The Guilty 2021
Synopsis
Amerikansk nyinspelning av den danska succéfilmen "Den skyldige".
En degraderad polis som tilldelats en telefontjänst vid larmcentralen är splittrad när han får ett nödsamtal från en kidnappad kvinna.
Info
Originaltitel
The Guilty
Digitalpremiär
1 oktober 2021
Språk
Engelska
Land
USA
Distributör
Netflix
Längd
Spännande polisdrama - men se hellre originalfilmen
Konceptet är enkelt och briljant. En stor polisdeckare med drama, spänning och twistar - och snuten Joe lämnar inte ens sin kontorsstol! Men jag var mer imponerad när historien berättades i en skandinavisk filmdebut. Antoine Fuqua har gjort sig skyldig till en lat karbonkopia.
Man får vara ganska stolt ändå när en svensk regissörs filmdebut fångar Antoine Fuquas och Jake Gyllenhaals uppmärksamhet.
"Training Day"-regissörens remake på thrillern "Den skyldige" följer samma handling och samma upplägg som gjorde originalet så spännande och annorlunda. Historien utspelar sig i realtid, under dryga 90 minuters tid, hos larmcentralen någonstans i Los Angeles.
Här har livströtte polisen Joe (Gyllenhaal) fått den otacksamma uppgiften att svara på akutsamtal under natten. Men jobbet tar snart en oväntad vändning när en kvinna ringer in, med gråten i halsen. Hon har blivit kidnappad och befinner sig i en bil någonstans ihop med förövaren. Hon låtsas att hon har ringt för att trösta sin dotter, och Joe inser snabbt att hon egentligen ber om hjälp. Trots väldigt lite information att gå på ger han sig fan på att rädda kvinnan.
Jake Gyllenhaal bjuder på en laddad enmansshow i takt med att Joes ilska växer. Han skalar av lager efter lager på sin karaktär, och blottar snart en rädd man gömd bakom sitt kaxiga yttre. Kameran lämnar aldrig Joes ansikte och han i sin tur lämnar knappt sitt skrivbord. Ändå får vi under filmens gång följa en rafflande jakt på en kidnappare och ett gripande familjedrama som utvecklar sig endast via telefonsamtal. Ethan Hawke, Paul Dano och Riley Keough är några av rösterna på andra sidan luren.
Sällan har en films ljud haft en så stor vikt för publikens upplevelse. Det är otroligt för oss tittare hur hjärnan själv fyller i bilderna som saknas, och transporterar oss till andra miljöer. Men... det funkar bara första gången. Har du redan sett den danska versionen så finns inte mycket nytt att hämta här. Det är i stort sett samma film, bara med andra skådespelare.
Fuqua och Gyllenhaal har en fantastisk grund att bygga på, men de kunde för all del ha gjort filmen till sin egen. Vrid och vänd på handlingen, addera egna twistar - kan väl inte vara så svårt?
"Training Day"-regissörens remake på thrillern "Den skyldige" följer samma handling och samma upplägg som gjorde originalet så spännande och annorlunda. Historien utspelar sig i realtid, under dryga 90 minuters tid, hos larmcentralen någonstans i Los Angeles.
Här har livströtte polisen Joe (Gyllenhaal) fått den otacksamma uppgiften att svara på akutsamtal under natten. Men jobbet tar snart en oväntad vändning när en kvinna ringer in, med gråten i halsen. Hon har blivit kidnappad och befinner sig i en bil någonstans ihop med förövaren. Hon låtsas att hon har ringt för att trösta sin dotter, och Joe inser snabbt att hon egentligen ber om hjälp. Trots väldigt lite information att gå på ger han sig fan på att rädda kvinnan.
