har blivit kickad från sitt jobb som försäkringssäljare och nu sitter på pendeln hem för att leverera de dåliga nyheterna till sin fru. En lömskt charmig främmande kvinna (Vera Farmiga) erbjuder honom efter två sekunders samtal hundratusen dollar i handen, förutsatt att han spårar upp en okänd medpassagerare innan tåget når en viss station. Allt han behöver göra är att fästa en gps-sändare på den mystiske pendlarens ryggsäck, och det enda som han har att gå på är ett förnamn på vederbörande. För en före detta polis borde detta var en baggis, menar den främmande kvinnan. Och det var väl heller ingen som trodde att Liam Neeson bara skulle spela en fockad försäkringssäljare utan någon tidigare erfarenhet av att bruka grovt övervåld i rättvisans namn?
I samma ögonblick som hjälten väljer att ta emot en förskottsbetalning för sitt uppdrag börjar de hoppfulla manusförfattarna att skåla i tequila med minst lika rusiga producenter och filmbolagschefer. Filmens interna logik rusar mot en absolut bottenpunkt med kraften hos fyrahundra ånglok. För om, som nu alldeles uppenbart är fallet här, skurkarna har resurser att punktbevaka Neesons plågade hedersknyffel varje sekund ombord på tåget, och om de inte drar sig för att ha ihjäl varenda människa som han överhuvudtaget kommer i kontakt med i tillrättavisande syfte, varför… Varför… Varför letar de inte bara upp den okända passageraren och löser problemet själva?
Jodå, vi får ett överkonstruerat svar på denna rätt angelägna fråga i filmens absurt utdragna tredje akt. Där görs allehanda desperata försök att i efterhand täppa igen åtminstone de största intrighålen, men inte ens med rimliga förklaringar hade man kunnat återuppliva det sedan länge stendöda intresset. Och rimligheter är man minsann inte frikostig med. Det rakaste för filmskaparna hade varit att helt enkelt starta en insamling på temat ”Skänk pengar så slipper Liam Neeson göra en till Taken som är mycket sämre än Taken” och sedan gett tusan i hela projektet. I stället sitter publiken ännu en gång där och undrar vad Neesons agent har för hållake på skådespelaren.
Någon borde undersöka frågan i en dokumentär. Den filmen skulle det däremot vara rimligt att ta betalt för.
Skriv din recension
Användarrecensioner (2)
Griper aldrig tag i en som spännande thriller. En del snygga fightingscener, men alldeles för cheesy CGI-effekter höjer inte denna rulle.
Ungedär som all annan Neesonaction. Påminner om Neesons Non-stop eller Source Code. Men kan Jake Gyllenhaal leta saker på ett tåg kan väl Neeson?
Om man lyckas svälja skurk-med-överkomplicerad-plan-komplexet vill säga. Men att utförandet inte var felfritt vet man vid det här laget när gubben är i farten. 2/5 egentligen men tycker det där med one-location är rätt kul ändå så det höjer den till en knapp 3/5 ändå, trots att den spårar ut mot slutet... hö hö....