The Constant Gardener 2005

Drama Thriller
Storbritannien
129 MIN
Engelska
The Constant Gardener poster

Synopsis

I en avlägsen del av norra Kenya hittas Tessa Quayle, en engelsk frivillig hjälparbetare, brutalt mördad. Hennes reskamrat, en läkare från trakten, verkar ha flytt från brottsplatsen och allt pekar på att han är gärningsmannen. Tessas sörjande make, diplomaten Justin, börjar nu undersöka det tragiska fallet med sin hustrus död.
Ditt betyg
3.3 av 354 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Info

Originaltitel
The Constant Gardener
Biopremiär
11 november 2005
DVD-premiär
22 februari 2006
Språk
Engelska
Land
Storbritannien
Distributör
Sandrew Metronome
Åldersgräns
11 år
Längd

Recensent

Oskar Möller

1 januari 2008 | 00:00

Farlig jakt på hustruns mördare

Kanske hade du också fördomar mot: 1) moderna filmatiseringar av böcker (här John Le Carré) 2) moderna Afrikafilmer med samvete (tänk ”In My country”) 3) modern matchmaking mellan thriller och romantik.

Tänk i så fall om. Här räcker det med att Ralph Fiennes diplomat Justin och Rachel Weisz societetsrevolutionär Tessa glimtar till i bild för att kabla ut amorös värme som hotar att imma igen duken. Det slutar i äktenskap och gemensam flytt till Kenya. Väl där går allt åt helvete när Tessa börjar engagera sig i en politiskt mycket brännbar fråga. Så pass brännbar de facto att hon röjs ur världen omänskligt och brutalt. Han – en stillsam diplomat, utreder mordet på hustrun - en naturkraft av samvete och charm. Deras kärlek emanerade ur deras olikhet. Nu står han ensam kvar med sina minnen. Snart anas en ful konspiration, fördelaktigt kompletterad av mycket vackra naturscenerier. (Fågelflockar som går på repeat. Odefinierad sjö som mordplats. Dramatiska raviner.) Strypsnaran dras åt allt hårdare kring Justin Quale men när hans hjärtas fågelholk gapar tom känner han inte av den. Liksom Tessa före honom engagerar han sig alltmer i kampen för rättvisa och mot korruption trots riskerna.

Årets korsbefruktning av svårblandade ingredienser lämpar sig lika bra för kärlekskranka etnologer som för konspirationsteoretiker. Vid utebliven känslomässig reaktion, gå till närmaste vårdcentral. Filmen vill ställa frågor till oss i publiken. Hur kommer det sig att det alltid är lättare att stänga av och klaga lite över sitt liv än att sörja andra som går under utan att ha fått en enda chans? Kan vi verkligen låta kapitalismen göda sig själv tills den inte längre känner av några moraliska gränser? Vad händer med Afrikas svält och aidsepidemier? ”Imagine” sjöng John Lennon. Kanske är det lika bra att han slipper uppleva nutiden. Kommunismen är borta men ändå råder en tilltagande Orwellsk värld, med samlad kontroll för ett fåtal, där vinst och makt betyder allt, men ett människoliv inget alls. Med tanke på det är filmer som ”Constant Gardener” inte bara underhållande. De är dessutom värdefulla genom att belysa realiteter som få av oss vill känna till. Marknaden styr över våra liv, över våra tankar och vår framtid. Men sanningen är att marknaden utgörs av människor som du och jag. Det finns en särskild plats i helvetet reserverad för samvetslösa profitörer. I sin ondaste form sysslar de med ren människohandel, ett köpslående med fattiga människors liv, med djur och natur.

All heder till alla välspelade biroller ur gräddan av brittiska skådiseliten som underbygger den allt kvavare stämningen. All heder till den karismatiske och sällsamt föränderlig Ralph Fiennes som gestaltar honom. Kultiverad. Distinkt. Öm. Men ändå maskulinare än vilken muskelpulla som helst ur drömfabriken. Och när såg du egentligen en vacker Hollywood-stjärna göra reklam för United Nations Food Programme i en trailer strax innan filmen hon spelar i börjar? Rachel Weisz, mina damer och herrar. Tessa Quale till hundra procent. Oscarsklass, om jag någonsin sett någon. Börja sätt upp affischer på den brittiska ängeln med de buskiga ögonbrynen nu.

Och regissören? Det är snubben bakom ”Guds Stad”. Fernando Meirelles. Han verkar vara här för att stanna. Han har ett budskap att framföra. Så visa honom lite respekt och se filmen.

| 1 januari 2008 00:00 |