A Story of Love 2014
Synopsis
Info
Bitterljuvt om kärlek
Jessica Chastain och James McAvoy spelar New York-paret vars perfekta tillvaro krossas av en tragedi. Hon flyttar hem till sina föräldrar efter att ha försökt ta sitt liv. Han kämpar på med sin restaurang och klurar på hur han ska närma sig sin fru igen. Om hans ens bör det. Det är från början inte solklart vad som har drivit bort Eleanor Rigby, passande döpt efter en Beatles-låt om ensamhet och sorg.
Historien är trots tunga teman mindre deppig än väntat, här får både humor och charm ta plats. Musiken är ibland som tagen ur en indiefilm om tonårskärlek, vilket kan kännas både udda och väldigt passande. Första scenen visar det unga parets första dejt, där de tar springnota för att sen fnissande rulla i parkgräset.
Efter premiärvisningen i Cannes hör jag en del prata om hur filmen historien inte greppar tag i dem. Det bör man veta, att "Eleanor Rigby" inte är något stort känslokalas. Men själv är jag svag för de där små historierna som inte spär vidare på hollywoodska klyschiga föreställningar om romantik. De som opolerat visar lyckan i att vara jättejättekär och hur det känns att få hjärtat krossat.
Även om det aldrig riktigt bränner till är det här en väldigt mysig film att se, mycket tack vare naturligt och avslappnat spel från McAvoy och Chastain. Man håller på dem och på att de ska hitta tillbaks till varandra, hela vägen. Gör de det? Ta reda på det själv.
För sevärd är den, och inte minst för den starka rollistan. William Hurt och Isabelle Huppert spelar Eleanors föräldrar, Ciaran Hinds är Conors far, så här finns gott om birollsgodis. Viola Davis lyser klarast som föreläsaren, vars kurs Eleanor söker sig till för att skingra tankarna. Utan dessa viktiga stödkaraktärer hade det inte blivit mycket till film: alla de tar sig tid till filosofiska funderingar och tröstande samtal. Ibland över ett glas vin och ibland över en burgare diskuteras kärlek och förlust, äktenskapets toppar och dalar, när man ska kämpa och varför man ibland väljer att ge upp och försvinna. Det är enkelt att relatera till dessa frågor; någon gång i livet kan de bli betydelsefulla för de flesta av oss.
Ned Benson långfilmsdebuterar med en mysig och bitterljuv kärlekshistoria. Planerna är ambitiösa: han skrev och klippte först historien som två filmer. En ur hans synpunkt och en ur hennes. Nu blir de tre. Det var från början ett intressant experiment, och att klippa ihop det till en film (den fullständiga titeln är "The Disappearance of Eleanor Rigby: Them") gör ju att man går miste om hela den poängen. Men gör det filmen mer kommersiellt gångbar och får fler att upptäcka den, så okej för mig. Så länge vi snart får se de andra två versionerna så som de var tänkta att upplevas. Jag spenderar gärna mer tid med dessa karaktärer.