Jake Gyllenhaal bjuder på en laddad enmansshow i takt med att Joes ilska växer. Han skalar av lager efter lager på sin karaktär, och blottar snart en rädd man gömd bakom sitt kaxiga yttre. Kameran lämnar aldrig Joes ansikte och han i sin tur lämnar knappt sitt skrivbord. Ändå får vi under filmens gång följa en rafflande jakt på en kidnappare och ett gripande familjedrama som utvecklar sig endast via telefonsamtal. Ethan Hawke, Paul Dano och Riley Keough är några av rösterna på andra sidan luren.
Sällan har en films ljud haft en så stor vikt för publikens upplevelse. Det är otroligt för oss tittare hur hjärnan själv fyller i bilderna som saknas, och transporterar oss till andra miljöer. Men... det funkar bara första gången. Har du redan sett den danska versionen så finns inte mycket nytt att hämta här. Det är i stort sett samma film, bara med andra skådespelare.
Fuqua och Gyllenhaal har en fantastisk grund att bygga på, men de kunde för all del ha gjort filmen till sin egen. Vrid och vänd på handlingen, addera egna twistar - kan väl inte vara så svårt?
Manusförfattaren Nic Pizzolatto (skaparen bakom "True Detective) verkar snarare ha kört originalmanuset genom Google Translate för flera av replikerna känns igen från "Den skyldige". Handlingen följer originalet steg för steg, med ytterst få ändringar. 2018 års skogsbränder i Los Angeles har tvingats in i berättelsen på ett hörn, utan att egentligen fylla något syfte. Möjligen skulle man tycka att 911-högkvarteret vore fyllt av operatörer och överbelastat av samtal. Istället känns det nästan komiskt att Los Angeles larmcentral nattetid knappt får in mer än ett par fylleringningar.
"Fast varför ändra på ett vinnande koncept?", tänker någon kanske. Lägger man åt sidan sin önskan att Hollywood ska komma på egna originella idéer (tokig tanke, jag vet!) så är amerikanska "The Guilty" inte alls dum. Det är effektivt, välgjort och välspelat. Varje samtal ger oss en ny ledtråd. Varje samtal ställer nya frågor och ökar frustrationen, hos Joe som känner sig allt mer maktlös och hos oss som tittar.
"The Guilty" drar ned på tempot och skalan jämfört med din vanliga Hollywood-blockbuster - det visade sig vara ett perfekt projekt att filma under pandemin. Det är en rafflande thriller gjort med imponerande enkla medel, oavsett om du ser den på engelska eller danska.
Mest imponerande är den förstås som en skandinavisk studentfilm från debutregissören Gustav Möller. Danska "Den skyldige" från 2018 var en nagelbitande och innovativ film som spred ett ljus i den trötta snutfilmsgrenren. Med tanke på de välrenommerade namn som står bakom Hollywoodversionen hade jag väntat mig något mer än en rak karbonkopia.
"Fast varför ändra på ett vinnande koncept?", tänker någon kanske. Lägger man åt sidan sin önskan att Hollywood ska komma på egna originella idéer (tokig tanke, jag vet!) så är amerikanska "The Guilty" inte alls dum. Det är effektivt, välgjort och välspelat. Varje samtal ger oss en ny ledtråd. Varje samtal ställer nya frågor och ökar frustrationen, hos Joe som känner sig allt mer maktlös och hos oss som tittar.
"The Guilty" drar ned på tempot och skalan jämfört med din vanliga Hollywood-blockbuster - det visade sig vara ett perfekt projekt att filma under pandemin. Det är en rafflande thriller gjort med imponerande enkla medel, oavsett om du ser den på engelska eller danska.
Mest imponerande är den förstås som en skandinavisk studentfilm från debutregissören Gustav Möller. Danska "Den skyldige" från 2018 var en nagelbitande och innovativ film som spred ett ljus i den trötta snutfilmsgrenren. Med tanke på de välrenommerade namn som står bakom Hollywoodversionen hade jag väntat mig något mer än en rak karbonkopia.
Premiär på Netflix den 1 oktober.
Skriv din recension
Användarrecensioner
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera The Guilty